• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • nina1

Men om man bryter mot den lagen, får man verkligen finnas kvar som företag?

• Titti och mini

nina1 - det är ingen juridisk lag utan en etisk, att bryta mot mänskliga rättigheter är av mindre betydelse för storföretag tyvärr

• elmah

vet du hur mycket jag bryr mig?

så hääääär mycket: 0

nestlé är BÄST!

• SweetStarAngel

Anna81
    Jag ville bara ge dig ett tips. Självklart älskar man sina egna barn mest och dom går före alt annat. Jag är mamma till två så jag vet Men det är aldrig fel att tänka på världens barn också. Om alla drar sitt strå till stacken så hjälps kanske något barn av det. Om man själv bodde i ett u-land så hade man kanske inte lyxen att välja

• Titti och mini

elmah - vet vi diskuterat detta förut o att du inte varit intresserad av att läsa om detta, måste vara rätt skönt att leva så, bara köra på vad som passar en själv

• Anna81

SweetStarAngel!
    Det är klart att jag tänker på andra barn som inte har det lätt, jag tycker det är jätte hemskt med fattigdom o krig och alla som dör i onödan. men just med att bojkotta nestle så kan jag inte hålla det även om jag kanske hade velat.

• Villebusen

Ska man bojkotta alla företag som gör ngt fel så lär man sitta ute i skogen med egen kossa och eget trädgårdsland etc. Jag tror inte alls att bojkottning funkar i detta fall för nestle forsätter ju (fast jag har ju inte varit i afrika och sett vad som händer och det står så mycket i tidningarna som inte är sant).

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!