• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Cahela

När jag väntade min dotter för två år sen hade hon en prick på hjärtat. Vi fick göra två UL inom en vecka men vi gjorde inget fvp. Hon föddes frisk. Igår när vi gjorde UL så hade även detta barn samma prick på hjärtat, sen hade vi två betydligt kraftigare avvikelser o läkaren sa att hade ni enbart haft den vita pricken på hjärtat hade jag inte rekommenderat fvp. Vad jag vill säga med detta är att jag tror du kan vara lugn. Den pricken syns på ca 1 av 200 barn o är nog till o med vanligare barn friska barn. Barn med kromosomavvikelser brukar ofta ha fler markörer.

• KärlekenÄrEvig
    Cahela skrev 2013-08-16 11:29:28 följande:
    När jag väntade min dotter för två år sen hade hon en prick på hjärtat. Vi fick göra två UL inom en vecka men vi gjorde inget fvp. Hon föddes frisk. Igår när vi gjorde UL så hade även detta barn samma prick på hjärtat, sen hade vi två betydligt kraftigare avvikelser o läkaren sa att hade ni enbart haft den vita pricken på hjärtat hade jag inte rekommenderat fvp. Vad jag vill säga med detta är att jag tror du kan vara lugn. Den pricken syns på ca 1 av 200 barn o är nog till o med vanligare barn friska barn. Barn med kromosomavvikelser brukar ofta ha fler markörer.

Vad skönt att eran dotter föddes frisk.

Vi försöker lugna oss själva med att läkaren som gjorde UL och tog fostervattensprovet tyckte att allt såg bra ut. Som bebisen låg då kunde hon inte se nån prick på hjärnan med det kunde ju den andra så vi hade ju två avvikelser. Men hon berättade att det på hjärnan också var vanligt bland friska barn och ofta försvann av sig själv, kan ha pratat om en cysta men jag minns inte. Det blev så mycket att ta in.

Ja det låter ju som on många med en eller till och med två avvikelser har fått friska barn iaf. Sen blir man ju även nervös för risken av missfall efter fostervattensprov. Verkar ju som att den risken är större än risken att få ett barn med kromfel även om man fått 1-2 mjuka markörer. En jag känner gjorde fvp pga hög ålder och hon fick missfall 3 dagar senare och det provet visade på ett friskt foster. Så man är ju nervös för en massa grejer.

Får man fråga vilka andra avvikelser de hittade på eran bebis nu? Ansåg de att risken för kromfel blev större just för att de var dom avvikelserna? Vet ju egentligen inte hur mycket vår läkare mörkar för att man ska känna sig lugnare eller om hon sa sanningen att det med största sannolikhet inte kommer vara något fel. Vi har ju aldrig varit i samma sits tidigare.
  • Cahela

Vårt barn hade inga skiljeväggar i hjärtat, bara ett hålrum. Sen var nackspalten bred vilket den inte var på KUB-testet eller på de två efterföljande ultraljuden. Jag tror inte läkaren mörkade något för er.

• idab84

Vet inte om detta kan vara till någon tröst men:
    (Skrev detta en tid tillbax i denna tråd så nån kan läst de)
    Kollade runt på youtube mitt i all min väntan och förtvivlan. Snubblade då över en video där en kvinna berättar om sin resa,, hon gjorde kub fick 1:8817 (om ja inte minns fel) o kände sig trygg med som siffrorna...
    När pojken föddes visade de sig att han hade ds,,, kvinnan berättar detta och gråter men älskar givetvis sitt barn,,,
    När ja sluttat titta på videon kände ja en sån tacksamhet att ja fick så hög risk att ja faktiskt fick chansen att välja!!! Denna kvinna önskar inte bort sitt barn meeeeen hon fick inte chansen att välja som ändå jag fick,,, hur jobbig en väntan och undran var så brukade ja trösta mig med de...

Hoppas ja va tydlig nog att de går att förstå vad ja menar :)

• Cahela

Jag förstår vad du menar. Vi har varit eniga från början hur vi skulle göra om barnet visade sig vara sjukt.

• Leya

Jag vill bara skicka en enorm kram och massa tankar till er som väntar på resultat nu och ni som står inför beslut {#emotions_dlg.flower}
    Det är idag ganska exakt 10 månader sen jag fick beskedet och jag minns exakt hur det kändes.

Jag håller alla tummar för er att det går bra på vägen och att ni slipper vänta för många dagar på besked!

• mirala

Jag fick ett brev idag och allt är bra! Nu väntar jag bara på att min sambo ska komma hem så att vi gemensamt kan kolla upp om det är en pojke eller flicka. Jag tror flicka...
    Tack alla för allt stöd dessa hemska dagar och massa styrka till er som väntar på svar!

• Sinni
    mirala skrev 2013-08-16 18:10:36 följande:
    Jag fick ett brev idag och allt är bra! Nu väntar jag bara på att min sambo ska komma hem så att vi gemensamt kan kolla upp om det är en pojke eller flicka. Jag tror flicka...
    Tack alla för allt stöd dessa hemska dagar och massa styrka till er som väntar på svar!
    Åh så roligt Mirala! Grattis!! Vilken skön fredag ni fick med glada besked =). Du får berätta sen, om du vill, om det är en pojke eller flicka. Fira nu ordentligt!
  • mirala

nu har vi kollat och det är en flicka! Vi är så lyckliga!

Sinni skrev 2013-08-16 20:11:30 följande:
    Åh så roligt Mirala! Grattis!! Vilken skön fredag ni fick med glada besked =). Du får berätta sen, om du vill, om det är en pojke eller flicka. Fira nu ordentligt!

• Sinni
    mirala skrev 2013-08-16 20:29:32 följande:
    nu har vi kollat och det är en flicka! Vi är så lyckliga!
    Åh Grattis! Då kände du rätt =)

Jag trodde att jag också väntade en flicka. Men det är en pojke. Lika glad är jag för det =) 
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!