• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • cid

Celinda: är inte det lite dubbelmoral, att använda deras grejer så länge det är gratis?

F.ö. så har jag för mig om att Nestle och Findus är samma företag, så då kan man ju inte handla den maten heller.
    Och Lidl ska man inte handla på för dom har inga kollektivavtal, tänk på det alla ni som köper billiga blöjor där, det är några stackare som knappt överlever för att dom får så dåliga löner, samma sak med Ryan air...

Hmm....Coca-cola har också haft någon riktig sån där plump grej dom har gjort, kan tyvärr inte redogöra för det nu då jag itne komemr ihåg vad det var. Men då kan man ju utesluta deras grejer också.

Och jag hoppas för guds skull att alla varor ni köper är ekologiska och rättvisemärkta!!!

Semper har förresten salt i sin barnmat också, och det är inte bra för barnen så då borde vi sluta handla den också.

Hmm...detta borde sluta med att vi får leva på luft, vilken är förgiftad av alla avgaser och andra utsläpp....
    Oavsett vilket företag man bojkottar så finns det 1000-tals andra företag som är minst lika dåliga.
    Men det är klart, i nån ände ska man väl börja....

• Lykiska

Eehhh, hur kan någon vara så blasé att man säger att det är gammal skåpmat att barn dör för att ett företag ska tjäna pengar?

Visst, det har varit uppe i massor av år...och de har bättrar sig...så länge någon hade ögonen på dem! Och sedan börjar de om.

Tycker att det är bra att det startas nya trådar om ämnet då och då. Vet man inget om det söker man ju knappast efter en tråd om ämnet.

• nina1

Fluffisarna: Har också sett listan, den var låååååång... Eller hur!

• strojes

Om man ska ta hänsyn till alla företag som utnyttjar oskyldiga människor finns nog inte mycket kvar att köpa... tyvärr...

• Madden

Jag ger Liam NAN som e Nestlés produkt.. Liam blev så hård i magen av semper så ja måste ha denna.. Å den funkar alldeles utmärkt..

• Chrissi

Tycker inte att man kan påpeka detta för många gånger. Det finns alltid någon det är nytt för. Tycker att det är viktigt att folk är medvetna, ifrågasätter eller åtminstone tar reda på hur mycket sanning det ligger i det som påstås.

• Fluffisarna

nina1: Så rätt du har... en låååååång lista var det!

• nina1

Jag tror inte att nån meande att döda ett bara för pengar!

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!