• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Qetesh

titti och mini:

det är det inte. NU vet jag inte, men när jag var i tioårsåldern var jag bästis med en tjej frpn chile och hennes mamma berättade att när de var små (alltså
    så fick de coca cola ocv och många gör så än ifag.

• LillaM

Tycker som In the summertime, detta med Nestlé är lite gammalt. Man måste ge dom en chans att bättra sig och ändra sig. Min son gillar Nestlé bättre, och vore jag en bra mamma om jag nekande honom det p.g.a. något Nestlé gjorde för några år sedan??? Något att fundera på.
    Men såklart försvarar jag inte det de gjorde, jag tycker det var fruktansvärt. Missförstå mig inte!!!

• BitchigaBea

jag la ner nestle efter att min son fick en stor stjälk i halsen efter burkmat... vet ni vad vi fick för det? 200:- nestle vad vi ville.... vi la den i folie o skicka in den men det tyckte jag va skam för lite...

• Qetesh

Nån kan inte göra ALLT men alla kan göra NÅGOT-
    sen VAD man väljer att tro på är ju upp till varje människa.
    I slutänden är det lika bra att skänka pengar till röda korset som att bojkotta mcdonaldsbarn arbetare,
    det man tro på!

• In the summertime

Titti och mini: Jag har ingen aning om det finns ngn länk eller dyl men min bästa kompis är nyss hemkommen från Chile efter att ha varit där och projekt arbetat i 1 år så hon har sett det med egna ögon.

• Titti och mini

In the sumertime - OK Ska defintivit söka mer på det

LillaM - om du tittar på länken ovan så ser du att detta INTE var ngt som skedde för 10 år sen, utan ngt som sker idag - tyvärr

• nikon

Qetesh: vart hittar du infon om att semper har socker i allt? Bara nyfiken.

• Tin o Trolls mamma

Quetesh: Har inte Semper också gått ut med att de har tagit bort sockret i barnmatsburkarna, eller har jag drömt det?

Ekorren.

• Amorella

Nestlé äger bl.a. Findus, Nescafé och Zoegas.
    KitKat, Lion, After Eight, Smarties etc. är Nestlé, liksom Åhusglass och Tofuline.
    Med mera med mera.

• Titti och mini

Amorella - Findus sålde de för ett par år sen, kanske kollade du på www.nafia.se o den är inte så uppdaterad - skönt nog ska man väl säga för Findus har mkt bra

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!