• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Titti och mini

Madden - Nestlé marknadsför sin ersättning i tredje världen m att den är bättre än bröstmjölk för barnet, de brýter sålunda mot WHO koden som säger man ej får göra reklam för ersättning, speciellt i tredje världen är detta ett problem eftersom många är outbildade, inte kan läsa o inte skilja på reklam o information. Mammorna börjar ge ersättning, som de tex fått som gratisprov (ngt som också är ett brott mot WHO koden att ge ut) deras egen mjölk minskar för barnet suger inte, men sedan har de inte råd med pulvret utan späder det för mkt, dvs barnet svälter o deras egna amning har blivit sabbad

• Madden

Titti och mini: Tack! Nu fattar ja..

• Qetesh

Oj, vet inte hur många gånger detta varit uppe här inne på familjeliv, 100 ggr kanske.
    Så JA, det visste jag...

Jag vet också att semper har otroligt mkt socker i sin mat, nästan "alla" bebbar får ont i magen och att det hänt både en och två gånger att barnmatsburkar varit mögliga INNAN bäst före-datum.

Alltså, skittragiskt med allt det SÄGS att nestle gör-
    men ur MIN dotters perspektiv anser jag att nestle har bäst råvaror, godast råvaror och bäst info om barns mat- semper suger!

• Cilla R

Men snälla, nämn en företags jätte som INTE har lik i garderoben! Varför ska det vara så svart eller vitt hela tiden, jag ger min tjej Nestlé, Semper, Hipp och hemlagad mat, inte är jag en sämmre mamma för att hon äter Nestlé lite då och då.

• Qetesh

Tycker fortfarande det är lika kul att undersökningar visar att mer än varannan barnfamilj tar sina barn till mcdonalds-
    DÄR SNACKAR VI LIK I GARDEROBEN!

• In the summertime

Var inte det för typ 10 år sen???? Det står ju tom på paketen att bröstmjölk är det bästa för babyn och på alla burkar och gröt osv så står det tydligt att bröstmjölken täcker den näring ett barn behöver tills de är 6 månader.

Sen undrar jag. Hjalmar gallskrek konstant i 2 veckor då vi gav honom Baby semp från semper. Sen bytte vi till Nan från Nestle och på 3e dygnet så var han en helt annan unge. Skulle jag ha fortsatt med Semper då som han helt klart inte tålde tycker ni bara för att Nestle har gjort en tabbe som andra barn drabbats av???

Jag tycker inte att min bebis som då var 2 månader skulle behöva lida för det.

Jag försvarar självklart inte nestle men jag tycker att min bebis kan få en mat son inte ger magont.

Ni som bojkottar Nestle. Ni bör också bojkotta Coca Cola company för de gör samma sak i chile. Där matar mammor sina bebisar med fanta och cola för att de har reklamfilmer med glada bebisar som ligger och jollrar bredvid en cola flaska.

• nikon

Vilka andra företag äger Nestlé? Är det som med tobaksbolagen som i sin tur äger vissa godisföretag?

• nikon

Qetesh: Fick inte Nestlé ganska mycket kritik för att de sockrade fruktpuréerna mest av alla i en Vi föräldrar-test? Om man jämför med Semper och Hipp.

• Qetesh

nikon:

Jo, det stämmer. Nu har det helt tagit bort sockret förutom sötning i fruktpureer-
    semper har ENORMA mängder i allt.
    Nu är jag inte sååå känslig med socker men det är ju helt hysteriskt här på flö med socker så jag använde det som argmnet

• Titti och mini

In the summetime - det där m nappflaskor med läsk i tror jag är en skörna (?) Jag har verkligen försökt hitta info om detta, men inte gjort det. har du nån länk eller så, nyfiken som 17 på detta eftersom det kommer upp då o då

Nikon - de äger jättemkt, jag har en lista men inte i digitalt format, men om du söker på Nestlé + boycott får du upp en hel del

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!