• Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Blir snart galen av frustration. Lever med min sambo och hans elvaåriga dotter (vv) och vi har stora problem gällande maten som serveras här hemma. Jag har länge försökt att laga någon form av mat som passar oss alla, typ spagetti & köttfärsås, korv stroganoff, lasagne, spagetti carbonara, wokad mat.. ja allt möjligt men ingenting duger. Det enda hon äter och vill ha är snabbmakaroner och någon form av hel eller halvfabrikat till, typ mamma scans köttbullar eller stekt falukorv/ bullens kokta korv eller mcdonalds. Hon säger rakt ut att det är äckligt och jag tycker att när man är elva år så borde man vara så pass uppfostrad att man äter det som bjuds. Visst kan det finnas vissa rätter man gillar mer eller mindre, men man sitter väl inte konstant och sågar maten som bjuds?!? Pappan löser det genom att laga två rätter. Ja väldigt ekonomiskt. Och jag anser att hon kan hålla på såhär enbart för att hennes pappa aldrig säger ifrån. När vi är hos farmor och farfar är det en helt annan visa. "Nu äter du upp" och tjejen får äta det vi äter. Inga krusiduller. Och då gör hon det. Inte ett ord om att det är äckligt.

Sen tänker jag på hur hälsosamt är det att hon bara ska äta så här enformigt, vilket jag försökt ha som argument också, då säger han, "ja men det är ju bra att hon äter i varje fall". Fattar han inte att han NU lägger grunden för henne senares osunda leverene. Hon är konstant förkyld men det tror han inte har något med saken att göra.

Nu är alltså lösningen den att pappan får stå för matlagningen de veckor dottern är här. Antingen så lagar han två rätter eller så blir det någon snabbmakaronshistoria som jag får delta i och då brukar jag laga min egen mat. Häromdagen hade jag gjort en pasta med jättegod pastasås och gjort matlådor som jag kunde äta i flera dagar. Då tar sambon helt plötsligt och ger henne en av dessa portioner, för då orkade han plötsligt inte laga mat. DÅ SPOTTAR UNGEN UT MATEN I HANDEN OCH RUSKAR PÅ HUVUDET "ÄCKLIGT", som en barnunge på fem år ungefär. Jag bara tittade på pappan och ruskade på huvudet och gick därifrån. Vad fan ska man göra?? Saken är att jag och dottern kommer bra överens annars, men det här jäkla beteendet går mig så förbaskat på nerverna så det förstör min syn på henne. Hur mycket ska man krusa en unge? Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
  • Anonym (förbannad)
    iti skrev 2010-09-29 17:58:27 följande:
    Nej, usch, vilket ouppfostrat barn! Och vilken ouppfostrad pappa!
    Nä, jag skulle definitivt inte tåla sådant uppförande och ta en jättediskussion med pappan (utan dottern) först.
    MAN SPOTTAR INTE UT MATEN och säger inte så! Kan hon äta/uppföra sig hos farmor så kan hon äta o uppföra sig hemma!
    Självklart kan man ta hänsyn till barnet vid matlagningen och ibland får barnet smaka det som lagas utan några extra miner.  Man kan ju inte tvinga någon äta mat man inte alls tycker om - t ex svamp eller räkor eller special ostar mm. Men får barnen själv bestämma så blir det just köttbullar eller falukorv  till varje måltid. Eller godis!

Om diskussionen med pappan inte leder ngn vart, (han är förmodligen livrädd att uppfostra sitt barn och tror att barnet kanske inte tycker om honom och flyttar hem till mamma) så skulle jag nog flippra ur själv och kräva av tjejen att uppföra sig i din närvaro - i annat fall skulle jag nog inte vara med dem vid middagsbordet,
    Jag vill inte se att ngn spottar ut maten vid mitt middagsbord vare det är egenlagad eller  inte.

Om det inte hjälper så skulle jag äta middag ute varje kväll - så barnslig är jag! Och sårbar. 
    Det är så jag har reagerat hela tiden också, ouppfostrade unge, oansvariga och fega pappa som inte säger ifrån. Men det kan ligga en massa annat bakom också. Jag ska fundera lite på hur jag ska gå vidare här, kommer nog att hålla mig från köket ett tag och sen får vi se hur det blir. Fått många fina tips! Men jag tycker som du, man spottar inte ut maten när man är elva år gammal, verkligen inte.
    Jag jag är nog också rätt barnslig och sårbar ... då är vi två
  • Anonym (förbannad)
    lokisse skrev 2010-09-29 18:03:42 följande:
    det är altsa ok före dig att vara barnslig men om en 11 aring är det är det hemskt.
    kan inte sluta skratta
    Men det finns ju olika grader av barnslighet kan jag tycka...
    Sen angående min kryddning, jag försöker att göra det så smakneutralt som möjligt men det serveras ju även stroganoff och lasagne i skolan. Min är inte starkare kryddat. Jag undviker lök och vitlök för jag vet att hon inte gillar det osv... Som någon skrev så kan jag försöka i all oändlighet, hon skulle aldrig gilla det ändå. Enda sättet är att jag äter själv eller integrerar henne i matlagningen... haha... det lät som att jag skulle göra mat av henne. Det ska jag inte om någon nu uppfattade det så.
  • Grätchen
    satakatse skrev 2010-09-29 17:42:09 följande:
    TIPS!
    Koka upp makaroner och stek köttbullar för en hel kompani och micra varje dag samma sak, förr eller senare ledsnar hon.. OCH det viktigaste hon har då valmöjlighet att äta sina älskade makaroner och köttbullar vaaaaarje dag och sen lagar ni mat till er som faktiskt är god och tillaga tillräckligt att det finns över till damen i fråga om hon vill ha...
    (jag vet av erfarenhet att det funkar, framförallt när det blir fredag middag, lördag lunch, lördag middag så brukar ungarna krokna) jag gör det klart och tydligt att jag tänker inte laga två olika rätter jämt och att de får presis det de anser vara gott så de har INGET att klaga över!

och  VIKTIGAST AV ALLT

låt pappan läsa tråden, inte enns mammor går med på sådant betende när det gäller sina egna barn så varför ska du som styvmamma leva med det??? han behöver fatta att han låter en 11 åring styra och ställa.. är det synd om ungen på något sätt? Nej, det är de inte, ungen är en unge och kör med och över sina föräldrar så som ALLA friska ungar gör om de får läge till det Tungan ute
    Superbra tips!
    Jensen är den snyggaste som går i ett par skor
  • lokisse
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-29 18:11:28 följande:
    Men det finns ju olika grader av barnslighet kan jag tycka...
    Sen angående min kryddning, jag försöker att göra det så smakneutralt som möjligt men det serveras ju även stroganoff och lasagne i skolan. Min är inte starkare kryddat. Jag undviker lök och vitlök för jag vet att hon inte gillar det osv... Som någon skrev så kan jag försöka i all oändlighet, hon skulle aldrig gilla det ändå. Enda sättet är att jag äter själv eller integrerar henne i matlagningen... haha... det lät som att jag skulle göra mat av henne. Det ska jag inte om någon nu uppfattade det så.

klart att det finns olika grader av barnslighet men jag tycker faktiskt att det är bra mycke barnsligare att som vuxen äta borta varje kväll och sura än att som 11 aring med en relativt ny bonusmamma inte tycka om maten.

jag skulle dessutom inte sätta allt för mycke pengar pa att hon äter allt i skolan heller man klarar sig ganska bra pa att äta bara mackor eller kanske fil som brukar finnas som alternativ pa en del skolor

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • iti
    lokisse skrev 2010-09-29 18:03:42 följande:
    det är altsa ok före dig att vara barnslig men om en 11 aring är det är det hemskt.
    kan inte sluta skratta
    Ja, tyvärr kan man inte vara storvuxen jämt, ibland måste man svara med samma mynt. Speciellt om pappan är lika duktig som dotter sin. JAG SPOTTAR INTE UT MAT VID MATBORDET men jag kan visa att jag är sårbar för en 11åring!
    Ett gott skratt förlänger livet! Glad
  • Anonym (Never)

Jag skulle inte lägga energi en sekund på matlagningen när bonusen är här.. De dagarna bonusen är här går jag knappt in i köket. Jag lagar oftast maten annars då jag gillar att laga mat men när bonusen är här är det pappans problem. Vill din man skämma bort ett sånt stort barn kommer han få det tillbaka. Hans problem. Sätt dig med en damtidning och slappa :)

• Anonym (Pia)
    satakatse skrev 2010-09-29 16:41:35 följande:
    Mina har ju maträtter de vägrar att äta, de dör nog heldre av svält än äter. Det kan jag respektera MEN jag blir flyförbannad om det är 3 årings beteenden med "yäxk vad ääääckligt!!! jag spyyyr".. Då får de bara den maten och inget annat och en rejäl utskälling om att sådant beteende är sårande för det finns de vilka tycker det är gott...

Man kan informera om att "jag kan inte äta det här", eller att "det här är inte gott", då kan de få en macka eller något annat.. sen ibland blir det i system att ALLT är äckligt, då blir det inga mackor istället för.. Menar ALLT KAN INTE VARA ÄCKLIGT det är bara ett trottsigt system och dumheter....
    Min systerson som är 5 år brukar säga "Jag är inte så förtjust i den här maten". Det är så himla gulligt så man kan inte bli arg.
  • satakatse
    Anonym (Pia) skrev 2010-09-29 18:30:09 följande:
    Min systerson som är 5 år brukar säga "Jag är inte så förtjust i den här maten". Det är så himla gulligt så man kan inte bli arg.
    av någon konstig anledning så är barn när de är mindre lite mer finstilta och har stil, sen hamnar de i något barockts period och låter som YÄÄÄÄÄÄK VAAAAD ÄÄÄÄÄÄCKLIGT!! och det gäller allt...
  • BlommyNess12
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-29 16:09:59 följande:
    Nej men då blir hon ju tvungen att laga sin egen mat varje dag. Allt är äckligt. Tycker inte heller om allt, men visar iaf god min när jag blir bjuden på mat. 
    Då får hon väl göra det då.. Hon kommer nog tröttna på att laga sin egen mat efter en vecka eller två och sen sätta sig och äta det som serveras skulle jag tro..
  • lokisse
    iti skrev 2010-09-29 18:28:14 följande:
    Ja, tyvärr kan man inte vara storvuxen jämt, ibland måste man svara med samma mynt. Speciellt om pappan är lika duktig som dotter sin. JAG SPOTTAR INTE UT MAT VID MATBORDET men jag kan visa att jag är sårbar för en 11åring!
    Ett gott skratt förlänger livet! Glad
    det tycker jag absolut inte att man inte far vara det. men att fa vara barnslig själv medans man förbjuder 11 aringen det samma är litte lätt lustigt tycker jag
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!