• Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Blir snart galen av frustration. Lever med min sambo och hans elvaåriga dotter (vv) och vi har stora problem gällande maten som serveras här hemma. Jag har länge försökt att laga någon form av mat som passar oss alla, typ spagetti & köttfärsås, korv stroganoff, lasagne, spagetti carbonara, wokad mat.. ja allt möjligt men ingenting duger. Det enda hon äter och vill ha är snabbmakaroner och någon form av hel eller halvfabrikat till, typ mamma scans köttbullar eller stekt falukorv/ bullens kokta korv eller mcdonalds. Hon säger rakt ut att det är äckligt och jag tycker att när man är elva år så borde man vara så pass uppfostrad att man äter det som bjuds. Visst kan det finnas vissa rätter man gillar mer eller mindre, men man sitter väl inte konstant och sågar maten som bjuds?!? Pappan löser det genom att laga två rätter. Ja väldigt ekonomiskt. Och jag anser att hon kan hålla på såhär enbart för att hennes pappa aldrig säger ifrån. När vi är hos farmor och farfar är det en helt annan visa. "Nu äter du upp" och tjejen får äta det vi äter. Inga krusiduller. Och då gör hon det. Inte ett ord om att det är äckligt.

Sen tänker jag på hur hälsosamt är det att hon bara ska äta så här enformigt, vilket jag försökt ha som argument också, då säger han, "ja men det är ju bra att hon äter i varje fall". Fattar han inte att han NU lägger grunden för henne senares osunda leverene. Hon är konstant förkyld men det tror han inte har något med saken att göra.

Nu är alltså lösningen den att pappan får stå för matlagningen de veckor dottern är här. Antingen så lagar han två rätter eller så blir det någon snabbmakaronshistoria som jag får delta i och då brukar jag laga min egen mat. Häromdagen hade jag gjort en pasta med jättegod pastasås och gjort matlådor som jag kunde äta i flera dagar. Då tar sambon helt plötsligt och ger henne en av dessa portioner, för då orkade han plötsligt inte laga mat. DÅ SPOTTAR UNGEN UT MATEN I HANDEN OCH RUSKAR PÅ HUVUDET "ÄCKLIGT", som en barnunge på fem år ungefär. Jag bara tittade på pappan och ruskade på huvudet och gick därifrån. Vad fan ska man göra?? Saken är att jag och dottern kommer bra överens annars, men det här jäkla beteendet går mig så förbaskat på nerverna så det förstör min syn på henne. Hur mycket ska man krusa en unge? Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
  • Anonym

Vet precis vad du menar! För här rynkas det på munnen över allt som serveras! Löken är för stor, köttfärssåesen smakar konstigt, grönsaker äter jag inte, usch vad äckligt mm. Barnen är 8 och 10 år och ehmma hos mamma serveras det bara det de vill äta! Mestadels godis, kakor, läsk och annan skit! Blir både förbannad och trött och har i 4 år försökt förändra, få de att tycka om mer saker, äta nyttigt men gott, men ärligt talat skiter jag i det nu! Det är inte mitt problem längre, låt deras mamma och pappa bestämma! Får de skörbjugg så får de! Inte mina barn iaf =(

• Anonym (Suck)

Har ett barn med diagnos. H*n är extremt fobisk mot okända koncistenser och smaker. Barnet har från det var liten spytt så fort något inte var som det skulle med de få saker den åt.

Barnet äter några rätter, men som ts barn ratar hemgjorda köttbullar eller biffar. Köttfärssås har på sistonde börjat gå ner men kött, kyckling, skinka mm mm går inte att en smaka millimeterbitar av utan att spy. Barnet är snart tonåring. Men jag känner att det lossnar lite. Som barn har man väldigt känsliga smaklökar, men de dör efterhand. Därför kan vissa barn börja äta saker de inte kunnat innan när de blir äldre.

Jag var själv väldigt kräsen som barn (och spydde). Jag har aldrig varit överviktig eller undernärd.

Mitt barns hälsa är i bästa form enligt läkare. Trots att h*n får högst undermålig kost i skolan. Extremt bra fysik och kondition.

Däremot håller jag med om att flickan i tråden är ohyfsad (speciellt för sin ålder). När mitt barn inte kunde äta något så kunde h*n smaka, men sen vara tvungen att springa på toa och spy. "-Det går inte" sa den när den kom tillbaka.

Jag blir lika arg varje gång jag läser att vissa verkligen är övertygade om att ALLA barn KAN äta allt. Att det hänger på uppfostran och bortskämdhet. "Får den inget annat serverat så äter den det man serverar". Nej så är det inte alltid. Går tillbaka till mig själv igen (och mitt barn). Vi blir inte hungriga som alla andra. Jag kan gå ett dygn utan att äta utan att vara hungrig. Men jag blir matt och svimfärdig istället. Har hänt flera gånger jag gått o lagt mig och funderat "vad har jag glömt idag?" hm javisst.. jag har inte ätit något efter lunch..

Jag äter idag dubbelt mer saker än jag gjorde fram till jag fyllde 20 år. Några saker kan jag fortfarande inte äta, får kväljningar och känner jag vill spy. Men jag känner att mina smaklökar är betydligt mer avtrubbade idag än förr. Får man bara i sig närig och kroppen mår bra behöver man inte hetsa.

• LillTussa

Inte läst alla inlägg men vi är uppfostrade såhär och uppfostrar mina barn såhär:

Man äter det som bjuds!  

Vill man inte äta, ja då får man låta bli. inget mer med det, men det lagas inte flera rätter åt var och en. Finns inget barn i sverige som svält ihjäl sig själv för att man inte tycker om maten.

• elonnor

Har i snart 6 månader varit bonusmamma åt tre barn och i början kom alltid kommentaren: Jag tycker inte om...
    Mitt svar är alltid och kommer alltid vara. "BRA mer mat åt oss andra", och vi erbjuder inte något annat.
    De får gå från bordet och vara hungriga. Idag smakar de alltid (ibland 1 ärta) men smakar åtminstone och många gånger pratar vi bort en stund och vips har det mesta slunkit ner. Vet inte om detta funkar för alla. Men hos oss har det funkat. Men jag har en bra kontakt med både barnens mamma och pappa. Så de vet också att de inte får något medhåll där.

• Nillinsimim

Om dottern är elva år så hjälper hon väl till med maten vissa dar eller? Annars så kanske det är bra att införa, min barn (2,5 0ch 4 ) hjälper till och de är alltid er benägna att "tycka om" maten som de hjälpt till med. även om ni inte gjort det förr så är det faktiskt inte försent att börja, se till att din man är med på det, för att hon ska vara med på det och inte tjafsa kanske det är snabbmackisar och köttbullar som är första experimentet och sen kanske att man gör egna från råvaror. lagar hon inte mat själv så kan det vara bra att börja med enkla saker...glöm inte att beröm funkar på alla åldrar.

• svirvel

Jag säger samma som någon ovan redan skrev: Prata med flickan! Hon är ju 11 år. Hon är definitivt kapabel till en diskussion. Inte en diskussion där man förklarar åt henne hur det måste vara - utan en diskussion där hon själv får delta med lösningen.

Kanske ni kan läsa innehållsförteckningen till mamma-scans köttbullar och rulla hemgjorda köttbullar tillsammans?? 
    Kanske ni kan fundera på vad snabbmakaroner eg är... o testa färskpasta. Låt henne vara med och planera maten och tillreda den. Ibland gör ni precis den mat hon vill ha, en dag kanske pappan får bestämma och en dag bestämmer bara du... de övriga dagarna funderar ni om tillsammans.

Eftersom hon äter hos farmor och farfar så "vet" hon ju helt klart hur det ska gå till.

Jag är själv skilsmässobarn - det är inte en situation man valt själv - så det blir faktikst viktigt att få vara med och bestämma/ välja sådana saker man kan (t.ex. vad man sätter i munnen, vilka kläder osv.).  Jag menar ändå inte att det är bra att alltid få sin vilja igenom - men man behöver få engagera sig och känna att ens åsikter efterfrågas och tas i beaktande. 

Lycka till!

...Ja, det brukar bli långa inlägg.
  • smulpaj01
    Anonym (been there) skrev 2010-10-01 10:08:17 följande:
    Så känner jag med! Man måste "välja sina krig" och efter att ha krånglat med mat i en evinnerlig tid så känner jag precis så som du skriver. Dock skulle mina bonusar inte kunna laga sina makaroner och köttbullar med sina 12  och 9 år. Det får pappan göra.

Synd om barnen med övervikt och problem, men som extramamma kan man inte ta det ansvaret.
    Kunna? Du menar väl att dem inte vill laga makaroner och köttbullar själva?
    För är dem 9 och 12 så kan dem laga den maten själva.
    Det kan iaf mina barn som är i samma ålder.

Varför skulle dem få övervikt och andra problem av makaroner och köttbullar? Själv är jag och mina syskon nästintill uppvuxna med sån mat och ingen av oss har någonsin varit överviktig.

I vuxen ålder äter vi dock det mesta, både jag och mina syskon.
  • Anonym (Me to)

Har et bonusbarn som oxå har haft lite trassel med maten... När jag kom in i deras liv kunde de äta samma mat 2-3 ggr i veckan...

Nu är det så att jag står för den mesta matlagningen här hemma, men skulle ALDRIG, ALDRIG laga två maträtter!!! Vem gör man den tjänsten???
    Detta barn är känsligt för sås, och gör jag exempelvis korvstroganoff så kan jag plocka ur korv, så får det väl bli korv och ris då... Torrt... Men så är det! 
    Och vill barnet inte äta min mat som jag står och lagar.... Va utan då!!
    Man ska alltid smaka maten... Tycker man inte om, fine!! Men om man inte smakar eller om det lagas samma mat för att barna ska äta... Hur ska de då lära sig att äta annan mat??? De kanske missar saker som de faktiskt kanske skulle tyckt om... Man kan faktiskt kräva att barn ska smaka!

Näe... Duger inte min mat, får det vara! Aldrig att jag ställer mig och gör två maträtter!!!

• Pernilla75

Här hemma lagar vi en sorts mat och om man inte äter den så blir man utan. Att stå och laga 2-3 olika rätter varje gång funkar inte vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt.

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Anonym (bonusmamma)

Läst några inlägg om vissa som skriver om att vara bonusmamma osv, att de inte är deras ansvar med bonusbarnen, men så kan ni väl ändå inte säga, det är ju en del av erat ansvar när dom bor under samma tak som er själva. Jag har själv en bonusson som varit likadan med maten och sagt så fort pappan lagat maten att då är den god. Men samma här, pappan sätter inte regler i huset vi bor i. Ett barn ska ha rutiner, regler och kärlek.

Vi har även en son tillsammans på 1 år och ser han att storebror äter så äter dom tillsammans och skrattar, men tvekar den ena så gör den andra samma sak, men jag har sagt så att det blir inget mellanmål heller om man inte äter en del av maten, visst ska det absolut inte bli något elakt med att inte äta upp maten eller att man ska tycka att det blir tråkigt att äta upp. Men det ska ju handla om att ungen blir mätt i magen och att man ska kunna orka vara ute och leka med barn och kunna hålla sig frisk. Sen förstår jag att ALL mat inte är god, men man bör nog smaka, det kan plötsligt vara det bästa du någonsin ätit.

Sen är ju alla olika och har olika med regler, men dottern som är elva år borde veta bättre, skolorna har väl hemkunskap i skolan och får lära sig baka och dona lite med maten?  försök att leka lite med maten, fråga henne vad hon tycker ät gott av grönsaker och gör en sallad tillsammans sedan var hon tycker om för kött och blanda till en egen maträtt och döp den efter henne inom familjen.

Man måste "leka" lite med tanken, för det är jätte jätte svårt med att vara bonusmamma och försöka vara alla till lags, men funkar det inte med barnen funkar det knappt med pappan/mamman heller, för man blir nästan arg på dem för att det inte finns regler eller att de inte kan säga till dom att nu gör du fel.

Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!