• Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Blir snart galen av frustration. Lever med min sambo och hans elvaåriga dotter (vv) och vi har stora problem gällande maten som serveras här hemma. Jag har länge försökt att laga någon form av mat som passar oss alla, typ spagetti & köttfärsås, korv stroganoff, lasagne, spagetti carbonara, wokad mat.. ja allt möjligt men ingenting duger. Det enda hon äter och vill ha är snabbmakaroner och någon form av hel eller halvfabrikat till, typ mamma scans köttbullar eller stekt falukorv/ bullens kokta korv eller mcdonalds. Hon säger rakt ut att det är äckligt och jag tycker att när man är elva år så borde man vara så pass uppfostrad att man äter det som bjuds. Visst kan det finnas vissa rätter man gillar mer eller mindre, men man sitter väl inte konstant och sågar maten som bjuds?!? Pappan löser det genom att laga två rätter. Ja väldigt ekonomiskt. Och jag anser att hon kan hålla på såhär enbart för att hennes pappa aldrig säger ifrån. När vi är hos farmor och farfar är det en helt annan visa. "Nu äter du upp" och tjejen får äta det vi äter. Inga krusiduller. Och då gör hon det. Inte ett ord om att det är äckligt.

Sen tänker jag på hur hälsosamt är det att hon bara ska äta så här enformigt, vilket jag försökt ha som argument också, då säger han, "ja men det är ju bra att hon äter i varje fall". Fattar han inte att han NU lägger grunden för henne senares osunda leverene. Hon är konstant förkyld men det tror han inte har något med saken att göra.

Nu är alltså lösningen den att pappan får stå för matlagningen de veckor dottern är här. Antingen så lagar han två rätter eller så blir det någon snabbmakaronshistoria som jag får delta i och då brukar jag laga min egen mat. Häromdagen hade jag gjort en pasta med jättegod pastasås och gjort matlådor som jag kunde äta i flera dagar. Då tar sambon helt plötsligt och ger henne en av dessa portioner, för då orkade han plötsligt inte laga mat. DÅ SPOTTAR UNGEN UT MATEN I HANDEN OCH RUSKAR PÅ HUVUDET "ÄCKLIGT", som en barnunge på fem år ungefär. Jag bara tittade på pappan och ruskade på huvudet och gick därifrån. Vad fan ska man göra?? Saken är att jag och dottern kommer bra överens annars, men det här jäkla beteendet går mig så förbaskat på nerverna så det förstör min syn på henne. Hur mycket ska man krusa en unge? Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
  • Suneboll
    Jenny1 skrev 2010-09-30 10:51:04 följande:
    Herregud! Har ni restaurangverksamhet hemma??
    Sätt ner foten, antingen äter ungen det som serveras eller så får hon vara utan! Och ja - jag har barn själv!
    Sådär skulle jag aldrig hålla på...

fast det är ju inte det det handlar om ;0) Du verkar inte ha haft barn som INTE äter.
     Vi har varit hos barnpsykolog med vår son ang maten o hennes råd är att ALDRIG bråka om maten, man ska inte ens diskutera det.

rådet att låta dottern vara med o bestämma är ju det allra bästa, man ska inte kränka ett barn...det handlar ju absolut inte om att barnet inte tycker om el vill äta maten....behovet hos barnet sitter djupare än så och hon ser ju att hon får en reaktion från föräldrarna på det beteendet...det är ju en maktkamp.
    Enl barnpsykologen ska man börja ägna mer egentid åt barn som äter dåligt.

• Thaleya

Elvaåringar kan vara bra tjuriga ibland. Jag minns en gång min pappa tvingade mig att äta upp nån äcklig måltid. Och jag var så jävla sur på honom att jag tvingade ner maten och sen gick jag och sa till han att jag ätit upp och spydde på hans fötter i ren protest.

men iaf så måste ni ta tag i det innan hon blir mycket äldre,. Bästa tipsen hitills tycker jag är att laga mat tillsamamns med henne, och låta henne känna sig duktig och göra grovjobbet. För man bojkottar ju sällan sin egen mat som man slitit med. Jag tror det + tiden kommer att fila bort hennes förkärlek till snabbmakaroner.

Helt Ot nu men fasiken vad sugen jag blev på snabbmakaroner, har inte ätit det på flera år.

• Anneli68

En av de strider jag väljer att INTE ta är just detta med maten. När jag ändå står vid spisen så spelar det mig ingen roll om jag kokar en kastrull makaroner samtidigt som jag kokar potatis. Eller steker korv samtidigt som jag kokar korv. Vi får mat ro och alla äter det man tycker om. Minns med fasa måltiderna som barn när det serverades mat som man faktist inte tyckte om, som man fick kväljningar av och som man ändå fick äta. Många av dessa maträtter kan jag inte äta än idag!

• Anonym (Matmamman)

Men snälla nån, tjejen är 11 år och beter sig som en ouppfostrad femåring. Jag har ALDRIG lagat två maträtter bara för att det vi ska ha till middag inte passar någon. Låt ungen gå utan mat och gör också klart för henne att hon inte får äta NÅGONTING överhuvudtaget, alltså inte heller mackor om hon skulle bli hungrig, utan då är det middagsmaten som gäller. Ni som tycker det är en självklarhet att laga flera olika rätter, bedriver ni någon sorts hotellverksamhet hemma hos er eller?? Tror ni era ungar sväler ihjäl om de avstår från ett mål mat ibland?? Gud vilka bortskämda ungar det finns!!

• Anonym (Snorungar)
    Suneboll skrev 2010-09-30 10:57:19 följande:

fast det är ju inte det det handlar om ;0) Du verkar inte ha haft barn som INTE äter.
     Vi har varit hos barnpsykolog med vår son ang maten o hennes råd är att ALDRIG bråka om maten, man ska inte ens diskutera det.

rådet att låta dottern vara med o bestämma är ju det allra bästa, man ska inte kränka ett barn...det handlar ju absolut inte om att barnet inte tycker om el vill äta maten....behovet hos barnet sitter djupare än så och hon ser ju att hon får en reaktion från föräldrarna på det beteendet...det är ju en maktkamp.

Larvigt!! Det handlar om att ungar som vägrar äta är bortskämda och vana att få som de vill. Låt dem gå utan mat ett tag, så äter de nog sen. Menar du att om ungen inte får bestämma maträtterna så blir hon kränkt?? Herregud..Ska man införa samma i skolan tycker du, att ungarna ska få den mat de vill ha där också?
  • Jenny1
    Suneboll skrev 2010-09-30 10:57:19 följande:

Efter att ha läst ts, får jag det intrycket att detta mer handlar om trots och tjurighet? Och det gick ju bra att äta mat hos farmor? Säger en hel del...
    Det hör till barns uppfostran att lära sig äta olika slags mat. Mina barn har också petat i maten ibland - och då får de helt enkelt vara utan. Barn äter när dom är hungriga.
  • Suneboll
    Anonym (Matmamman) skrev 2010-09-30 11:01:33 följande:
    Men snälla nån, tjejen är 11 år och beter sig som en ouppfostrad femåring. Jag har ALDRIG lagat två maträtter bara för att det vi ska ha till middag inte passar någon. Låt ungen gå utan mat och gör också klart för henne att hon inte får äta NÅGONTING överhuvudtaget, alltså inte heller mackor om hon skulle bli hungrig, utan då är det middagsmaten som gäller. Ni som tycker det är en självklarhet att laga flera olika rätter, bedriver ni någon sorts hotellverksamhet hemma hos er eller?? Tror ni era ungar sväler ihjäl om de avstår från ett mål mat ibland?? Gud vilka bortskämda ungar det finns!!
    fast det är lätt att säga om man har barn som ÄTER!

med ett barn som matvägrar kommer det bettendet bara resultera i att saken blir ännu värre, man kommer djupare in i maktsnurran...antagligen kommer barnet att matvägra helt isf.
  • Jenny1
    Suneboll skrev 2010-09-30 11:06:18 följande:

med ett barn som matvägrar kommer det bettendet bara resultera i att saken blir ännu värre, man kommer djupare in i maktsnurran...antagligen kommer barnet att matvägra helt isf.
    Hur gammal är din son?
  • satakatse
    Suneboll skrev 2010-09-30 11:06:18 följande:

under 1,5 år har barnet ätit bra i skolan och hemma hos mamman och pappans mat MEN säger uuuurk äääääckligt så fort styvmamman lagat mat. Ren djavulskap och proterst och ett beteende som hon behöver hjälp att komma ur, det har blivit en vana som är godkänd och även om ungen skulle vilja bryta mönster så vet hon nte hur..
  • Jenny1
    satakatse skrev 2010-09-30 11:09:50 följande:
    under 1,5 år har barnet ätit bra i skolan och hemma hos mamman och pappans mat MEN säger uuuurk äääääckligt så fort styvmamman lagat mat. Ren djavulskap och proterst och ett beteende som hon behöver hjälp att komma ur, det har blivit en vana som är godkänd och även om ungen skulle vilja bryta mönster så vet hon nte hur..
    Precis! Ungen är 11!!! Inte nåt småbarn som matvägrar. Nej ts - sätt ner foten!
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!