Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Celindan

Det finns visst flera alternativ. HiPP är ett exempel på ett nytt märke som kommit. Och NaN har väl annan mat än bara ersättning, tror jag. Och de har lika mycket olika grejer som semper och nestlé.

Hellre att då laga egen mat till barnet än att köpta burkmaten. Och det är INTE fel att starta en ny tråd om detta, FL får nya medlemmar hela tiden och alla söker inte upp trådar som skrevs för evigheter sedan!

• TSR

Har varit på en föreläsning om NESTLEs produkter i jobbet. De har verkligen fått sona för gamla brott på 70-80talet det är några år det. Det ha hunnit hända en del. Så jag tror nog att en del är gammal skåpmat.

• nina1

Jag tror verkligen inte att Semper är perfekta heller! Det blir nog jobbigt att bojkotta Nestle, för det har ett sånt brett sortiment! Det är ju inte bara barnmatsburkar eller välling! Lycka till!

• jojjo113

Men det finns ju annat än just semper och nestlé...

• bustjejen

Det där med Nestlés produkter har varit diskussion om i alla år. På 80-talet var det också diskussion om detta. Men jag har väl också trott att de bättrat sig nu...
    Jag använder NAN som ersättning för att den funkar bäst.

• TyraoMäritsMamma

Jag har aldrig (med två undantag, och det var befogat...) köpt nestles produkter, av just denna anledning! Bra att du upplyser om dettta!

• nina1

Som sagt "gammal" skåpmat som nån sa!

• Suzanna

Tyvärr är det ju sant men vi var tvugna att använda tex Nan ersättning till Teo som inte tålde Semp. Det finns ju massor av skräckexempel: Coca Cola, H&M mfl, som utnyttjar oskyldiga människor på värsta sätt. Självklart ska man bry sig! Men det är inte alltid man kan ta hänsyn

• Fluffisarna

Det är ju hur många märken som helst man måste avstå från att handla om man ska bojkotta Nestlé.
    Hittar inte listan jag sett, men det är allt från After Eight till Zoega kaffe.

Det går inte att hålla reda på allt som är helt eller delvis ägt av Nestlé!
    Men, gör det du tycker känns rätt!

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!