• Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Blir snart galen av frustration. Lever med min sambo och hans elvaåriga dotter (vv) och vi har stora problem gällande maten som serveras här hemma. Jag har länge försökt att laga någon form av mat som passar oss alla, typ spagetti & köttfärsås, korv stroganoff, lasagne, spagetti carbonara, wokad mat.. ja allt möjligt men ingenting duger. Det enda hon äter och vill ha är snabbmakaroner och någon form av hel eller halvfabrikat till, typ mamma scans köttbullar eller stekt falukorv/ bullens kokta korv eller mcdonalds. Hon säger rakt ut att det är äckligt och jag tycker att när man är elva år så borde man vara så pass uppfostrad att man äter det som bjuds. Visst kan det finnas vissa rätter man gillar mer eller mindre, men man sitter väl inte konstant och sågar maten som bjuds?!? Pappan löser det genom att laga två rätter. Ja väldigt ekonomiskt. Och jag anser att hon kan hålla på såhär enbart för att hennes pappa aldrig säger ifrån. När vi är hos farmor och farfar är det en helt annan visa. "Nu äter du upp" och tjejen får äta det vi äter. Inga krusiduller. Och då gör hon det. Inte ett ord om att det är äckligt.

Sen tänker jag på hur hälsosamt är det att hon bara ska äta så här enformigt, vilket jag försökt ha som argument också, då säger han, "ja men det är ju bra att hon äter i varje fall". Fattar han inte att han NU lägger grunden för henne senares osunda leverene. Hon är konstant förkyld men det tror han inte har något med saken att göra.

Nu är alltså lösningen den att pappan får stå för matlagningen de veckor dottern är här. Antingen så lagar han två rätter eller så blir det någon snabbmakaronshistoria som jag får delta i och då brukar jag laga min egen mat. Häromdagen hade jag gjort en pasta med jättegod pastasås och gjort matlådor som jag kunde äta i flera dagar. Då tar sambon helt plötsligt och ger henne en av dessa portioner, för då orkade han plötsligt inte laga mat. DÅ SPOTTAR UNGEN UT MATEN I HANDEN OCH RUSKAR PÅ HUVUDET "ÄCKLIGT", som en barnunge på fem år ungefär. Jag bara tittade på pappan och ruskade på huvudet och gick därifrån. Vad fan ska man göra?? Saken är att jag och dottern kommer bra överens annars, men det här jäkla beteendet går mig så förbaskat på nerverna så det förstör min syn på henne. Hur mycket ska man krusa en unge? Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
  • Anonym (förbannad)
    Kaxelsson skrev 2010-09-30 16:11:03 följande:
    Oavsett om det vore mitt barn eller mitt bonusbarn så hade jag inte krusat.
    Man äts det som bjuds eller så får man gå hungrig tills det är dags att äta nästa gång.
    Det är ju inget litet barn vi pratar om !

Kan tillägga att jag själv alltid varit kräsen i kosten och petat i maten hemma.
    Inte ätit fiskpinnar, falukorv, kött, kassler (ja listan är lång men är ej veg).
    Mamma har ibland lagat ex köttbullar till mig ist för korv men i övrigt har jag fått äta det som serverats vilket jag tycker är okej. Min mamma är ingen restaurang !
    Nej jag var inte jätteglad i maten heller när jag var liten så jag kan relatera till henne och förstå om hon inte tycker att ALLT är gott, däremot köper jag inte att hon inte tycker om någonting öht och särskilt då jag försökt mig på att göra hennes s.k favoriträtter i 87 olika varianter och recept. Däremot vet jag att jag försökte hålla god min även fast jag inte alltid tyckte om det jag fick, och då var jag ganska mycket yngre än henne.

• Anonym (egen mat)

Låt bonusen laga sin egen mat. Låt henne äta makaroner och mamma scans köttbullar 7 dagar i veckan om hon vill det. Du bär inte ansvaret för hennes hälsa. Det är hennes mamma och pappa som gör det.

• Anonym (förbannad)
    stormfågel skrev 2010-09-30 11:56:44 följande:
    Jag tror som nån skrev innan att det inte alls handlar om maten. Jag tror inte att det är en fråga om mat och uppfostran överhuvudtaget utan snarare ett rop på uppmärksamhet av något slag. Jag menar inte alls att hon får för lite uppmärksamhet men hon kanske "vill ha pappa för sig själv" och har kommit på ett sätt som fungerar. Pappa måste helt enkelt ge henne extra uppmärksamhet.

Jag tror faktiskt att det hela bara blir värre om du spelar upp scener med grillad kyckling och annat och snarare tänker på hur du skulle gjort om det var ditt eget barn.

Skulle det vara mitt barn skulle jag i alla fall försöka få till nån slags dialog, och inte precis när det är matdags. Typ ta en promenad i skogen och så fråga rent ut "Du det här med maten, jag tycker att det är ett stort problem och jag blir så leden när du säger att allt jag gör är äckligt. Kan vi lösa det på något sätt tror du?".

Då tror jag att du kan vinna många poäng i både den här striden och i kommande tonårsstrider.

Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt för dig!
    TACK!
    Ja jag tror också det är någon slags uppmärksamhetsgrej, protestaktion eller liknande. Men hade det varit mitt eget barn hade jag aldrig någonsin accepterat eller låtit det gå så långt som det gjort nu. Är ju lätt att säga när man inte har egna barn...   Men jag hade aldrig tolererat att mitt barn skulle bete sig så mot någon annan som står och försöker koka ihop hennes favoriträtt. Oavsett vem det är.
    Och du har nog rätt i att det funkar inte att hålla på med grillade kycklingar, även om det låter lockande, utan jag måste snarare ta tag i problemet, det mår alla bättre av.
  • satakatse
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-30 17:18:30 följande:
    TACK!
    Ja jag tror också det är någon slags uppmärksamhetsgrej, protestaktion eller liknande. Men hade det varit mitt eget barn hade jag aldrig någonsin accepterat eller låtit det gå så långt som det gjort nu. Är ju lätt att säga när man inte har egna barn...   Men jag hade aldrig tolererat att mitt barn skulle bete sig så mot någon annan som står och försöker koka ihop hennes favoriträtt. Oavsett vem det är.
    Och du har nog rätt i att det funkar inte att hålla på med grillade kycklingar, även om det låter lockande, utan jag måste snarare ta tag i problemet, det mår alla bättre av.
    Tyvärr så har "pappas flickvän" ofta ett dåligt status där mamma och pappa skiter i hennes känsla och situtation, hon ska vara där och passa upp och inte lägga sig i fostran. Den dan mina barns pappa träffar en ny kvinna så ska jag ta hennes parti om mina tar till såna beteenden... om mina barn säger om och om igen att maten är så ääääcklig så vill jag faktiskt bli bjuden på denna äääääckliga mat för att kunna säga ifrån att jag har faktiskt ätit av den maten och... bla bla bla... Nej, vill vi ha nya vuxna som stöd och del i våra barns liv så ska vi oxå stötta och inte bara förvänta oss att de ska servera barnen mat och dela med sig av sin tid för att sedan räknas som inget värda....
  • Corpset

Du kanske lagar äcklig mat?

Min styvmor OCH min pappa lagade jävligt äcklig mat (min pappa är petig och tror att köttfärsås är stekt köttfärs, lökpulver, ketchup och vatten...) och det har get mig problem med maten nu, 15-20 år senare. Jag äter fortfarande inte en hel del av de rätter som de brukade laga. Jag klarar inte av vissa konsistenser, lukter och dylikt och vill inte gärna må illa eller spy bara för att göra någon annan tillags.

• Corpset

Kan tillägga att jag åt maten i skolan också. Vissa maträtter som jaga ldrig skulle ätit hemma. Det är inte tilllagat på samma sätt, och kan ah annorlunda smak, lukt och konsistens.

• Anonym (förbannad)
    Corpset skrev 2010-09-30 18:07:40 följande:
    Du kanske lagar äcklig mat?

Min styvmor OCH min pappa lagade jävligt äcklig mat (min pappa är petig och tror att köttfärsås är stekt köttfärs, lökpulver, ketchup och vatten...) och det har get mig problem med maten nu, 15-20 år senare. Jag äter fortfarande inte en hel del av de rätter som de brukade laga. Jag klarar inte av vissa konsistenser, lukter och dylikt och vill inte gärna må illa eller spy bara för att göra någon annan tillags.
    Ja kanske det...
    Fast lite konstigt är det ju att jag aldrig fått höra det förr (klart man misslyckats någon gång), och lagar man ofta från recept så kan man knappast misslyckas ALLTID. Det i sig vore ju en bedrift
  • Anonym (förbannad)
    satakatse skrev 2010-09-30 17:24:44 följande:
    Tyvärr så har "pappas flickvän" ofta ett dåligt status där mamma och pappa skiter i hennes känsla och situtation, hon ska vara där och passa upp och inte lägga sig i fostran. Den dan mina barns pappa träffar en ny kvinna så ska jag ta hennes parti om mina tar till såna beteenden... om mina barn säger om och om igen att maten är så ääääcklig så vill jag faktiskt bli bjuden på denna äääääckliga mat för att kunna säga ifrån att jag har faktiskt ätit av den maten och... bla bla bla... Nej, vill vi ha nya vuxna som stöd och del i våra barns liv så ska vi oxå stötta och inte bara förvänta oss att de ska servera barnen mat och dela med sig av sin tid för att sedan räknas som inget värda....
    Tack för ditt stöd Satakatse! Tänk om alla resonerade som du!
  • stormfågel
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-30 17:18:30 följande:
    TACK!
    Jag tror att ni kommer att reda ut det här. Du verkar både sund och empatisk och i bästa fall kanske er relation kan stärkas och tjejens empatiska förmåga få utvecklas lite. Det är bara synd om dig som får ta hela smällen när pappan curlar. Du får väl visas honom tråden och att många (självklart) uppfattar ett 11-årigt barn som beter sig som hans dotter som väldigt otrevligt. Det borde bita tycker jag.

Jag förstår också att det är frestande att ta fram "en grillad kyckling" men det är nog smart att avstå. Du är ju liksom den vuxna och mogna i sammahnaget och seplar ju inte i samma division som hon.

Testa med att prata med henne om det någon lugn stund. Jag skulle inte bli förvånad om hon skäms ganska mycket själv för sitt beteende men har hamnat i en loop av dåligt uppförande.
  • satakatse
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-30 18:18:38 följande:
    Tack för ditt stöd Satakatse! Tänk om alla resonerade som du!
    Hahahha, jaa men man får ju hoppas att det blir så oxå sen och inte att det är en ragata som jag inte tål för fem öre... och allt blir så som de brukar bli = elaka mamman, värdelösa styvmamman och stackars pappan.... hahahhahhahahhaa
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!