• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis
    Ansi30 skrev 2010-10-27 13:08:56 följande:
    Jag för min del tycker om att ni som har blivit gravida i tråden fortsätter att hänga här och prata om era nya tankar och bekymmer som kommit i och med ert plus. Vi hänger ju ihop...vått och torrt, gravida och ogravida!

Igår var det alltså glad gubbe och efter mkt om och men och skratt så fick vi till lite mys även igår kväll. Ingen av oss var sugna på sex och så fort vi började göra ansatser fick vi hysteriska skrattanfall...

Nu fråga: Glada gubben var igår (ingen idag).... ska man sexa till det även i kväll eller vad tror ni?

Skönt att ni tycker det är ok, för ni är så sköna i tråden så vill gärna hänga på ;) Men blir det för mycket gravidsnack så SÄG TILL! Vi kan faktiskt prata om annat än gravidnojjor ;)

Jag hade nog sexat på även idag om jag var du ;)

Essalady- Ja du det där med stress är diskuterbart, vissa hävdar att det inte spelar så stor roll.... det föds ju barn i tex krigshärjade områden(snacka om stress där) !  Min akupunktör har dock skällt på mig ett antal gånger och hävdar att jag inte "klarar " att behålla ett barn om jag fortsätter att stressa som jag gjorde förut. Vad som är sant ...ingen aning?
    Tredje gången gillt!?
  • Irmeline
    mallanis skrev 2010-10-27 15:03:46 följande:
    Skönt att ni tycker det är ok, för ni är så sköna i tråden så vill gärna hänga på ;) Men blir det för mycket gravidsnack så SÄG TILL! Vi kan faktiskt prata om annat än gravidnojjor ;)

Jag hade nog sexat på även idag om jag var du ;)

Essalady- Ja du det där med stress är diskuterbart, vissa hävdar att det inte spelar så stor roll.... det föds ju barn i tex krigshärjade områden(snacka om stress där) !  Min akupunktör har dock skällt på mig ett antal gånger och hävdar att jag inte "klarar " att behålla ett barn om jag fortsätter att stressa som jag gjorde förut. Vad som är sant ...ingen aning?
    Apropå stress tror jag det är väldigt personligt hur känslig ens kropp är för stress.
    Jag får t.ex. ingen mens om jag är stressad, den kan ha uppehåll i månader (max jag haft är 6 månader) om det vill illa. Vissa andra kan stressa järnet och må dåligt på andra sätt, men mensen är superregelbunden som vanligt.
    Jag tror det är samma sak med graviditet, vissa kanske har lättare för att påverka negativt med stress. Jag har stressat järnet (nytt jobb sen augusti) och hoppas verkligen inte det var därför jag fick MA (om det nu är så).
  • Jojjo77
    ernlia03 skrev 2010-10-27 08:30:04 följande:
    Men brukar det inte bli så efter ett tag? Kroppen vänjer sig helt enkelt vid graviditetshormonerna och reagerar inte lika starkt. Men förstår din oro eftersom du har varit med om missfall förut.

Jag trodde aldrig jag skulle bli så här nojig! Förvånad Har i princip lovat mig själv innan, men det är ju omöjligt att inte oroa sig. Jag är orolig för att jag inte är illamående, även om jag vet att det är ganska vanligt också. Jag oroar mig överlag över att jag inte har så många symptom, "endast" större bröst och lite ont i magen nu och då. Igår åt jag dessutom lever till lunch och visste inte vad jag skulle ta mig till när jag någon minut senare insåg att "shit, det är ju totalförbud på att äta lever!" (tydligen är det höga doser a-vitamin i det och det kan vara skadligt för fostret). Googlade som en galning och kändes inte bättre när man läste att nu i vecka 7 sker den mesta utvecklingen och det är extra viktigt att ta hand om sig... Spydde i panik upp det jag kunde och ringde sedan BM som lugnade mig med att "en gång är ingen gång, men tänk på det i fortsättningen".

Igår kväll fick jag dessutom ganska ont i magen, som om någon drar i naveln inifrån magen. Fick det efter ganska hård träning så tänkte att jag kommer aldrig att förlåta mig själv om nåt händer. Men är lite lugnare idag och har insett att det nog bara är växtvärk.

Absolut inte meningen att beklaga mig över graviditetskrämpor, vet att det är det sista man vill höra och läsa om när man själv försöker så intensivt att bli gravid! Obestämd Också en sak jag lovade mig själv, jag skulle aldrig beklaga mig över NÅT som hade med graviditet att göra, bara jag fick bli gravid. Glad Bara att inse att det är svårt att inte oroa sig, men det kanske bara är en övning inför vad som kommer sen, när bebisen väl kommer ut. Flört

Kan bara instämma med de flesta, jag läser allt men hinner inte kommentera allt, hinner knappt läsa allt. Glad Vissa saker känner man igen sig i och då är det lättare att kommentera nåt vettigt och så kanske man borde jobba lite på dagarna när man sitter på jobbet också... Skäms

Men det är skönt med en tråd där de flesta har samma funderingar och tankar, det är så skönt att ventilera alla skumma idéer man får!
    Till dig och till mallanis, klart att ni ska skriva om era tankar även om ni upplever dem som nojiga. Jag tycker att det är jätteintressant att följa er! Jag tror att det kommer att gå bra för er båda och håller alla tummar
  • Gris78

Jag instämmer med föregående talare,  - gravidisar keep on talking det är helt ok och intressant att läsa.

Drack lite mjölk till frukost imorse, stolpade iväg till jobbet ...väl framme så kändes det som att jag hade metalsmak vilket var jävligt kontsigt.  Jag  lägger verkligen inte många om ens någon tanke på ev symtom eller gravidtetstankar under dagarna och kvällarna.(gör det inte medvetet iallafall)  

Blev lite misstänksam en sekund men beslöt mig för att det måste vara mjölksmaken så där en 30, 40 min senare.

:)  

Lite tidigt med metalsmaks symtom redan nu.... 

• Gris78

Tänkte inte på att jag redan var upplagd en gång , ledsen att jag förstörde listan tjejer....

trevlig tanke att den med kort l-fas /cykel har bättre chanser!  - härliga idéer Essalady  :) 

läser allt men svarar inte alltid på allt
  • ifyouweremine

Håller också med föregående talare! Det stör mig inte att ni gravida ältar om era funderingar lika väl som att vi andra ältar om våra. :) Bara kul att ha er kvar i denna sköna tråd!

PUUUH vilken stressig och jobbintensiv vecka detta är. Blir inte mycket sömn direkt.. Att gå in på FL är min lilla verklighetsflykt.. så man får andas en liten stund.

Tack för era svar på stress. Hoppas verkligen att det inte påverkar negativt. Jag vet inte om min mens har påverkats av stress förut direkt, så förhoppningsvis bryr sig inte kroppen så mycket om det. Den är väl van under de här 15 karriärsåren jag haft.. hehe.

Något nytt under solen, ni som har bim i dagarna?

Gris78 - Spännande med lite eventuella tecken! Själv har jag inte känt ett dyft hittills, men har inte haft tid att känna efter heller.. och kroppen har väl varit i konstant adrenalin, så.. Men jag är ju ca bim-11 också, så än så länge förväntar jag mig inga tecken heller.

Sanna77 - Hehe jag känner igen mig. Har man väl börjat tänka tanken att man vill ha bebis så blir det som ett gift, så det går inte att tänka "händer det så händer det" länge. Det blir mer "måste ha bebis".

Ansi80 - Kul att gubben kom! Tycker absolut ni ska köra ikväll också. Lycka till! Hehe det är rätt kul att först går man och väntar på glada gubben, och sen väntar man på bittra, fula tanten..

• Gris78

Hmm jag vet inte om jag är på BIM -6 eller BIM -10... har blivit förvirrad eftersom ÄL kom tidigare än vad kalendern förutspått. 

Om man går efter FLs kalender så har jag  BIM -10 men där kan man inte välja lägre l-fas än 11 dagar och jag hade 10 dagar denna månad...

Vad har ni för BIM datum??

Glad 

• Jojjo77

Köpte inget test på vägen hem... Gick in på Apoteket och stog och tittade på hyllan och sen gick jag ut. Känns som om jag inte vågar testa för att jag vet att jag blir besviken om det är ett minus. Avvaktar ett par dagar till och ser om något händer. Eller så får jag ett ryck imorgon och springer och inhandlar ett på lunchen. Man blir ju knäpp av att vänta och att hålla sig borta från att kissa på stickor!

Håller med Sanna77, vad hände med den avslappnade inställning till det här med att bli gravid???

• Jojjo77
    Gris78 skrev 2010-10-27 20:33:58 följande:
    Hmm jag vet inte om jag är på BIM -6 eller BIM -10... har blivit förvirrad eftersom ÄL kom tidigare än vad kalendern förutspått. 

Om man går efter FLs kalender så har jag  BIM -10 men där kan man inte välja lägre l-fas än 11 dagar och jag hade 10 dagar denna månad...

Vad har ni för BIM datum??

Glad 
    BIM idag...
  • Jojjo77
    ifyouweremine skrev 2010-10-27 12:06:57 följande:
    Oj vad jobbigt att gå och oroa sig över missfall och andra problem hela tiden. Men jag kommer garanterat också göra det när/om det väl blir dags. Själv så går jag just nu och är nervös att mitt jobb ska göra det svårare att bli gravid. Det är nämligen förenat med mycket stress. Jag försöker hålla stressen borta men det är inte så lätt. Igår t ex blev jag tvungen att jobba 08-06 och sen panika iväg till jobbet igen efter 4h sömn.. Är det nån som vet hur stress påverkar om man väl blivit gravid? Kan sånt orsaka missfall eller är det bara kromosomfel och sånt som gör det? Vet ju att stress kan rubba ägglossning och sånt så det är svårt att bli gravid..
    Titta in på den här sidan och scrola längst ner, där står lite kring stress i samband med att man försöker bli gravid.

www.niomanader.se/content.asp
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet