• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • jojjo113

Problemet är att ersättning blir dyrt i längden för mammor i u-länder.. De blandar då ut ersättningen med mer vatten och mindre pulver! Därför dör många barn! För de vet inte att de måste blanda rätt!!

• Titti och mini

systeranka - mammorna har mjölk, de övertygas om att ersättning är bättre, de ger ersättning - deras egna mjölk försvinner - de är för fattiga för att köpa ersättning, de späder pulvret, barnet får för lite - barnet dör. En fruktansvärd ekvation

• elmah

titti: men hur vet du att DU eller andra kan hjälpa afrika med att bojkotta nestlé?

• Titti och mini

elmah - för att jag varit där, för att jag har vänner där nu, för att jag vet hur Nestlé reagerar på bojkotten o sett framstegen genom åren - därför!

• elmah

ja, men varför späder de pulvret, det står ju allt på förpackningen hur man ska göra. de ser själva om de späder ut det så blir det för lite näring.....

• jojjo113

elmah -- För att de inte har pengar, för att de inte kan läsa, för att de inte har kunskap! Räcker det?

• Titti och mini

elmah - för att de är fattiga! De har inte råd med pulvret, då späder de, deras egen mjölk har vid det laget sinat för bebisen inte suger, de har inte tillräckligt de späder o barnet får för lite o svälter.

• valkyrian

Jag bor i Sverige och har tillgång till rent vatten, min dotter fick ont i magen av semper men nestle gick bra, men hon kanske skall vara tvungen att ha ont i magen???

• Titti och mini

elmah - ja i Afrika (om du frågade mig)

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!