• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • Anonym

Vet inte om det kommit upp tidigare i tråden för jag har inte läst allt.... men läs "Växa - inte lyda" av Lars H Gustafsson.

• Niiskuneiti

Tror TS redan hört detta - men rubriken är verkligen obehaglig, man straffar inte barn.

Däremot är det jättebra med konsekvenser! Att visa att alla handlingar får konsekvenser, såväl positiva som negativa. Det gäller att inte  bara fastna i det som är fel och dåligt utan utgå från det som fungerar bra och berömma barnet då.

• Anonym (insatt)
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-09-03 23:58:59 följande:
    Jag instämmer helt. Det gör mig väldigt ledsen att veta att folk låser in sina barn eller förpassar dem till en skamvrå. Supernannymetoder passar kanske barn med olika typer av allvarliga beteendestörningar, men de är inte menade att användas för normalt trotsiga barn.
    Som om det vore mer ok att kränka barn med allvarliga beteendestörningar!?? INGET barn förtjänar att bli behandlat med kränkningar!! 

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2007/02/13/skamvrans-aterkomst
  • Kusin Knase
    Anonym (insatt) skrev 2010-09-04 00:18:56 följande:
    Som om det vore mer ok att kränka barn med allvarliga beteendestörningar!?? INGET barn förtjänar att bli behandlat med kränkningar!! 

www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/...
    Vilken fantastisk artikel!!

Lars Gustafsson är så fantastiskt klok.
    Vår adoptionsbok är färdig!
  • Korsriddaren

Finns bara ett straff som funkar på vanartiga barn, det är elchock!

Ditat scientia vitam!
  • logg81
    Korsriddaren skrev 2010-09-04 02:28:47 följande:
    Finns bara ett straff som funkar på vanartiga barn, det är elchock!
    Silvertejp är bra till en hel del oxå
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anonym

Är TS ett skämt eller? Stänga in en 2-åring?
    HUA.....

• Nynne
    Kusin Knase skrev 2010-09-04 00:58:53 följande:
    Vilken fantastisk artikel!!

Lars Gustafsson är så fantastiskt klok.
    Absolut! Jag förstår att hans hjärta gråter när han ser misären i dagens samhälle.
  • Anonym (vavava???)

Så prygel är uteslutet alltså?

• Mamma 04 och 06
    Anonym (insatt) skrev 2010-09-04 00:18:56 följande:

www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/...
    Förlåst, jag uttryckte mig väldigt otydligt.

Jag menar inte att man ska kränka några barn. Jag har dock läst att man rekommenderar att ta en time-out för barn, efter "professionell handledning" för barn som har problem med att de är väldigt destruktiva och tex slår andra barn, MEN då betonar de vikten av att barnet ALDRIG ska lämnas ensamt. Ej heller har jag hört att man då använder någon typ av klocka, utan man sitter helt enkelt med barnet tills det har lugnat ned sig. "Time-out" menar jag är en typsisk "Supernanny"metod.

Jag tycker Supernannyprogramen är tragiska. 
Svar på tråden Bra straff på barn?