• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Amorella

Nä, jag kollade inte alls. Jag trodde bara att Findus fortfarande tillhörde Nestlé; är nog lite dåligt uppdaterad helt enkelt. Jag har en gång i tiden varit rätt fanatisk bojkottare av alla multinationella företag och kunde rabbla upp dem allihopa. Men det var ett tag sedan. Nu är jag mer pragmatisk. Man har väl blivit gammal... Fast jag har fortfarande svårt för Nestlé... Men det innebär naturligtvis INTE att jag dissar er som köper Nestlé!

• Belana

Och ni har glömt all deras djurmat (Nestle Purina Petcare): Friskies, Pussi, Gourmet Gold, Pro Plan och Vital Balance
    Men det bolaget är fristående från barnmaten, precis som kaffet och konfektyren.

• Lefo

Jag kan ju ha fel men vad gör denna tråd på sidan som handlar om Barn med funktionshinder?

Jag har använt Nestlé till mina barn först pga av att jag inte hade någon mjölk att ge mina barn och Semper fungerade inte på tjejerna
    Nu när dom dricker välling så har jag försökt alla märken men det enda dom dricker är just Nestlé.
    Min ena tjej (som har DS) har svårt att dricka och den dryck jag får i henne är just välling och därför så blir det att fortsätta med Nestlé.

Kan förstå er som är emot Nestlé men jag använder denna produkt för att mitt/mina barn ska överleva.

Mvh
    Lena

• Jag o de små

Semper funkade inte på min tjej heller... Hon fick jätteont i magen..
    Det fick allt bli NAN...
    Nu håller vi på att byta till välling så tål hon sempers kan vi ju ta den

• Fragglerock

Men då kan man ju dra allt ett steg längre - inte ha kläder som är tillverkade i länder med dålig kontroll, det vill säga barnarbetare. Inte ha läderskor för det är synd om djuren, inte använda Colgate för de testar alla sina saker på djur, inte ge barnen smågodis för det innehåller bensin...å här sitter ni ä ältar socker när det finns värre skit att stoppa i de små! Bla blah...att folk ens orkar...så känner jag i alla fall!

Nu ska jag gå och käka en Lion å såååå gött det kommer va!

• Jag älskar Flora

Fragglerock: Nä nä, om man inte kan hjälpa till det allra minsta så är det väl bara att köra på och köpa alla dåliga produkter, med gott samvete.
    Eller?

Har du aldrig hört talas om uttrycket "många bäckar små..."?

Trevlig helg på dig!

• Fragglerock

Näeva...missförstå mig rätt...det jag menar är att det är så mycket annat skit som kommer i skymundan medans tjafset om Nestlé pågått sedan åttiotalet så vitt jag vet. Men vissa som säkert sitter å bojkottar Nestlés barn mat proppar säkert i sig annat från samma koncern och är säkert inte medveten om andra minst lika viktiga saker...so...man kan faktiskt bojkotta saker i det tysta, det gör inte alltid bäst nytta att skrika sig hes! Å by the way, jag tänker fortfarande käka min Lion!

• Tin o Trolls mamma

Barn o funktionshinder: Socker kan bidra till att de små blir överaktiva. Diagnoser som AD7HD och DAMP kan kraftigt förvärras med stort sockerintag.. Jag tycker nog att tråden har hamnat ganska rätt trots allt!

Ekorren.

• Moonis

Har inte läst hela tråden men i U-länderna e det ofta mycket svält o eftersom mammorna kanske inte får i sig den näringen dom behöver så påverkar det kvaliten på bröstmjölken oxå.
    Därför kan det va nödvändigt för många o ha ersättning, då måste dom oxå få veta att det finns alternativ. Så jag ser inget fel med att göra reklam för det där, däremot måste mammorna bli informerade om att vattnet måste kokas.
    Hur ska annars dom mammorna som inte kan amma göra, se sitt barn svälta?

• Lefo

Till Tin o Trolls mamma.

Men tråden handlar ju om marknadsföring av Nestlé i U-länder.
    Mina barn får inte heller äta socker i för stora mängder och absolut inte min dotter som har DS men den välling som mina barn dricker är sockerfri och från Nestlé.

/Lena

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!