• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Lykiska

Tycker att det är rätt så stor skillnad på salt i barnmaten och låga löner till att lura outbildade, fattiga människor att använda ersättning, när man så väl vet att konsekvenserna blir att många barn dör.

• jojjo113

Till ER som skriver att det varit uppe många gånger förr och att man typska sluta tjata... Ska man blunda för krig och orättvisor? Då kan man ju säga likadant om de som upplyser om alla människor som svälter och dör i Afrika.. Det har det ju tjatats om nu i 30 år!! Borde de också sluta??

• Titti och mini

Bra att du tar upp detta TS Det har funnits många trådar, ja, men ändå är det jättemånga som tex tror att detta är gamal skåpmat o att Nestlé skärpt sig, så är tyvärr inte fallet utan de bedriver sin oetiska o ibland mkt aggresiva marknadsföring i tredje världen, förut främst Afrika - idag mkt även i Asien.

Här är den senste rapporten från IBFAN som är en stor obunden organisation som arbetar för kvinnor o barns välmående

www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf

Att hålla reda på Nestlé produkter tycker jag faktiskt inte är så svårt. Idag står det Nestlé på mkt o listor finns

Jag har dock full förståelse för er som kör NAN eftersom vi i Sverige har ett mkt litet utbud av ersättning. Dock tror jag de flesta kan klara av att skipa Nestlés övriga produkter. Läser man på om hur de beteer sig så kan jag lova att man inte vill handla av dem längre

• Piraja

Hej och tusen tack för alla inlägg! Hade ingen aning om att detta var så välkänt! För mig är det alldeles nytt! Jag blev verkligen upprörd när jag fick veta detta. Har själv gett min 5 månaders dotter Nestles tillägg under någon månads tid på kvällarna eftersom min mjölk inte räcker till och hon har gråtit och varit hungrig. Hade jag haft informationen om Nestle hade jag försökt med Semper istället (men jag vet ju inte om det hade fungerat lika bra).

Hur som helst så kan jag ju inte vara den enda som inte hört talas om Nestle-debatten, så några till har kanske snappat upp det budskap jag ville förmedla. För er andra som känner att jag tjatar om ett gammalt ämne - sorry!

/börjar min bojkott av Nestle idag (även om andra slutat)

• Finlänskmamma

När jag fick mina barn hamnade jag i dilemmat att ge mina barn Nestles NAN eller låta dem svälta. Inget annat passade åt deras magar.
    Men nu när dom blivit större och inte behöver det mera så bojkottar vi dem helt klart!
    Hur kan man med ett rent samvete göra något sådant! Hoppas mera folk börjar bojkotta dem så dom förstår att vi inte tycker om det dom gör!
    Hade jag kunnat så hade jag absolut gett mina barn bröstmjölk! Mådde dubbelt illa varje gång jag var tvungen att mata dem med NAN!

• Lykiska

nina1,
    Meningen och meningen... Om man vet om att barn dör på grund av det man gör, men fortsätter ändå, är det då meningen?

• Anna81

det var ju på 80 talet nestle gjorde det där, nu hänvisar även nestle att dom är nästbäst på ersättning och att amningen är bäst för b arnet, visst var det dåligt gjort och verkligen jättehemskt men min son kan bara dricka nestle så här köper vi det, min son går före alla barn i U länder och i hela världen faktiskt.

• Titti och mini

Åter igen ser att många tror Nestlé slutat - de har de INTE gjort på ngt vis! På många sätt beteer de sig värre idag

• SweetStarAngel

Vad jag inte förstår är varför mammorna köper ersättning i t.ex. Afrika. Visst kan det vara så att mjölken inte räcker till men amning är ju såklart bäst där det inte finns rent vatten. Oseriöst företag som gör så tycker jag.
    Hade babysemp till äldsta dottern och har det till minstingen också.
    Bra att sådant här tas upp!

• SweetStarAngel

Anna81
    Varför kan han bara dricka nestlés ersättning?

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!