• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Titti och mini

SweetStarAngel - för att de får höra att det är det bästa för barnet. På BB o i snabbköp pågår kraftiga kampanjer om att ersättning är bättre än bröstmjölk - låter sjukt men sant Dessa mammor är ofta helt utan utbildning o kan inte skilja på reklam o information.

• nina1

Tittioch mini: Är det verkligen sant?

• Anna81

sweetstarangel!
    han kan inte dricka nån annan för att han får ont i magen, Nan är skonsammare mot magen, av semper blir han sten hård i magen, och jag tänker inte låta min son ha jätte ont i magen lr när han bajsar för nåt nestle gjort på 80 talet.

• Titti och mini

nina1 - javisst, titta i rapporten ovan för viss del av infon. Mkt står dock inte eftersom det är frivillig arbetare som rapporterar till IBFAN o i de värst drabbade länderna är det inte alltid rapportörer finns

• SweetStarAngel

Anna81
    Om han har stora problem med magen finns det ersättning att köpa på apoteket.
    Äldsta dottern blev hård i magen av babysemp men jag blandade i laktulos.

• Titti och mini

nina1 - javisst, vad menar du?

• nina1

Har en vännina som jobbar på Nestle och jag pratade just med henne! Hon snackade om who koden!

• Anna81

SweetStarAngel:
    Jo jag vet om den ersättningen och vi använde den till min dotter, men det blir alldeles för dyrt i längden, 1 förpackning kostade då för 2 år den 81 kr, och det var bara 1 påse iden, så dottern gjorde slut på 1 sån i veckan ungefär, då det blev lite syrt, just eftersom dom blir sten hårda imagen så räcker det inte att byta ut 1 mål om dagen, så jag kör med nan och tycker att det är super. min son lr mina barn går före allt o alla.

• Titti och mini

nina1 - ja hon menade kanske att de inte följer den Nestlé Sverige har vad jag förstått jut börjat kalla sig Nestlé Sverige för att man inte vill kännetecknas med stora koncernen, detta hjälper ju dock inte så mkt WHO koden förbjuder reklam för ersättning, det är detta Nestlé, HIPP m.fl. bryter emot

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!