• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Rosen 76

En fråga till er
    Äntligen nu på min kommande 12:e!!! behandling ska jag prova prednisolon och trombyl efter ET!
    Vad finns för biverkningar? Någon som märkt något?

• leah2012

Rosen wow! Det jag har märkt av prednisolon var att jag blev lite hyper ibland under de första dagarna med hög dos. Men sen vande sig kroppen. Känner ingenting nu men måste upp och kissa varje natt, för att man samlar på sig mer vätska. Det sägs att man inte ska ta den för sent, för att man blir pigg men jag kan ta den och sen sova typ. Däremot vaknar jag mitt i natten/tidig morgon men det är nog för att jag är kissnödig då och kanske allmänt orolig. Lycka till nu!

• Rosen 76

Tack Leah2012.
    Vätskeansamling är man ju van vid efter alla hormoner och även uppe på natten så då ska det nog gå bra

• trex2013

Fick svar från kliniken i fredags. Jag startar i morgon (äntligen!!) onsdag med hormonsprutorna och kortisonet. Börjar med 5mg men ökar dosen till 10mg efter ÄP. Tycker ändå det låter lågt men jag får väl lite på läkarens plan. :)
    Lite nojjig hur jag kommer bli påverkad av kortisonet. En sköterska sa i dag, ja då kommer du bli jättepigg! :)
    tror jag tar tabletten på morgonen då. Flört

• germany
    MissCat skrev 2012-10-09 16:21:23 följande:
    Germany: Jag kommer hålla mina tummar tills de blir blåa inför ditt kommande försök :) Att ditt tsh värde låg på 0,9 är ju helt perfekt! Solig
    Vet inte om du kikar in här i tråden Miss Cat, men vill bara tala om att jag plussade i december i fjol och sitter nu här med min älskade  bebis på 2 månader Solig.
    I tankarna så leker jag redan på att försöka bli gravid på nytt så att vi kanske kan ge vårat barn ett syskon, det skulle kännas fint. Men är såå nöjd med det barn vi nu verkligen håller i våra egna armar.

Vill passa på att önska er andra i tråden lycka till med er bebisverkstad, "plötsligt händer det" och det är så sant så! Glad
  • trex2013
    germany skrev 2013-10-30 09:46:38 följande:
    Vet inte om du kikar in här i tråden Miss Cat, men vill bara tala om att jag plussade i december i fjol och sitter nu här med min älskade  bebis på 2 månader Solig.
    I tankarna så leker jag redan på att försöka bli gravid på nytt så att vi kanske kan ge vårat barn ett syskon, det skulle kännas fint. Men är såå nöjd med det barn vi nu verkligen håller i våra egna armar.

Vill passa på att önska er andra i tråden lycka till med er bebisverkstad, "plötsligt händer det" och det är så sant så! Glad
    Grattis Germany till pluss o bebis!:)
    Hur såg din medicinering ut för din sista IVF som lyckades? Åt du något annat förutom Prednisolonet?

• Heidi82
    trex2013 skrev 2013-10-24 21:37:25 följande:
    Hej, någon som är kvar i tråden?
    hur har det gått för er alla? själv börjar jag med Menopur,Fragmin och Prednisolon nästa vecka inför ivf nr 2.
    Har endometrios. Ska dock bara äta 5mg per dag. har läst den här tråden och det känns som en väldigt liten dos?! vad säger ni?

trex2013: Jag har ocksa fatt prednisolon utrskivet och tar 7,5 mg per dag. Har ocksa endometrios. Tycker ocksa att dosen är ganska klen men har Äggplock pa Torsdag och ska fraga om jag ska öka dosen fran Transferdagen och under ruvningen. Nagonstans har jag läst att prednisolon under sprutfasen kan ge sämre äggkvalitet.

Kommer inte riktigt ihag vart jag läste det men om det stammer är det kanske bra att man börjar med en lag dos och sedan stegvis trappar upp.
  • trex2013
    Heidi82 skrev 2013-11-18 16:32:14 följande:

trex2013: Jag har ocksa fatt prednisolon utrskivet och tar 7,5 mg per dag. Har ocksa endometrios. Tycker ocksa att dosen är ganska klen men har Äggplock pa Torsdag och ska fraga om jag ska öka dosen fran Transferdagen och under ruvningen. Nagonstans har jag läst att prednisolon under sprutfasen kan ge sämre äggkvalitet.

Kommer inte riktigt ihag vart jag läste det men om det stammer är det kanske bra att man börjar med en lag dos och sedan stegvis trappar upp.
    tack för infon ska kolla upp det. Och lycka till nu på Torsdag! :)
  • trex2013
    trex2013 skrev 2013-11-18 16:38:02 följande:
    tack för infon ska kolla upp det. Och lycka till nu på Torsdag! :)
    jag fick tyvärr avbryta min behandling förra veckan pga inga av de befruktade äggen överlevde. :(
    Förhoppningsvis börja om med ny behandling i jan igen + prednisolon.
  • Heidi82
    trex2013 skrev 2013-11-18 16:41:05 följande:
    jag fick tyvärr avbryta min behandling förra veckan pga inga av de befruktade äggen överlevde. :(
    Förhoppningsvis börja om med ny behandling i jan igen + prednisolon.

Neee vad trakigt!! Skrikandes Rynkar på näsan Vad tror läkarna att det berodde pa? Hoppas inte prednisolonet kan ha paverkat...

Se till att vila upp dig till Jan nu och ta nya fräscha tag!  
Svar på tråden Prednisolon?