• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • elmah

nestle har ju inte sagt att de ska späda ut det
    anyway, jag kommer fortsätta köpa nestlé. å vi få hoppas att det är inte många_som_jag

nu går jag... hejhej

• Titti och mini

valkyrian - tror de flesta som stödjer bojkotten har full förståelse för att man använder NAN, vi har väl bara ett alternativ o funkar inte det så... tror jag också skulle gett NAN om det behövdes. Men sen behöver man ju inte köpa övriga produkter

• Tumbling down

Jag tänkte faktiskt på det idag när jag köpte en burk puré för första gången. Valde sempers istället

• Titti och mini

elmah - Å om de skriver det så är det OK att bete sig hursomhelst? Att ta ansvar för att de de prackar på sina produkter inte kan läsa, inte vet att det är reklam de möter o inte information, är inte av vikt???

• Norea

vad tråkigt med en sån till skrämseltråd. Det var ju på 70-talet som det var aktuellt. Jag köper NEstlé!

• Aquilon

Som en hel del andra här resonerar så tycker jag också att produktens egenskaper går före världssamvetet. Men så dricker jag ju själv Coca-Cola med stolthet så det är nog kört för mig på domedagen i alla fall...

• Titti och mini

Norea - läs tråden, detta är inte ngt gamalt utan pågår idag! Finns en länk ovan, den senaste rapporten om deras brott mot WHO koden

• Madden

Jag måste va J*vligt trög.. Men fattar inte nått av detta ni skriver om.. Kan ni precisera er lite mer..

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!