• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Titti och mini

Moonis - det handlar inte på ngt vis om att mammor i uländer inte ska ha tillgång till ersättning, det det handlar om är att reklam är förbjudet eftersom de som inte är utbildade inte kan skilja på reklam o information, tror att ersättning är bättre eftersom den ofta presenteras så i tex snabbköp o på andra ställen, till o m på BB i vissa fall. Detta gör att de som kan amma ger ersättning istället, men att eftersom de är för fattiga för att köpa tillräckligt med pulver så späder det det för mkt, barnet får inte tillräckligt o svälter eftersom mammans mjölk nu slutat produceras tillräckligt pga att barnet inte sugit Svält är inte en anledning att ge ersättning, för om de hade råd med ersättning skulle det mkt, mkt hellre ha råd med mat. De som inte kan amma fick ofta sina barn ammade av andra innan detta skede

• Titti och mini

Fragglerock - fast bojkott fungerar inte mot ngt av de saker du nämnde ovan Bojkott fungerar bara i ett fåtal fall, det får tex inte drabba tredje part eftersom den då gör större skada än nytta. I Sverige är det vad jag vet bara bojkotten mot Nestlé som är en fungerande bojkott. Jag har faktiskt aldrig träffat på ngn som bojkottar o inte är påläst om alla märken som Nestlé äger, eller jo ibland är det knepigt för de säljer o köper så mkt men det finns hela tiden aktuella listor på nätet

• Titti och mini

Fragglerock - fast bojkott fungerar inte mot ngt av de saker du nämnde ovan Bojkott fungerar bara i ett fåtal fall, det får tex inte drabba tredje part eftersom den då gör större skada än nytta. I Sverige är det vad jag vet bara bojkotten mot Nestlé som är en fungerande bojkott. Jag har faktiskt aldrig träffat på ngn som bojkottar o inte är påläst om alla märken som Nestlé äger, eller jo ibland är det knepigt för de säljer o köper så mkt men det finns hela tiden aktuella listor på nätet

• Fragglerock

Förklara gärna varför en bojkott mot Colgate inte skulle fungera? I mitten av 90-talet var Colgate verkligen på tapeten och vidriga bilder av deras djurförsök spreds i massmedia, men det dog ut fort...undrar varför?

• BitchigaBea

Hmm lite OT men jag skrev ett inlägg här igår o hittar absolut inte det inlägget... Ser ni då?

• fantasy

and there we go again.....

Hur länge ska nestle bojkottas? jag menar denna debatt har pågått så länge nu utan resultat och jag tror knappast det kommer att bli något resultat av det heller..
    problemet med otillräcklig information i uländerna är ju åtgärdad, kan det då inte få vara bra då?Jag tror för mitt liv inte att nestles tanke var att orsaka barns död pga ersättningen, jag tror att grundtanken i konseptet var bra, sen är det ju tragiskt att mammorna där inte förstog att vattnet skulle kokas tex..
    jag har faktiskt efter alla dessa debatter ännu ej sett någon typ av "bevis" tex siffror över antalet döda pga ersättning, det skulle vara hemskt interessant att se!
    Jag har svårt att bara lyssna och tro på propaganda utan att få se bevis.
    Jag har bara sett texter såsom tidningar och liknande, många har vi ju förmågan att skriva en text på ett sådant sätt som drar till sig folks intresse, sen hurvida allt stämmer till punkt och pricka det tåls väl att tänka på.
    Sen är ju vi människor som så att vi lyssnar på sådant som låter hemskt sådant som vi tar till oss känslomässigt, nyheter, speciellt tidningar vet detta och spelar på detta genom att förstora upp all, få det att låta så mycket hemskare än vad det i från början var, för att det säljer tidningen.
    det finns en herrans massa "bättre" grejjer att bojkotta som vi faktist i enad trupp kan förändra, pälsuppfödning för att ta ett exempel.

• Norpan81

Men hallå, visst är det jättebra om man undviker nestles produkter _MEN_ om man tycker att ens barn mår bättre av exvis nan så ska man ju självklart ge det!

I sockerfrågan så får man ju se vad det är för produkt ex fruktyoghurt innehåller socker men oxså nyttiga vitaminer mm man kan inte jaga socker jämt. ge med måtta istället!

• Moonis

Titti o mini: Om dom nu e så pass fattiga, tror du inte dom då hellre ammar om dom kan än köper ersättning.
    Sen e ju reklam information om att det finns alternativ om ammningen inte fungerar.
    Om man nu tar bort reklamen (informationen) om ersättning, hur blir det då med barnen vars mammor inte kan amma o inte kan lämna till någon annan heller?
    Ska dom få svälta för vi i västvärlden har fått för oss att propagera för ammning till vilket pris som helst (nästan).
    Det dom behöver är o upplysas om hur viktigt det e o koka vattnet.

fantasy: Håller helt med, bra skrivet.

• Pyret 85

Jag använder nestlés produkter o tänker fortsätta med det. Min son vägrar äta sempers mat. JAg tycker nestlé har bra produkter.

• boosten

Många vill verkligen debattera nåt helt annat än tråden gäller.. Det är ju alltid svårt med etik, men vissa argumenterar så fantastiskt dåligt och onyanserat att man inte ens orkar bemöta dem..

Med det sagt så måste jag också säga att jag blir såå glad över att se att debatten förs öht, en eloge till Piraja som tog upp det! Sen har väl debatten inte blivit så bra, men det är ju så på FL ofta, det viktiga är iaf att vi inser att vi som konsumenter har ett val, ett övervägande som varje individ får göra själva, och beroende på de möjligheter vi har, se till att ens egna pengar inte finansierar övergrepp av olika slag. Det är väl ingen som begär av de vars barn vägrar andra produkter att de ska sluta använda dem, men de som kan utan större problem göra det kan ju tänka igenom sitt val en extra gång.

Jag säger inget om just detta fall, jag vet väldigt lite om det, utan talar mer allmänt, för er som undrar.

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!