• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-09-07 09:48:05 följande:
    Germany, jag tycker din fråga är väldigt relevant. Vad är anledningen till att de sätter in det först efter ET?
    Jag hoppas att det är många som kan svara och ge lite olika synvinklar kring detta med att börja med Pred tidigt (vid sprutstart tex) eller att helt enkelt lita på att ta det när läkarna vill sätta in det, dvs vid ET.

Men jag tror att Miss Cat blev ordinerad vid sprutstart av Falun och hon blev gravid.
    Men jag undrar hur de resonerade kring det då? Varför får de allra flesta först vid ET? Det måste finnas något skäl till det.....ett skäl som jag inte riktigt har fått grepp om, än.
    Och Dr D i Grekland verkar också vilja sätta in kortisont sent, fast då ger ju han andra grejer i förväg som IL tex.

Håhåjaja Solig, har man inte bekymmer att grubbla över så ger den här barnkampen verkligen en "gråa hår"!
  • hemulen

Germany, jag kan tänka mig att läkarna inte vill skriva ut det för att det finns risk för otrevliga biverkningar. Kortison är ju verkligen ett potent läkemedel. Min tanke är att man egentligen kanske inte har så stor nytta av det förrän det är dags för inplantation. Kortison verkar snabbt i kroppen (48 h tror jag) så då finns ingen anledning att förskriva det längre än vad man tror är nödvändigt. Jag tror inte att det har negativ verkan på äggkvaliten, då borde folk som står på det ha svårare att bli gravida och så vitt jag vet har de inte det utan tvärtom. De med autoimmunasjukdomar som står på kortison får ju lättare att bli gravida (vilket säger sig själv om man nu har lite urspårat immunförsvar). Nu ser jag att det ser lite virrigt ut min text, hoppas du förstår hur jag tänker!

• Cathy

germany; enda anledningen för mig att ta prednisolon så långt innan ET var att vi haft så dålig befruktning och jag var osäker på om det berodde på 'dåliga' ägg eller om äggen hade antikroppar så att spermien inte kom in. Jag rekommenderar dig att läsa studien som jag skickade länken till (ovan), den förklarar nog en hel del...och enligt den ska man ta pred gärna en månad innan sprutstart just pga av alla antikroppar man kan ha. Men det här tror ju inte en enda fertilitetsläkare i sverige på, så det är onödigt att ens försöka diskutera med dem. Orsaken till varför klinikerna lägger in pred först vid ET är att de tror att det kan förbättra chanserna för implantation. Men det är som sagt det enda som våra kliniker tror på...

• germany
    Hemulen - Förstår precis vad du menar. Tack för din syn på det hela.

Cathy - Jag tackar för länkarna. Jag är dålig på att läsa engelska och framförallt i lång text, så jag har inte kunnat fördjupa mig i dom (än).  Men min man är duktig så jag ska be honom sätta sig ner med mig någon dag när tid finns (om det går....han gillar inte alls att jag sitter och läser en massa saker som han vet gör mig snurrigare än snurrigast Drömmer)

Men forsatte du med kortison även när du sprutade?
    Om jag tänker om helt på nytt, kan jag då testa att ta kortison några veckor innan hormonbehandling med sprutor och så göra ett kortare uppehåll när jag väl börjar med dom för att sen sätta in kortison igen några dagar eller alldeles  vid ET. Hur ser du / ni på det upplägget?
    Tilläggas kan igen att jag är pälsdjursallergiker och har flertalet djur hemma ändå pga att jag inte kan leva utan mitt intresse Hjärta (men tål ändå mina egna djur riktigt bra) , så jag har då allergi som då stör mitt immunförsvar mer eller mindre beroende på vad jag utsätter mig för.
  • hemulen

Germany, jag försökte mig på en gissning på hur svenska gynekologer tänker. Själv tänker jag lite mer som Cathy, att det nog kan finnas antikroppar (som man inte vet så mycket om) i äggen och därför började jag vid sprutstart...

• germany
    hemulen skrev 2012-09-07 20:32:17 följande:
    Germany, jag försökte mig på en gissning på hur svenska gynekologer tänker. Själv tänker jag lite mer som Cathy, att det nog kan finnas antikroppar (som man inte vet så mycket om) i äggen och därför började jag vid sprutstart...
    Jag vill också väldigt gärna börja med kortison tidigare än vad min klinik vill.
    Är så glad för alla svar jag får och det spelar ingen roll om någon har en helt annan syn på det hela.
    Jag sållar ändå i alla synsätt och förslag tills jag hittar rätt i min egen lilla maggrop. Men jag kommer inte dit utan er hjälp Glad.

Snart dags för ÄP för dig? Hoppas det blir några fina ägg. Ni är så många som är i gång nu och jag håller tummar för glatta livet :)
  • Vilaa

Hej! Lägger mig i här med egna funderingar kring när man ska äta prednisolon =) Äter det inte i ivf sammanhang men har fått prednisolon för upprepade missfall av gyn här i sverige. Första gången jag åt det så skulle jag börja på mensens första dag den cykeln jag önskade bli gravid i, om jag inte blev gravid fick jag högst äta pred i 3 månader i rad, för att sedan trappa ner. Jag tog 10 mg om dagen. Det fungerade tyvärr inte, och nya ordinationen var att börja med prednisolon vid konstaterat pluss för att "chocka kroppen" liksom. (Jag har fel på sköldkörteln med antikroppar)
    så buden verkar lite olika när man ska börja. Inget svar men har läst om prednisolon länge här på familjeliv och förut var budet att det var bra att sätta igång i tid för att kroppen skulle bli nedtryckt av kortisonet liksom. 
    Men tyvärr är det så många olika bud så man vet ju varken in eller ut.    

• MissCat

Germany:

Jag fick börja med prednisolon vid sprutstart för att sänka ner mitt immunförsvar. Alltså jag började ungefär två veckor innan ET med 10 mg för att jag just inte skulle chocka kroppen utan ta det stegvis för att vid ÄP dra upp det till 20 mg och hålla det där tills 3 dagar efter ET för att trappa ner sedan med. Detta gjorde att jag blev av med min seboré en vecka innan ÄP. Det tog så lång tid för mig innan mitt immunförsvar drogs ner lite.

Det finns fler här på FL som har börjat vid sprutstart. Enya är ett exempel :)

Du kan få se det mail jag fick från Dr Urban hos IVF Falun, ökningen vid ÄP gjorde på eget bevåg.

"

20 jan

till mig
    Bästa Linda,

Tack för ditt mail. Jag förstod inte att du har "autoimmuna sjukdomar". Inte heller att det var din 5:e IVF-behandling.

Då skulle vi ge Prednisolon 10 mg vid sprutstart, 20 mg från ET och sedan trappa ner enligt det schema som du själv beskriver i ditt mail.

Med vänlig hälsning

Urban Waldenström
    Docent

/ces"

Svar på tråden Prednisolon?