Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Titti och mini

elmah - tur bara att alla inte tänker så

• Titti och mini

Villebusen - bojkott funkar inte i alla fall, mkt få fall skulle jag säga faktiskt, gällande Nestlé funkar den dock periodvis. Nestlé har tex själva börjat prata om detta nu o i vissa länder stödjer stödjer de sjukhus UTAN att kräva att de ska ge deras ersättning - det är en början I Sverige skulle jag säg att Nestlé är den enda bojkott som jag tror på, övriga företag som bedriver oetiska handlingar funkar inte att bojkotta eftersom de drabbar tredje part, dvs arbetaren, i Nestlés fall gör det inte det o då funkar bojkott.

• SweetStarAngel

Villebusen
    Nu ska vi väl inte ta i så vi spricker
    Jag kan nog fortsätta bo kvar i lgh med min familj även om jag väljer att bojkotta nestlé vilket vi kommer göra i fortsättningen. Tack ts för ditt kloka inlägg

• elmah

och du ts, klart att de säljer mest i afrika, varje familj har minst 10 ungar. hur ska en mamma orka med att amma alla?
    sen är det en annan femma om de vill spara, de vet själva att man inte ska göra det. och jag tror inte att pris på en nan förpackning kostar massor såå mycket.

deras barn skulle itne må bra av bröstmjölk heller, mamman äter inte nyttigt, knappt något alls! ska hon ge all sin energi åt bröstmjölk?

• SweetStarAngel

elmah
    skojar du??
    Jag hoppas det. Ja barn i fattiga länder mår nog utmärkt om de ammas länge då annat näringsintag inte är så stort!

• stella05

Den här bojkotten har hållit på sedan 70-talet. Ändå är Nestlé ett av de största märkena på marknaden när det gäller barnmat. Verkar inte som den håller!?!

• systeranka

Nu har jag inte läst alla inlägg här men kan det inte vara så att mammor i afrika inte alltid har så mycket mjölk pga att de själva inte får i sig tillräckligt med näring, att de lever i en stressad miljö m.m så att de är tvungna att ge ersättning till sin baby. Dock är de ju inte tvungna att välja just nestle...
    Bara en tanke..

• elmah

starangel, menar du med att jag sa att ersättning är bättre?
    ja det tycker jag, iaf i u länderna. mamman får ju knappt någon mat. varför ska hon kämpa och bli sjuk själv om hon kan ge ersättning som är nästan lika bra? då mår båda två bättre, utan att mamman blir sjuk o sen barnet.

• elmah

systeranka, det är min tanke också

• Titti och mini

elmah - va???? Du har INGEN som helst susning om vad jag arbetar med o för detta sammanhang är det HELT IRRELEVANT!!! Tänk om jag skulle sitta o raljera runt varför du INTE bojkottar beroende av vart du jobbar - tror du verkligen det är av betydelse säger det sååå mkt mer om dig än om mig!

Jag försöker INTE övertala NÅGON - om du läster ovan ser du vad jag skrivit o hur det relaterar till ämnet. Det jag skrivit kallas för INFORMATION ngt som varje människa får ta ställning till hur det vill o avgöra själva! Du väljer att inte läsa om detta, men andra är intresserade! Det haltar ju ngt att du kan säga att en bojkott är sjuk när du tidigare inte velat läsa på o sålunda troligen inte vet riktigt vad det handlar om, eller? Att du skriver att det är bra med ersättning i U-länder visar att du INTE ALLS föstått vad detta handlar om! Läs först o kom tillbaka för som du skrivit nu är bara jättekonstigt gällande denna diskussion.

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!