Cahela skrev 2013-08-16 11:29:28 följande:
När jag väntade min dotter för två år sen hade hon en prick på hjärtat. Vi fick göra två UL inom en vecka men vi gjorde inget fvp. Hon föddes frisk. Igår när vi gjorde UL så hade även detta barn samma prick på hjärtat, sen hade vi två betydligt kraftigare avvikelser o läkaren sa att hade ni enbart haft den vita pricken på hjärtat hade jag inte rekommenderat fvp. Vad jag vill säga med detta är att jag tror du kan vara lugn. Den pricken syns på ca 1 av 200 barn o är nog till o med vanligare barn friska barn. Barn med kromosomavvikelser brukar ofta ha fler markörer.
Vad skönt att eran dotter föddes frisk.
Vi försöker lugna oss själva med att läkaren som gjorde UL och tog fostervattensprovet tyckte att allt såg bra ut. Som bebisen låg då kunde hon inte se nån prick på hjärnan med det kunde ju den andra så vi hade ju två avvikelser. Men hon berättade att det på hjärnan också var vanligt bland friska barn och ofta försvann av sig själv, kan ha pratat om en cysta men jag minns inte. Det blev så mycket att ta in.
Ja det låter ju som on många med en eller till och med två avvikelser har fått friska barn iaf. Sen blir man ju även nervös för risken av missfall efter fostervattensprov. Verkar ju som att den risken är större än risken att få ett barn med kromfel även om man fått 1-2 mjuka markörer. En jag känner gjorde fvp pga hög ålder och hon fick missfall 3 dagar senare och det provet visade på ett friskt foster. Så man är ju nervös för en massa grejer.
Får man fråga vilka andra avvikelser de hittade på eran bebis nu? Ansåg de att risken för kromfel blev större just för att de var dom avvikelserna? Vet ju egentligen inte hur mycket vår läkare mörkar för att man ska känna sig lugnare eller om hon sa sanningen att det med största sannolikhet inte kommer vara något fel. Vi har ju aldrig varit i samma sits tidigare.