• Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Blir snart galen av frustration. Lever med min sambo och hans elvaåriga dotter (vv) och vi har stora problem gällande maten som serveras här hemma. Jag har länge försökt att laga någon form av mat som passar oss alla, typ spagetti & köttfärsås, korv stroganoff, lasagne, spagetti carbonara, wokad mat.. ja allt möjligt men ingenting duger. Det enda hon äter och vill ha är snabbmakaroner och någon form av hel eller halvfabrikat till, typ mamma scans köttbullar eller stekt falukorv/ bullens kokta korv eller mcdonalds. Hon säger rakt ut att det är äckligt och jag tycker att när man är elva år så borde man vara så pass uppfostrad att man äter det som bjuds. Visst kan det finnas vissa rätter man gillar mer eller mindre, men man sitter väl inte konstant och sågar maten som bjuds?!? Pappan löser det genom att laga två rätter. Ja väldigt ekonomiskt. Och jag anser att hon kan hålla på såhär enbart för att hennes pappa aldrig säger ifrån. När vi är hos farmor och farfar är det en helt annan visa. "Nu äter du upp" och tjejen får äta det vi äter. Inga krusiduller. Och då gör hon det. Inte ett ord om att det är äckligt.

Sen tänker jag på hur hälsosamt är det att hon bara ska äta så här enformigt, vilket jag försökt ha som argument också, då säger han, "ja men det är ju bra att hon äter i varje fall". Fattar han inte att han NU lägger grunden för henne senares osunda leverene. Hon är konstant förkyld men det tror han inte har något med saken att göra.

Nu är alltså lösningen den att pappan får stå för matlagningen de veckor dottern är här. Antingen så lagar han två rätter eller så blir det någon snabbmakaronshistoria som jag får delta i och då brukar jag laga min egen mat. Häromdagen hade jag gjort en pasta med jättegod pastasås och gjort matlådor som jag kunde äta i flera dagar. Då tar sambon helt plötsligt och ger henne en av dessa portioner, för då orkade han plötsligt inte laga mat. DÅ SPOTTAR UNGEN UT MATEN I HANDEN OCH RUSKAR PÅ HUVUDET "ÄCKLIGT", som en barnunge på fem år ungefär. Jag bara tittade på pappan och ruskade på huvudet och gick därifrån. Vad fan ska man göra?? Saken är att jag och dottern kommer bra överens annars, men det här jäkla beteendet går mig så förbaskat på nerverna så det förstör min syn på henne. Hur mycket ska man krusa en unge? Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
  • Anonym (Pia)

Jag tycker fortfarande inte att ts ska behöva ta fajten om maten. Speciellt inte om pappan tycker att hon ska hålla sig utanför.

Det här är upp till pappan. Om han tycker att det är okej att dottern bara äter köttbullar resten av livet så får han stå ut med det. Det enda ts kan göra är att gå därifrån, allting annat kommer att sluta med att pappan blir arg på henne.

• satakatse

Mina har ju maträtter de vägrar att äta, de dör nog heldre av svält än äter. Det kan jag respektera MEN jag blir flyförbannad om det är 3 årings beteenden med "yäxk vad ääääckligt!!! jag spyyyr".. Då får de bara den maten och inget annat och en rejäl utskälling om att sådant beteende är sårande för det finns de vilka tycker det är gott...

Man kan informera om att "jag kan inte äta det här", eller att "det här är inte gott", då kan de få en macka eller något annat.. sen ibland blir det i system att ALLT är äckligt, då blir det inga mackor istället för.. Menar ALLT KAN INTE VARA ÄCKLIGT det är bara ett trottsigt system och dumheter....

• satakatse

Börja se lite av att pappan håller flickan bakom ryggen och så... uch.. två som fjantar runt...

ts, köp grillad kycklig till dig och annat gott, vill de andra ha så säg till dem att din mat som ändå dyger inte så de kan koka sina jävla makaroner och köttbullar för du tänker inte dela med dig något mer!

• Anonym (förbannad)
    satakatse skrev 2010-09-29 16:41:35 följande:
    Mina har ju maträtter de vägrar att äta, de dör nog heldre av svält än äter. Det kan jag respektera MEN jag blir flyförbannad om det är 3 årings beteenden med "yäxk vad ääääckligt!!! jag spyyyr".. Då får de bara den maten och inget annat och en rejäl utskälling om att sådant beteende är sårande för det finns de vilka tycker det är gott...

Man kan informera om att "jag kan inte äta det här", eller att "det här är inte gott", då kan de få en macka eller något annat.. sen ibland blir det i system att ALLT är äckligt, då blir det inga mackor istället för.. Menar ALLT KAN INTE VARA ÄCKLIGT det är bara ett trottsigt system och dumheter....
    Det är ju precis det jag menar att ALLT kan inte vara äckligt, det serveras ju samma rätter i skolan och där är hon ju tvungen att äta, där är det ingen som står och kokar snabbmakaroner om inte lasagnen duger. En gång sa hon "vad gott det luktar" när jag lagade mat, trodde jag skulle ramla baklänges, fast sen insåg hon att det var JAG som lagade mat och sen vägrade hon äta det med, smakade inte ens. Och det hade liksom varit en annan sak om jag hade märkt att hon försökte äta och hålla god min, gillar hon det inte sen, kan jag köpa att hon tar en macka men det här utstuderade att skrika ut varje dag hur äckligt det är, det köper jag inte. Kul att höra dina erfarenheter!=)
  • Anonym (förbannad)
    satakatse skrev 2010-09-29 16:44:42 följande:
    Börja se lite av att pappan håller flickan bakom ryggen och så... uch.. två som fjantar runt...

ts, köp grillad kycklig till dig och annat gott, vill de andra ha så säg till dem att din mat som ändå dyger inte så de kan koka sina jävla makaroner och köttbullar för du tänker inte dela med dig något mer!
    hahaha.. ja det är helt rätt, pappan brukar ju stå och dreggla efter mina rätter när han ska äta sina makaroner. Det kan han ha!
  • Anonym (curling)

Herregud, hon är ELVA år gammal. Äter hon inte det som ställs på bordet så får hon vara hungrig. Hon äter när hon är hungrig nog. Jäkla daltande.

• Anonym (förbannad)
    Anonym (Pia) skrev 2010-09-29 16:38:02 följande:
    Jag tycker fortfarande inte att ts ska behöva ta fajten om maten. Speciellt inte om pappan tycker att hon ska hålla sig utanför.

Det här är upp till pappan. Om han tycker att det är okej att dottern bara äter köttbullar resten av livet så får han stå ut med det. Det enda ts kan göra är att gå därifrån, allting annat kommer att sluta med att pappan blir arg på henne.
    Ja vi har ju blivit osams om detta ett antal ggr så jag känner att jag bara förlorar på att ta upp det mer, han får köra sitt eget race så slipper jag höra hennes gnäll på min mat.
  • Themis

Tjabba eller nåt: Alltså, det är väl knappast säkert att hon äter i skolan heller om det är så?

Jag svalt hellre än att äta en del av den maten, men så lagade min mamma väldigt god mat också. En del barn matvägrar faktiskt på allvar.

• TEDDEN

En 11-åring borde kunna äta det mesta, sen kan inte alla rätter man äter vara favoriträtter och det måste hon ju lära sig. Jag skulle försöka, tillsammans med henne, att göra upp ett matschema. Möts på halva vägen var, bit ihop och ät äckliga snabbmakaroner och köttbullar en kväll, för att nästa bestämma en maträtt som du tycker om- som alla äter utav. Berätta att du blir sårad när hon spottar ut din mat och fråga henne VAD exakt hon inte tycker om.

Det känns lite som om hon spelar ut dig mot pappan.

Usch, lider med dig. Jag skulle bli galen.  

• Anonym (förbannad)
    Ja det är ett jäkla daltande med allt hon tar sig för och tack och lov slipper jag det mesta, det tar pappan hand om. Men när det gäller maten, där jag är inblandad, så har det ju blivit ett ställningskrig, antingen får jag finna mig i att äta makaroner/gorbys piroger, eller så vägrar ungen äta det jag serverar. Och det är inte så att jag inte försökt, hon gillar normalt sett spagetti carbonara säger hon, jag har gjort 3 olika spagetti carbonara efter tre olika recept, ingen var god. Fatta att man ledsnar.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!