• maddelu

~mittenavmajknoddar~

Här är vi ett gäng som hängt ihop sen plusset Plus Vi har alla BF i mitten av maj 2011. Här pratar vi, delar tankar och funderingar eller bara skriver av oss... 

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-26 22:27
    Här är länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54732395.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 11:49
    Länk till Mittenavmajknoddars Magbilder

www.familjeliv.se/Forum-2-7/m55487841.html

• Svar på tråden ~mittenavmajknoddar~
  • snöstjärna
    TheLove skrev 2010-11-04 08:43:28 följande:
    Jo jag hoppas väl med lite på tjej, roligt att ha en av varje, men om det blir en grabb kommer ju barnen ha så roligt ihop så det är ju också bra... Men en liten flicka som man kan klä upp i fina klänningar och fixa håret på, det vill jag ju gärna ha också... :)

Elliot behövde aldrig ligga i kuvös men låg innanför min eller makens tröja mot bröstet nästan hela tiden (mänsklig kuvös) och då blev det ju så att man fortsatte så. Jag la i princip inte ifrån mig min son förrän han var några månader gammal. Skämt å sido, jag var väldigt överbeskyddande och livrädd för att han skulle sova i vaggan på natten om jag inte skulle höra honom... om han skulle sluta andas osv. Kändes för mig mycket tryggare att han sov på mitt eller makens bröst.

Elliot sover i egen säng i eget rum och har gjort det i ett år nu ungefär och han kommer ofta in på natten eller morgonen om han vaknar och lägger sig mellan oss vilket vi tycker är supermysigt. Men att få honom att sova i egen säng var inte det lättaste...

Har du funderat nått kring vaccin? Jag vaccinerade mig inte förra året och min bm sa att de rekommenderar vaccin till gravida, men jag vet inte... Är rädd att nått ska gå fel med mini där inne om jag vaccinerar mig... är så kluven
    Jag vaccinerade mig förra gången eftersom jag befann mig i riskgrupp då pga. min kraftiga övervikt. Den är ju borta nu, å jag tror inte man ska behöva vaccinera sig igen eftersom man gjorde det förra året? Eller har jag missuppfattat det? Kanske måste kolla upp med BM.
    ♡(¯`°?.¸ ღ ♥ Nu är Jordan här! 070822 - snostjarna.blogg.se ♥ღ ¸.?°´¯)♡
  • TheLove
    jakeline skrev 2010-11-04 09:17:35 följande:
    Jag tror inte att jag ska vaccinera mig.

Vi har en lite skrutt som sover större delen av natten i eget rum, men på morgonen kommer in till oss och somnar om. Han började också sova i vagga direkt när vi kom hem från BB förra gången. Eller på mig... hehe... Han flyttade till eget rum när han fyllde 1.
    Nej jag tror inte jag gör det heller...

Jag ska försöka få bebben att sova i egen säng när han är ny, men jag är lite paranoid så på bb vågade jag inte ha honom själv för jag trodde någon skulle komma in och kidnappa honom :P Sen fortsatte jag väl vara lite paranoid och trodde nått skulle hända om han inte låg hos mig...

Ringde till BVC precis för min son har börjat skela sista veckorna. Har väntat på 2½ års kontrollen men har inte fått någon remiss. Tydligen ligger de efter men de klämde in honom idag för de tycker inte det låter bra att han skelar. De vill se på honom och fixa en remiss (till någon ögonläkare skulle jag tro) Men 2½ års kontrollen får vänta lite till...

Skönt att de tar det på allvar!
  • TheLove
    snöstjärna skrev 2010-11-04 09:27:24 följande:
    Jag vaccinerade mig förra gången eftersom jag befann mig i riskgrupp då pga. min kraftiga övervikt. Den är ju borta nu, å jag tror inte man ska behöva vaccinera sig igen eftersom man gjorde det förra året? Eller har jag missuppfattat det? Kanske måste kolla upp med BM.
    tror inte heller du måste vaccinera dig igen
  • Sommarnatt2010

Jag har funderat lite på det där. Ni har haft vagga först o sen spjälsäng??? Jag har tänkt spjälsäng från start. Men så sa mamma att hon har vår (min o min lillebrors) korg o undrade om jag ville ha den. Den går bara använda typ i tre månader...

Hade ju varit jätte mysigt, men samtidigt verkar det så smidigt med spjälsäng där man kan ta bort ena sidan o dra in till den till vår egen säng. så har våra närmaste vänner gjort.

Hos oss får man inte veta kön vid RUL. De är jätte tjuriga med det...Ibland tänker jag "klar att vi ska ta reda på könet, vill veta" o sen ibland "nä det är klart vi ska vänta". Så får väl se hur det blir =) Men det är lite roligt, för när jag har tänk på mig själv som mamma har jag har alltid sett mig med en pojke. Men nu kommer jag på mig själv med att säga hon till liten i magen...Dock drömde jag tidigt att jag skulle få en pojk... Ni som har barn sen innan, har eran egen känsla stämt??? 

• jakeline
    TheLove skrev 2010-11-04 09:27:33 följande:
    Nej jag tror inte jag gör det heller...

Jag ska försöka få bebben att sova i egen säng när han är ny, men jag är lite paranoid så på bb vågade jag inte ha honom själv för jag trodde någon skulle komma in och kidnappa honom :P Sen fortsatte jag väl vara lite paranoid och trodde nått skulle hända om han inte låg hos mig...

Ringde till BVC precis för min son har börjat skela sista veckorna. Har väntat på 2½ års kontrollen men har inte fått någon remiss. Tydligen ligger de efter men de klämde in honom idag för de tycker inte det låter bra att han skelar. De vill se på honom och fixa en remiss (till någon ögonläkare skulle jag tro) Men 2½ års kontrollen får vänta lite till...

Skönt att de tar det på allvar!
    vi får ingen tid egentligen förrän vid 3 år. Men vi ska boka in en tvåårskontroll iaf har vi tänkt. Den var frivillig.

Vad skönt att de klämmer in er och att de tar det på allvar. Ibland hör man ju om folk som får tjata sig blå för att bli remitterade och tittade på.
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110513♥*~
  • TheLove
    Sommarnatt2010 skrev 2010-11-04 09:30:48 följande:
    Jag har funderat lite på det där. Ni har haft vagga först o sen spjälsäng??? Jag har tänkt spjälsäng från start. Men så sa mamma att hon har vår (min o min lillebrors) korg o undrade om jag ville ha den. Den går bara använda typ i tre månader...

Hade ju varit jätte mysigt, men samtidigt verkar det så smidigt med spjälsäng där man kan ta bort ena sidan o dra in till den till vår egen säng. så har våra närmaste vänner gjort.

Hos oss får man inte veta kön vid RUL. De är jätte tjuriga med det...Ibland tänker jag "klar att vi ska ta reda på könet, vill veta" o sen ibland "nä det är klart vi ska vänta". Så får väl se hur det blir =) Men det är lite roligt, för när jag har tänk på mig själv som mamma har jag har alltid sett mig med en pojke. Men nu kommer jag på mig själv med att säga hon till liten i magen...Dock drömde jag tidigt att jag skulle få en pojk... Ni som har barn sen innan, har eran egen känsla stämt??? 
    Vi hade vagga först eftersom det är min farfar som gjort den och min syster och jag hade den när vi var små. Du kan ju ha en spjälsäng intill sängen och låta bebis sova där om nätterna men ha korgen i vardagsrummet och låta bebis sova middag där i. (jag ville aldrig vara i ett annat rum än min son i början)

Träligt när man inte får veta könet. Vi frågade på rul med sonen men då kunde de inte se. Sen var vi på tul och då kunde de se men maken ville inte veta då så vi tog aldrig reda på könet. Men denna gång är vi överens om att göra det... Kommer eventuellt göra ett 3d också för att vara säkra... lättare att säga till sonen att han ska få en lillasyster (om det nu blir det) än att säga lillasyster eller lillebror.

Jag var 100% säker på att sonen var en tjej. Lika säker var jag på att systersonen var en tjej och systerdottern var en kille och att makens systers son var en flicka... Man kan kalla det att jag har 100% fel när det gäller det och det betyder nog att det är en grabb i magen även denna gången... (när jag väntade sonen satte vi oss, de mammor som skulle ha barn samtidigt och gissade vad de skulle få, där hade jag också fel på alla)
  • Sommarnatt2010
    snöstjärna skrev 2010-11-04 09:27:24 följande:
    Du behöver inte vaccinera dig. Min BM sa att vaccinerade sig förra året behöver man inte göra det i år igen. Har man inte gjort det så tillhör man riskgruppen o då bör man vaccinera sig. 
    TheLove skrev 2010-11-04 09:41:03 följande:
    Vi hade vagga först eftersom det är min farfar som gjort den och min syster och jag hade den när vi var små. Du kan ju ha en spjälsäng intill sängen och låta bebis sova där om nätterna men ha korgen i vardagsrummet och låta bebis sova middag där i. (jag ville aldrig vara i ett annat rum än min son i början)

Jag var 100% säker på att sonen var en tjej. Lika säker var jag på att systersonen var en tjej och systerdottern var en kille och att makens systers son var en flicka... Man kan kalla det att jag har 100% fel när det gäller det och det betyder nog att det är en grabb i magen även denna gången... (när jag väntade sonen satte vi oss, de mammor som skulle ha barn samtidigt och gissade vad de skulle få, där hade jag också fel på alla)
    Det var ju lite smart...För den är väldigt söt med en liten sänghimmel. Tål att funderas på.

Hihi oki...Jag är ganska duktig på att gissa på andra, men det säger ju inget om mig själv. Har gissat rätt på min kusins tre barn, gissade rätt på min kollega som fick barn i augusti. Hon var bergsäker på att det var en pojke o jag bara nä du har såå fel. Det är ju en tjej o ut kom en flicka. Gissade även rätt på en före detta kollega. För nu är det ju mer en känsla än en gissning. Men men vi lär ju få reda på det så småning om, men man gissar ju gärna :P 
  • TheLove
    jakeline skrev 2010-11-04 09:35:19 följande:
    vi får ingen tid egentligen förrän vid 3 år. Men vi ska boka in en tvåårskontroll iaf har vi tänkt. Den var frivillig.

Vad skönt att de klämmer in er och att de tar det på allvar. Ibland hör man ju om folk som får tjata sig blå för att bli remitterade och tittade på.
    ja det känns jättebra. Förra vintern reagerade Elliot med röda utslag runt munnen varje gång han åt tomat så vi behövde ett papper på att han inte tålde det (dagis behövde för att göra specialmat) men jag fick tjata sönder mig innan de skrev ett litet enkelt papper (de ville inte skicka honom på alergitets). Nu tål han dock tomat men han får röda märken på hösten och vintern (kyla skulle jag tro) och speciellt om han äter typ tomat eller nått blir det värre, men det är väl för det är starkt.
  • jakeline
    TheLove skrev 2010-11-04 09:52:19 följande:
    ja det känns jättebra. Förra vintern reagerade Elliot med röda utslag runt munnen varje gång han åt tomat så vi behövde ett papper på att han inte tålde det (dagis behövde för att göra specialmat) men jag fick tjata sönder mig innan de skrev ett litet enkelt papper (de ville inte skicka honom på alergitets). Nu tål han dock tomat men han får röda märken på hösten och vintern (kyla skulle jag tro) och speciellt om han äter typ tomat eller nått blir det värre, men det är väl för det är starkt.
    Eomer fick det av för mycket jordgubbar, just på vintern, men inte så mycket annars... Ska bli spännande att se hur det blir i år. Tomat är det tur att han tål för det är hans favoritgrönsak! :)

Vår vagga som gått i arv i flera generationer. Namnet på vaggan tillhör min pappas gammelfarfar eller så...
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110513♥*~
  • TheLove

Här är farfars skapelse. (i mannens och min första lägenhet på ett rum på typ 15 kvm, bodde där i en månad efter att sonen föddes...
Svar på tråden ~mittenavmajknoddar~