• Piraja

Använd inte Nestle!!!

Hej! Visste ni att företaget Nestle kör med hård marknadsföring av sina produkter i U-länder, där man med andra ord uppmanar föräldrar att ge ersättning istället för amning. Detta är alltså i länder där man inte har tillgång till rent vatten, inte kan diska flaskor och har brist på pengar. För att få den dyra ersättningen att räcka till späder man ut den och barnen får inte i sig den näring de behöver. Där borde amning i allra högsta grad uppmuntras och ersättning endast ges som en sista utväg eftersom det snarare innebär en hälsorisk för barnen! Om ni går in på Nestles hemsida och tittar på deras försäljningsstatistik ser ni att de säljer massor i bla Afrika. Det är klart att den stora barnafödande populationen i Afrika utgör en fantastisk marknad för västerländska företag som bara är ute efter att tjäna pengar! Ersättning ska inte ersätta modersmjölken utan vara ett tillägg när den egna mjölken inte räcker till eller när man har så svåra problem med amningen att det blir nödvändigt.

Jag kommer aldrig mer att köpa Nestles produkter, hädan efter blir det bara Semper!

/För barnens bästa!

• Svar på tråden Använd inte Nestle!!!
  • Tutilure

Moonis:
    Det är skillnad på reklam och information.
    Och som Titti och Mini har skrivit massor med gånger i tråden så handlar det om att de propagerar för att ersättningen är det bästa, bättre än bröstmjölken.
    Skulle inte du vilja ge ditt barn det bästa?
    Det tror jag nog.

Och det är viktigt att inte glömma att dessa människor har abslout inte de förutsättningar vi har här i Sverige. Väldigt få kan läsa, de är myket outbildade och om någon säger att det är på ett sätt, så lyssnar de.

Det är ju i skolan (eller av föräldrar som har gått i skolan) som man lär sig att ifrågasätta, att se skillnad på reklam och information m.m.

Jag har iallafall kört med Semper hela tiden, och det tänker jag fortsätta med.
    Jag undviker Nestlé i allra möjligaste mån.

• Tutilure

Moonis:

Sen anledningen till att man vi i Sverige kör så hårt med bröstmjölken är ju för att vi har skrivit på WHO koden, som i sin tur har kommit till för dessa mammor i Afrika bl.a.

Och jag kanske var lite otydlig i mitt förra inlägg, men det handlar inte om att de mammor som HAR svårt att amma inte ska få möjlighet att köpa ersättning eller veta om att den finns, utan att de ska sluta med att propagera för att ersättning är det bästa så att de mammor som kan amma tror att de gör fel som ammar som slutar med det och köper ersättning istället.

• Moonis

Tutilure: Förstår inte hur ni kan säga att det e skillnad på reklam o information. E samma sak, man informerar om en produkt.
    Fiins det någon fakta för att det e det dom propagerat för, för det dom skriver i tidningar ska man ta med en nypa salt.
    Sen handlar det ju om hur stor näring man har i bröstmjölken. Som jag skrev innan så e det mycket fattigt o bröstmjölken påverkas ju av att dom själva inte får i sig det dom behöver.
    Då måste det ju finnas alternativ o dom måste informeras om det alternativet.
    Självklart vill man det bästa för barnet, o har du inte näringsrik mjölk själv så e ju ersättning för barnets bästa.
    Anledningen till att kanske barn dör är inte pgv. ersättningen utan att dom inte kokar vattnet.
    Det e det dom oxå måste informeras om att ALLTID koka vattnet.

• Moonis

Tutilure: Men vet man hur många det e som slutar amma för o ge ersättning. Finns det någon siffra på det eller e det vad som står i tidningar.
    Det kan ju faktiskt va så att många inte har tillräckligt pgv. det jag skrev ovanför, varför anta att dom flesta kan amma...

• kentbabe

Intressant att fattiga mammor i Afrika med lässvårigheter kan ta till sig Nestlés marknadsföring....
    Speciellt med tanke på att en internationell kod (WHO) om marknadsföring av modersmjölksersättningar innebär att företag inte informerar om ersättningar direkt till föräldrar. En kod som både Nestlé och Semper följer.

Är rätt trött på den här debatten. En debatt som pågått sedan 70-talet. Gå in på Nestlés eler Sempers hemsidor och du hittar inte en enda text som rör ersättningar. Vilket intresse har ett företag att erbjuda produkter som dödar ens kunder? intresse Bojkotta gärna produkter men gör det utifrån fakta inte myter och skrönor.

• Lykiska

kentbabe,
    Det är exakt vad som upprepats i tråden gång efter gång. Det är inte myter och skrönor, och inte något som pågick på 70-talet. Om du är intresserad av fakta kan du gå in och läsa på länken som Titti och Mini la ut i början av tråden.

www.ibfan.org/english/pdfs/btr04.pdf

• LilleKylle

Jag använder nestlés NAN1 och kommer fortsätta med det.
    Semper har för krångliga tillblandningsrecept.

• Ulle78

Min lilla tjej har ont i magen på kvällarna och BVC rekommenderade NAN istället för Semper för det skulle vara mer skonsamt för magen. Då är det för mig självklart att använda det istället. Det hindrar inte mig eller andra att ha om själva marknadsföringen, men jag vill prova det som blir bäst för Aima i alla fall.

• Lykiska

Moonis,
    Skillnaden mellan reklam och information är väl att reklam går ut på att propagera för en produkt eller ett företag. Man tar alltså upp alla fördelar och får det att verka lockande för att kunden ska använda produkten. Vid information tar man upp fördelar och nackdelar på ett objektivt sätt. Eller har jag helt fel...?

Svar på tråden Använd inte Nestle!!!