• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • AnnaGBG

Ni som bojkottar Nestlé... Känner ni att det har gjort någon nytta...? Jag undrar mest eftersom det påstås hela tiden att problemet har funnits sedan 70-talet...

Jag hoppas att ni isf är medvetna om vilket stort företag det är och hur mycket produkter som ni måste sluta köpa...

Personligen så tycker jag det är lustigt hur sådana här saker klänger sig fast... Genom att folk läser en evig ström av länkar på internet skrivna av Hulda Karlsson, John Smith eller Juanita Gonzales... Vilka ÄR dessa människor? Jag har läst massor av dessa övertygande länkar...

• LilleKylle

Jag håller med AnnaGBG!

Jag har också hört att Nestlé propagerar sin välling till uländerna och de har de tydligen gjort i många herrans år.
    Det är väl upp till dem om de vill köpa eller ej.
    Jag använder Nestlés NAN för att jag inte har nån mjölk i mina bröst.
    Det är mkt sorgligt för mig och jag hade gärna hellre ammat, men nu är inte läget så.
    Jag tror detsamma gäller de flesta mammor nere i de fattiga länderna.
    De har ju inte råd ändå att köpa produkterna.
    Dessutom tror jag att de som avböjer att amma, trots att de har mjölk, är såna som inte vill förstöra brösten, tycker det är obekvämt etc.
    Och jag tror inte att dessa ideal finns i de fattiga länderna faktiskt.

• Katharina

AnnaGBG: Ja jag känner att jag gjort nytta. Sonen har fått en massa hemlagad god mat istället och det var ju inte helt fel och onyttigt, eller hur

• Moonis

Lykiska: Men finns det verkligen något negativt med ersättning om man inte kan amma?
    Ersättning e ju en räddning för dom som inte kan amma, va e det negativa i det?
    O va e det för negativt o veta att det finns alternativ om ammningen inte skulle fungera?
    Så på vilket sätt gör Nestle fel i att informera läkare(stog att det oxå va fel) o mammor om produkten?

Jag tror verkligen att i dom länderna (som Lille Kylle skrev) hellre ammar eftersom det kostar en del o ge ersättning.

Sen blev jag lite besviken över att dom inte informerar om ersättningen på deras sida när jag verkligen behövde det.
    Tycker allt blir så överdrivet...

• Moonis

Tänkte bara skriva oxå att tänk om man nu står där med ens barn som skriker för han/hon inte blir mätt, då hade jag verkligen velat bli informerad innan om att det finns alternativ så jag slipper stå där helt förtvivlad som många faktiskt gör idag.
    Människor har rätt o veta att det finns, ALLA människor.

• Aqua

Men vad ska vi ge våra barn vi som inte kan/kunde amma vars barn är allergiska mot semper????
    Bättre att svälta dem eller?????? För mig går mitt barn i första hand!!!!

• Jamirl

Vi använde nan istället för semper innan....brättre mot kolikmage.

• Lefo

Allt detta började för många års sedan när Nestlé gjorde stor kampanj för modersmjölksersättning i u-länderna och dom som köpte kunde inte läsa detta orsakade att man blandade det i okokt vatten och sen var det dyrt så man blandade ut ersättningen med för lite pulver.

Det jag läst om detta nu är att Nestlé inte gör reklam längre för modersmjölksersättning i dessa länder men fortfarande säljs deras produkter i länderna och detta kan man ju inte säga så mycket om tycker jag.

Sedan förstår jag fortfarande inte varför denna tråd ligger under Barn/funktionshinder?

• Lykiska

Moonis,
    Det finns absolut inget negativt med att ge ersättning om man inte kan amma. Det är inte det det handlar om. Det handlar inte heller om att det säljs ersättning i u-länder, utan om hur det marknadsförs. Representanter från Nestlé ställer sig på t.ex. varuhus och berättar för nyblivna mammor om hur bra ersättningen är, och kan ge gratisprov för att de ska börja använda det. Mammorna är inte läskunniga, inte utbildade och är fattiga. De börjar ge ersättningen till barnet, deras egen mjölk sinar för att barnet inte äter, mammorna upptäcker att ersättning är dyrt och tar mindre ersättning och mer vatten. Barnet får inte i sig tillräckligt med ersättning och dör.
    Det handlar alltså _inte_ om att ersättning skulle vara något dåligt alternativ. Det handlar heller _inte_ om något som hände på 70-talet. Det handlar om att utnyttja människor som inte har kunskap att skilja mellan information och reklam, och det pågår än...

• Jenny75

För mig är nestlèe med anledning av de val de gör det *sämre alternativet* när vi handlar åt Albin. När det gäller barnamtsburkar och fruktpuréer finns det andra (för oss och Albin) fullgoda alternativ. Vi lagar det mesta av Albins mat hemma. Däremot när det kommer till välling har jag kört alla sempers vällingar och nada går ned utan rinner längs hakan under skrik. Vilken fröjd när nestlées plusvälling fungerade. Det är möjligt att Albin kommer acceptera semper efter ett tag (3 olika förpackningar finns ju i skåpet) men fram till dess kommer vi absolut att ge honom plusvälling. För mig känns det fel att bojkotta nestlee när jag upplever att det är negativt vad avser min sons ätande.

• Titti och mini

Fragglerock - förstår inte riktigt vad du menar m exemplet colgate för det låter ju som det skulle fungera Vad jag menade med att bojkott ofta är ngt som inte fungerar var mer att det är ngt som man kanske ofta inte bör ta till, tex gällande barnarbete så är bojkott inte ett bra konsumentmedel eftersom det drabbar tredje part - dvs arbetarna.

Moonis - hm, alltst bojkotten handlar INTE på ngt vis om att de som inte ska amma inte ska få ersätning, det handlar om att det som kan amma inte ska luras till att tro att ersättning är bättre. Det som sker idag är på vissa håll en massiv propaganda från nestlé att ge ersättning ISTÄLLET för att amma Det handlar alltså inte på ngt sätt om vattenkvalité eftersom de flesta är mkt medvetna om vattnet o därför köper det på bil. Det är svårt för oss att förstå hur människor i uländer tänker, det är jättesvårt för oss att förstå hur de kan tro att reklam är ersättning - men titta tex på broschyrerna vi får från Semper o Nestlé är de reklam eller info? Lägg sen till att du inte kan läsa utan att ngn läkare eller människa som är välklädd o mkt trevlig förklarar att detta är det bästa för ditt barn. Läs rapporten ovan från IBFAN så ser du att det alltså inte handlar om att gömma undan fakta om att det finns ersättning utan vad det handlar om är att se till att de som kan amma gör det o att de som inte kan får nån annan som ammar barnet (helst eftersom ersätning är för dyrt) eller att de får ersättning på frivilliga icke-kommersiella sjukhus.

Fantasy - har du läst IBFAN rapporten? Där finns siffror o vill du veta mer står det mkt om detta på IBFANs hemsida.

• mammacatta

har inte köpt nestle sen 70talet när de började med denna grej. då dog barnen där som flugor.
    förr så skrev inte nestle ens ut på förpackningarna att varorna var deras, man fick läsa det finstilta. mycket enklare idag när d står med STORA bokstäver...

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!