• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • MissCat
    Colourful skrev 2012-10-04 20:27:52 följande:
    MissCat: hur trappade du ner sedan efter tre dagar med 20mg? Hur många dagar med 10mg och hur många med 5? Hoppas att jag klarar mig med de tabletter jag fick av en supergullig tjej. :)
    Jag tog 10mg 1 vecka efter och sedan gick jag ner till 5 mg i 1 vecka. Jag hoppas det lyckas för dig denna gång! Har du koll på TSH värdet?
  • Vilaa

Jag trappar ut 10 mg såhär enligt gyn: Tar med 5 mg i en vecka och sen slutar jag helt. Om det kan vara till någons hjälp =)

• Colourful

Har ingen aning om TSH-värdet. Borde de inte kollat så att det låg bra från början? Alltså under utredningen?

• MissCat
    Colourful skrev 2012-10-06 08:48:24 följande:
    Har ingen aning om TSH-värdet. Borde de inte kollat så att det låg bra från början? Alltså under utredningen?
    De "borde" ha gjort det men du behöver nog fråga vad det låg på för värde eftersom vissa av ivf klinikerna tycker över 2.0 är ok. Har du kört en behandling så "borde" de ta ett nytt tsh värde på dig.
  • germany
    Colourful skrev 2012-10-06 08:48:24 följande:
    Miss Cat har rätt. Även min klinik och hemortsäkare tycker att gränsen för att få Levaxin går vid 2,5.
    Har inte spelat någon roll att jag bett min IVF klinik om att få ta om provet, de har tyckt att mitt värde som jag hade vid utredningen (1,8) har varit bra.

Numera har jag flera olika ställen som jag varierar mellan för att regelbundet kolla mitt TSH. I augusti hade jag 1,2 och nu sist så låg jag på 0,9 = helt perfekt i mina ögon. Glöm inte att kolla T4 också.

Det gäller helt enkelt att stå på sig och säga att jag VILL verkligen ha koll på mitt TSH värde. Om inte din fertilitetsläkare eller IVF klinik vill vara dig tillmötesgående så gå till din VC eller företagshälsovård osv.

TSH värde kan höjas efter att vi gjort IVF behandling och borde egentligen ingå som rutin att få det uppkollat innan nästa försök. Ty det kan vara avgörande för att man lyckas eller ej.

PS: Miss Cat, jag tordes ta Pred förra cykeln Glad, och lär nog köra ditt förslag på upplägg vid vårat kommande IVF.
  • MissCat

Germany: Jag kommer hålla mina tummar tills de blir blåa inför ditt kommande försök :) Att ditt tsh värde låg på 0,9 är ju helt perfekt! Solig

• trex2013

Hej, någon som är kvar i tråden?
    hur har det gått för er alla? själv börjar jag med Menopur,Fragmin och Prednisolon nästa vecka inför ivf nr 2.
    Har endometrios. Ska dock bara äta 5mg per dag. har läst den här tråden och det känns som en väldigt liten dos?! vad säger ni?

• Heidi82

Hej. Jag står just i startgroparna inför vårt första IVF (rookie, jag vet) och ska försöka få min läkare att skriva ut prednisolon. Detta för att jag länge misstänkt att jag har överaktivt immunförsvar. Har endometrios och hypotyrios (autoimmuna sjukdomar) och är aldrig sjuk. Jag hoppas det her kan leda mig till plusset.

• leah2012
    trex2013 skrev 2013-10-24 21:37:25 följande:
    Hej, någon som är kvar i tråden?

hur har det gått för er alla? själv börjar jag med Menopur,Fragmin och Prednisolon nästa vecka inför ivf nr 2.

Har endometrios. Ska dock bara äta 5mg per dag. har läst den här tråden och det känns som en väldigt liten dos?! vad säger ni?

Ja det är en Låg dos. Jag tar 25 mg. Tar också klexane och tagit menopur. Ruvar nu på tredje försöket. Lycka till till er nu!
  • trex2013
    leah2012 skrev 2013-10-25 09:06:27 följande:

Ja det är en Låg dos. Jag tar 25 mg. Tar också klexane och tagit menopur. Ruvar nu på tredje försöket. Lycka till till er nu!
    Tack för svar Leah2012 .Håller tummarna nu för dig och Heidi82. Jag har precis mailat kliniken och frågat ang domsen, hoppas på att få en bra motivering till den låga dosen.
    Detta är min andra IVF sväng. tidigare behandlades jag med Puregon och innohep. Nu blir det alltså Menopur,innohep och prednisolon.

Svar på tråden Prednisolon?