• Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Blir snart galen av frustration. Lever med min sambo och hans elvaåriga dotter (vv) och vi har stora problem gällande maten som serveras här hemma. Jag har länge försökt att laga någon form av mat som passar oss alla, typ spagetti & köttfärsås, korv stroganoff, lasagne, spagetti carbonara, wokad mat.. ja allt möjligt men ingenting duger. Det enda hon äter och vill ha är snabbmakaroner och någon form av hel eller halvfabrikat till, typ mamma scans köttbullar eller stekt falukorv/ bullens kokta korv eller mcdonalds. Hon säger rakt ut att det är äckligt och jag tycker att när man är elva år så borde man vara så pass uppfostrad att man äter det som bjuds. Visst kan det finnas vissa rätter man gillar mer eller mindre, men man sitter väl inte konstant och sågar maten som bjuds?!? Pappan löser det genom att laga två rätter. Ja väldigt ekonomiskt. Och jag anser att hon kan hålla på såhär enbart för att hennes pappa aldrig säger ifrån. När vi är hos farmor och farfar är det en helt annan visa. "Nu äter du upp" och tjejen får äta det vi äter. Inga krusiduller. Och då gör hon det. Inte ett ord om att det är äckligt.

Sen tänker jag på hur hälsosamt är det att hon bara ska äta så här enformigt, vilket jag försökt ha som argument också, då säger han, "ja men det är ju bra att hon äter i varje fall". Fattar han inte att han NU lägger grunden för henne senares osunda leverene. Hon är konstant förkyld men det tror han inte har något med saken att göra.

Nu är alltså lösningen den att pappan får stå för matlagningen de veckor dottern är här. Antingen så lagar han två rätter eller så blir det någon snabbmakaronshistoria som jag får delta i och då brukar jag laga min egen mat. Häromdagen hade jag gjort en pasta med jättegod pastasås och gjort matlådor som jag kunde äta i flera dagar. Då tar sambon helt plötsligt och ger henne en av dessa portioner, för då orkade han plötsligt inte laga mat. DÅ SPOTTAR UNGEN UT MATEN I HANDEN OCH RUSKAR PÅ HUVUDET "ÄCKLIGT", som en barnunge på fem år ungefär. Jag bara tittade på pappan och ruskade på huvudet och gick därifrån. Vad fan ska man göra?? Saken är att jag och dottern kommer bra överens annars, men det här jäkla beteendet går mig så förbaskat på nerverna så det förstör min syn på henne. Hur mycket ska man krusa en unge? Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
  • Anonym (förbannad)
    TEDDEN skrev 2010-09-29 17:27:48 följande:
    En 11-åring borde kunna äta det mesta, sen kan inte alla rätter man äter vara favoriträtter och det måste hon ju lära sig. Jag skulle försöka, tillsammans med henne, att göra upp ett matschema. Möts på halva vägen var, bit ihop och ät äckliga snabbmakaroner och köttbullar en kväll, för att nästa bestämma en maträtt som du tycker om- som alla äter utav. Berätta att du blir sårad när hon spottar ut din mat och fråga henne VAD exakt hon inte tycker om.

Det känns lite som om hon spelar ut dig mot pappan.

Usch, lider med dig. Jag skulle bli galen.  
    Det känns mer som att hon spelar ut mig ja, och jag äter väldigt ofta snabbmakaroner, så det är inte så att jag konsekvent vägrar äta det
    Men kanske en meny skulle vara ok framöver, nu tänker jag hålla mig från köket ett tag, blir bara en massa irritation där. Tack för tips! 
  • Anonym (curling)
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-29 17:29:26 följande:
    Ja det är ett jäkla daltande med allt hon tar sig för och tack och lov slipper jag det mesta, det tar pappan hand om. Men när det gäller maten, där jag är inblandad, så har det ju blivit ett ställningskrig, antingen får jag finna mig i att äta makaroner/gorbys piroger, eller så vägrar ungen äta det jag serverar. Och det är inte så att jag inte försökt, hon gillar normalt sett spagetti carbonara säger hon, jag har gjort 3 olika spagetti carbonara efter tre olika recept, ingen var god. Fatta att man ledsnar.
    Det hon gör är att protestera emot DIG, inte maten. Så du kan slå knut på dig själv, kvittar vilken mat du gör.

Hela familjen ska inte anpassa sig efter henne och börja äta skräpmat! Gör den mat du vill och ställ på bordet. Äter hon inte får hon vara hungrig. Bortskämd är vad hon är.
  • Anonym (förbannad)
    Jko skrev 2010-09-29 16:24:40 följande:
    Men visst är det ändå bra att man börjar variera sig i maten då, Jag menar det blir ju inte lätt i skolan heller för där serverar de ju allt möjligt. Tycker att Ts gör rätt med att visa att hon inte tycker att det är okej. Jag skulle då heller inte tolerera allt gnabb.
    Tycker också att när man är elva år så borde det vara ok med lite varierad mat, det är ju inte så att jag serverar en massa konstiga rätter som normalt sett vuxna gillar, utan vanlig svensk husmanskost och det är inget annorlunda mot det de får i skolan.
  • satakatse

TIPS!
    Koka upp makaroner och stek köttbullar för en hel kompani och micra varje dag samma sak, förr eller senare ledsnar hon.. OCH det viktigaste hon har då valmöjlighet att äta sina älskade makaroner och köttbullar vaaaaarje dag och sen lagar ni mat till er som faktiskt är god och tillaga tillräckligt att det finns över till damen i fråga om hon vill ha...
    (jag vet av erfarenhet att det funkar, framförallt när det blir fredag middag, lördag lunch, lördag middag så brukar ungarna krokna) jag gör det klart och tydligt att jag tänker inte laga två olika rätter jämt och att de får presis det de anser vara gott så de har INGET att klaga över!

och  VIKTIGAST AV ALLT

låt pappan läsa tråden, inte enns mammor går med på sådant betende när det gäller sina egna barn så varför ska du som styvmamma leva med det??? han behöver fatta att han låter en 11 åring styra och ställa.. är det synd om ungen på något sätt? Nej, det är de inte, ungen är en unge och kör med och över sina föräldrar så som ALLA friska ungar gör om de får läge till det Tungan ute

• Anonym (förbannad)
    Anonym (curling) skrev 2010-09-29 17:33:37 följande:
    Det hon gör är att protestera emot DIG, inte maten. Så du kan slå knut på dig själv, kvittar vilken mat du gör.

Hela familjen ska inte anpassa sig efter henne och börja äta skräpmat! Gör den mat du vill och ställ på bordet. Äter hon inte får hon vara hungrig. Bortskämd är vad hon är.
    Det låter precis som du säger, att hon protesterar mot mig, men jag fattar inte varför egentligen. Vi kommer bra överens, hon gillar mig enligt pappan. Så vad tusan är det, hon vill alltid att jag ska vara med och hitta på saker och undrar var jag är när jag inte är hemma. Problemet är ju att när hon uppför sig på det här sättet så VILL JAG JU INTE vara med henne eller får svårare att gilla henne. Testar hon mig? Pappan har ju som sagt curlat henne hela livet och lämnar knappt hennes sida när hon är här, de sitter liksom ihop och det stör mig inte (jag har egna intressen) men jag är och tänker inte vara sådan mot henne och det kanske är där skon klämmer...? Att hon får för LITE uppmärksamhet från mig. Eller snarare att hon ANSER sig få för lite.
  • Anonym (förbannad)
    satakatse skrev 2010-09-29 17:42:09 följande:
    TIPS!
    Koka upp makaroner och stek köttbullar för en hel kompani och micra varje dag samma sak, förr eller senare ledsnar hon.. OCH det viktigaste hon har då valmöjlighet att äta sina älskade makaroner och köttbullar vaaaaarje dag och sen lagar ni mat till er som faktiskt är god och tillaga tillräckligt att det finns över till damen i fråga om hon vill ha...
    (jag vet av erfarenhet att det funkar, framförallt när det blir fredag middag, lördag lunch, lördag middag så brukar ungarna krokna) jag gör det klart och tydligt att jag tänker inte laga två olika rätter jämt och att de får presis det de anser vara gott så de har INGET att klaga över!

och  VIKTIGAST AV ALLT

låt pappan läsa tråden, inte enns mammor går med på sådant betende när det gäller sina egna barn så varför ska du som styvmamma leva med det??? han behöver fatta att han låter en 11 åring styra och ställa.. är det synd om ungen på något sätt? Nej, det är de inte, ungen är en unge och kör med och över sina föräldrar så som ALLA friska ungar gör om de får läge till det Tungan ute
    Hahaha.. dina tips är helt underbara! Tack! Ska med glädje testa det Nej jag känner också att skulle det varit hennes riktiga mamma så hade det aldrig varit ok, men just för att jag är bonusmamma så ska jag liksom gilla att dalta med henne. Har varken tid eller lust till. Och det är som du skriver, vilken unge som helst vill ju styra bara de får chansen. Hos oss är det fritt fram genom att pappan godkänner det.
  • Anonym

Varför lagar ni inte mat tillsammans hela familjen? Du skriver att hon ska äta det som bjuds, det du ställer fram på bordet... samarbeta istället - ni får välja en sak var, hon kanske väljer de räliga köttbullarna, din sambo potatis och du någon god sallad? Det verkar ju bara handla om "din" eller "min" mat nu och TS - du tar det väldigt personligt. Jag tror att man ska försöka undvika att lägga en massa känslor i mat.
    Jag hade en period när jag gick på högstadiet när jag BARA åt korv med bröd och min mamma lagar jättegod mat. Ungar är knäppa ibland men det går över om man inte bråkar för mycket för då kan det bli en makt/trots-situation.

• iti

Nej, usch, vilket ouppfostrat barn! Och vilken ouppfostrad pappa!
    Nä, jag skulle definitivt inte tåla sådant uppförande och ta en jättediskussion med pappan (utan dottern) först.
    MAN SPOTTAR INTE UT MATEN och säger inte så! Kan hon äta/uppföra sig hos farmor så kan hon äta o uppföra sig hemma!
    Självklart kan man ta hänsyn till barnet vid matlagningen och ibland får barnet smaka det som lagas utan några extra miner.  Man kan ju inte tvinga någon äta mat man inte alls tycker om - t ex svamp eller räkor eller special ostar mm. Men får barnen själv bestämma så blir det just köttbullar eller falukorv  till varje måltid. Eller godis!

Om diskussionen med pappan inte leder ngn vart, (han är förmodligen livrädd att uppfostra sitt barn och tror att barnet kanske inte tycker om honom och flyttar hem till mamma) så skulle jag nog flippra ur själv och kräva av tjejen att uppföra sig i din närvaro - i annat fall skulle jag nog inte vara med dem vid middagsbordet,
    Jag vill inte se att ngn spottar ut maten vid mitt middagsbord vare det är egenlagad eller  inte.

Om det inte hjälper så skulle jag äta middag ute varje kväll - så barnslig är jag! Och sårbar. 

• Anonym (förbannad)

Många fina idéer!! Tack!! Ja men det är klart det blir lite personligt, när det ständigt ratas det som bjuds. Vi har ju känt varandra i bara ett och ett halvt år, och jag tycker att hon är "så stor" att hon skulle förstå att jag blir ledsen när hon uppför sig så. Men men.. det kan ju vara så att det bara handlar om maten, fast jag tycker liksom inte att det är konsekvent utan mer just mot min mat och att det är lite av maktutövande. Och det är ju sant att jag bara tjatar om "min mat".. kanske ska bjuda in henne till att laga med oss. Då är det nog lite svårare för henne att klaga, just om hon är delaktig. Bra där!

• lokisse
    iti skrev 2010-09-29 17:58:27 följande:
    Nej, usch, vilket ouppfostrat barn! Och vilken ouppfostrad pappa!
    Nä, jag skulle definitivt inte tåla sådant uppförande och ta en jättediskussion med pappan (utan dottern) först.
    MAN SPOTTAR INTE UT MATEN och säger inte så! Kan hon äta/uppföra sig hos farmor så kan hon äta o uppföra sig hemma!
    Självklart kan man ta hänsyn till barnet vid matlagningen och ibland får barnet smaka det som lagas utan några extra miner.  Man kan ju inte tvinga någon äta mat man inte alls tycker om - t ex svamp eller räkor eller special ostar mm. Men får barnen själv bestämma så blir det just köttbullar eller falukorv  till varje måltid. Eller godis!

Om diskussionen med pappan inte leder ngn vart, (han är förmodligen livrädd att uppfostra sitt barn och tror att barnet kanske inte tycker om honom och flyttar hem till mamma) så skulle jag nog flippra ur själv och kräva av tjejen att uppföra sig i din närvaro - i annat fall skulle jag nog inte vara med dem vid middagsbordet,
    Jag vill inte se att ngn spottar ut maten vid mitt middagsbord vare det är egenlagad eller  inte.

Om det inte hjälper så skulle jag äta middag ute varje kväll - så barnslig är jag! Och sårbar. 
    det är altsa ok före dig att vara barnslig men om en 11 aring är det är det hemskt.
    kan inte sluta skratta
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!