• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • germany

Miss Cat - Jag har hela tiden gillat ditt upplägg och varit fast besluten att detta upplägg känns bäst för mig.
    Det lutar alltså åt att jag kör som jag antecknat och som jag länge haft en bra magkänsla med.

Det jag nu dock har lyckats hitta att klura ytterligare på är om jag borde börja med låg dos redan cykeln innan IVF (5 mg) och så sen köra ditt upplägg från sprutstart.
    Samtidigt så äter jag ju DHEA preparatet som förhoppningsvis ska hjälpa äggkvaliten och vet inte om jag "pajar" något genom att laborera friskt med kortison då utan att veta om det är ok eller ej. Vet inte ens om läkarna här i Sverige kan svara på det.....och jag vill inte fråga av rädsla för att de ska förstå att jag mixtrar....

Egentligen skulle jag kunna äta kortison hur som haver och hur som  hellst, men min oro har väl hela tiden legat i att jag är rädd att jag ska förstöra något då jag laborerar på egen hand. Rädd att äggen ska bli sämre helt enkelt, en tanke som jag bara är lite smårädd för.....men som säkert är obefogat. Jag har helt enkelt fått kortison på hjärnan! 

• MissCat

Germany: Hehe det där med att ha kortison på hjärnan är du nog inte ensam om :P jag tror inte det försämrar äggen med kortison. Det där med DHEA vet jag inget om så det uttalar inget om. Kolla att ditt TSH värde ligger på runt 1,0 med innan du börjar :)

Lycka till

• Tuvalina

Jag gjorde exakt samma upplägg som Miss Cat vid mitt senaste IVF. Tyvärr gick det inte ändå, vilket säkert hade med embryots kvalitet att göra. Bästa gång gör jag samma upplägg.

Intressant att läsa Urbans svar

Jag har allergi och endometrios men det pratas inte om att jag har någon autoimmun sjukdom på kliniken. Mitt kortison upplägg har jag skapat utifrån det jag lärt här På FL.

• germany

Varför ditt upplägg Miss Cat känns bra i maggropen är att det ändå är IVF klinik som förespråkat ditt upplägg.
    Tusen tack för att du delar med dig. Och,  he he :) SKÖNT att jag inte är ensam om att noja om dessa kortisontabletter Tungan ute

Jag ska förresten skriva till Prasterons tillverkare och höra om kortison går ihop en längre tid med deras preparat och då speciellt i fertilitetssyfte.

Måste nämna en sak som starkt blivit förbättrad sedan jag rätt så nyligen börjat äta Omega-3.
    Av DHEA så har jag fått acneliknande utslag (tydligen en vanlig biverkning), men sedan jag börjat inta Omega-3 så har mina utslag nästan helt gått bort och det på kort tid. Omega ska ju ha en inflammationshämmande effekt och då det verkar ge snabb effekt på mig så kanske det påverkar mina ägg i bättre riktning också.
    Hm, nu tappade jag faktiskt tråden lite om vad det var jag ville få fram.....Men jag hissar härmed Omega-3 Solig och tänker som så att om Omega ger så fin effekt att det gör underverk och läker så är det "lite" åt samma väg som kortison. Alltså kan vi inte vara helt ute och cykla när vi vill ta kortison tidigare än vid ET, och då framförallt om man verkligen vet med sig att man har lite immunologiska problem, som jag och antagligen ni andra också har. (jag har allergi mot pälsdjur)

• germany
    Tuvalina skrev 2012-09-08 23:32:18 följande:
    Jag gjorde exakt samma upplägg som Miss Cat vid mitt senaste IVF. Tyvärr gick det inte ändå, vilket säkert hade med embryots kvalitet att göra. Bästa gång gör jag samma upplägg.

Intressant att läsa Urbans svar

Jag har allergi och endometrios men det pratas inte om att jag har någon autoimmun sjukdom på kliniken. Mitt kortison upplägg har jag skapat utifrån det jag lärt här På FL.
    Du gjorde så gott du kunde. Och just embryots kvalite har ju också många fingrar med i spelet, så oavsett kortison, IL och annat så hjälper det tyvärr inte om ägget inte är bra från grunden.

Jag hoppas att ditt guldägg vaskas fram nu vid erat nästa försök. Och så dåliga är dom nog ändå inte då ditt enda lilla ägg blev befruktat och delade sig som det skulle & att ni därmed kom till ET. Ganska bra odds med tanke på att ni inte hade fler ägg att spela med. Det finns dom som får ut många ägg men som ändå inte kommer till ET. Det där vet du ju redan Solig, men vill bara påminna och inge hopp och säga att ni trots allt lyckats jättebra med tanke på resultat efter ÄP.
  • germany

Någon som sitter på en eller flera bra studier kring detta med att äggen kan bli bättre med kortison?
    I allafall att äggen inte förstörs och blir sämre.
    En del säger motsatsen, dvs att kortison kan försämra äggkvaliten.
    Efterlyser alla intressanta och lättlästa studier (Drömmer orkar  nämligen inte fördjupa mig i svårlästa och alltför långa studier)

Jag har ätit kortison och har nu börjat trappa ner lite smått. Tänk att jag tordes till slut!! Cool
    Nu blir det uppehåll tills IVF drar igång.

Undrar återigen om det är värt att köra med kortison redan från sprutdag 1 eller om jag kan låta det gå några sprutdagar i allafall innan jag sätter igång med mina prednisolontabletter igen?
    Tror ni att det kan ha effekt av att jag nu kört en liten omgång med kortison 1 månad innan IVF drar igång eller är den effekten borta helt om säg1 månad?

• germany

Jag är på nedtrappning av prednisolon (5 mg) och undrar om jag kan gå och kolla mitt TSH värde idag trots att jag tagit kortisontabletten nu på morgonen? Har det någon betydelse? Vet ju att Levaxintabletten bör man vänta med att ta tills TSH provet är taget. Men hur är det med kortisondosen?

• MissCat
    germany skrev 2012-09-26 08:00:44 följande:
    Jag är på nedtrappning av prednisolon (5 mg) och undrar om jag kan gå och kolla mitt TSH värde idag trots att jag tagit kortisontabletten nu på morgonen? Har det någon betydelse? Vet ju att Levaxintabletten bör man vänta med att ta tills TSH provet är taget. Men hur är det med kortisondosen?
    Det borde inte vara problem att ta tsh värde även fast du tagit kortison 5mg, annars hade de frågat om man tar kortison om det hade påverkat blodprovet :)

Mig frågade de inte iaf :)

När sätter du igång med din ivf behandling?
  • Colourful

MissCat: hur trappade du ner sedan efter tre dagar med 20mg? Hur många dagar med 10mg och hur många med 5? Hoppas att jag klarar mig med de tabletter jag fick av en supergullig tjej. :)

Svar på tråden Prednisolon?