• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • nina1

Det finns massor med trådar om just Nestle! Jag köper Nestle och jag tänker fortsätta med det, just för att det funkar för oss! Sen ska man inte tro på allt man hör och läser!

• izza29

Är detta sant?
    Hur har du fått reda på det?

• diz

Detta har många gånger varit uppe till diskussion på FL. Sök hellre på gamla trådar än starta en ny diskussion.
    Tål barnet inte Semper är det inte mycket att välja på.

• HumDis

Problemet för en del av oss är dock att NAN är den enda ersättningen som fungerar och då blir det svårt att bojkotta Nestlé...

• Mia83

Detta är gamla nyheter, sen många år tillbaka, tror att Nestlé har skärpt till sig nu. Åtminstone med marknadsföringen...

• Celindan

Ja, det visste jag faktiskt redan, och jag har aldrig köpt en enda Nestlé-produkt, och tänker inte göra det heller. Däremot har jag använt deras gratisprover, men köper aldrig något från dem. Och det gäller inte bara gröt eller burkmat (lagar iofs all mat själv, men köper gröt o välling) utan jag köper inte Nestlés flingor eller müsli heller.
    BOJKOTTA NESTLÉ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• strojes

Jag håller med dig nina1.
    Sempers produkter funkar inte alltid och då har man inte så mycket val annat än att köpa Nestle. De har inte helt identiskt sortiment.

• Micaela

Håller med "diz". Ett uttjatat ämne...

• Jennie Brunflo

Finns massor med trådar om detta, som innehåller både hörsägen, fakta och felaktigheter.

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m777449.html

www.familjeliv.se/Forum-3-96/m1209694.html

www.familjeliv.se/Forum-0-0/m1988299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-39/m4044504.html

www.familjeliv.se/Forum-3-38/m4791856.html

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3663482.html

www.familjeliv.se/Forum-3-38/m3773115.html

www.familjeliv.se/Forum-3-38/m2640881.html

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3513458.html

www.familjeliv.se/Forum-0-0/m2227263.html

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!