Sommarnatt2010 skrev 2010-11-05 20:51:39 följande:
Jag har vaknat med huvudvärk i en veckas tid nu...nästan så jag blev orolig, men när man googlar det så är det tydligen vanligt med huvudvärk i början av graviditeten..Så ska nog vara glad att jag bara haft ont i huvudet en vecka..Hoppas det känns bättre nu!!!
jakeline skrev 2010-11-05 09:06:54 följande:
Vi döpte inte vår son då ingen av oss är troende. Tycker det är lite hyckleri helt ärligt. Visst det är tradition och hela den biten. Men jag köper det inte. Ha hellre då en fin namngivelseceremoni istället om ni prompt måste ha något. Min son får välja själv istället när han vet vad det handlar om. Att han inte är döpt idag, hindrar ju inte att han döper sig senare om han nu skulle vilja konfirmeras eller dylikt.
Vi var på dop för våra vänners son och de stod tom utanför kyrkan och sa att de inte var troende. Det tycker jag är helt fel! varför döpa då om man inte själv delar trosuppfattningen?
men det är jag det... :P Alla får göra som de vill men jag har lite svårt att förstå att icketroende döper in sina barn i en tro som de inte delar.
men annars är det fredag! Och halvdag till på köpet! Åker upp till svärfar för att fira maken som fyller år i morgon!

Ja jag vet inte. Jag är kluven i det här. Har inte funderat så mycket på det...Men jag har ju några månader på mig...Men spontant känner jag att jag gärna döper mina barn. Jag tror inte det är många 14åringar som vill döpa sig om de kommer på att de vill konfirmera sig o sen "inser" att de inte är döpta. Våra barn kan ju göra samma val. Även om vi väljer att döpa...O jag tror det är lättare att välja bort än att sen välja till om du förstår vad jag menar... Jag är både döpt, konfirmerad o gift (kyrkligt). Är med i svenska kyrkan, så visst är man väl kristen även om jag inte skulle räknar mig som troende...
Tack jag har inte ont längre i alla fall :) Hoppas det bara var nått tillfälligt..
Visst är det lätt att gå ur kyrkan, skriva på ett papper och skicka iväg bara. Men om man ska se det som du skrivit så borde man alltså göra en "invigning" i varje religion för att det ska bli lättare att ta valet sen? Skämt å sido. Jag vill inte ge min son en religion som jag verkligen inte tror på och tycker att det är varje mäniskas eget val att välja sin egen religion. Detta tyckte min svärmor var lite tråkigt då hon är troende. Men om varken jag eller maken är med i kyrkan skulle det verkligen kännas som hyckleri.
Men jag förstår ju att om det är en tradition och du ändå valt att stanna i kyrkan är det ju någonting som är viktigt för dig och det är varje förälders val att göra vad man tror är bäst för sitt eget barn. Är det ett dop istället för namngivning så är det det. Det finns ingen som kan säga att det valet är fel (enligt mig).
Jag gör mina val och det är ingenting jag vill bli ifrågasatt med och då misstänker jag att det är samma för alla andra.
Så slutligen: Döp om du vill döpa, strunta i det om du inte vill...
(känns luddigt men jag är skittrött, jag menade inget illa om det skulle tolkas så, gav bara min syn på saken)