• Azusephre

Flashback - nejtack!

Brukar vara inne på Flashback ibland och enbart läsa trådarna, har aldrig skrivit.
    Började läsa en tråd som en tjej hade skrivit - hon vägde 170 kg och hade världens bästa självförtroende. Det var inte trevliga saker som skrivdes i den tråden, har aldrig läst något så jäkla taskigt. Där kan vi snacka om internetmobbning. Dom önskade livet ur henne rent utsagt, det skrevs: "jävla fetto, banta", "ingen tycker du är snygg" "alla överviktiga luktar äckligt och har dålig andedräkt" "jag önskar att du inte bantar så du dör i förtid" etc. etc. Varför? Jag har ingen jävla aning. Jag tycker att det är bra att man kan ha så högt självförtroende trots att man väger så mycket.
    Jag försvarar inte övervikten, jag försvarade henne. Jag personligen tycker inte man skriver så (kan tillägga att det BARA var taskiga kommentarer, ingen skrev bra saker till henne). Man kan uttrycka sin avsky mot överviktiga personer på ett helt annat sätt.

Och det värsta är att dom som håller i sidan FÖRSVARAR mobbningen!! Den som fick en varning var jag för att jag försvarade TS! Ska det verkligen gå till så?
    Nej ... Flashback är ingenting för mig. Jag som tyckte att familjeliv kan vara lite rått ibland, men det är ingenting jämnfört med den skitsidan.

Tack för ordet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 23:08
    www.flashback.org/t1327303

• Svar på tråden Flashback - nejtack!
  • Mariohn
    elektra1 skrev 2010-10-18 12:58:00 följande:
    Ja det är korkat. Jag är stolt över min kropp fast jag väger 130 kg, men skryter ju inte om det. Och OM jag fick välja så skulle jag så klart vägra lite mindre.
    Precis. Jag har också varit överviktig...och är nog fortfarande lite rund Men att skryta om att man väger 170 kg är lika sjukt som att skryta om andra missbruk. För jo. det lrävs ett missbruk för att man ska bli så stor. 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:00:19 följande:
    Och är bästa sättet att få dig att väga mindre att skuldbelägga dig för att du är stor? (Oavsett ordval?)
    Knappast. Men det är inte heller att hylla någon. Allt är inte svart eller vitt. Bästa sättet att bli kvitt ett sådant problem är att erkänna att man har det och försöka hitta en individuell lösning som passar. 
  • PeeGee
    Mariohn skrev 2010-10-18 13:02:12 följande:
    Knappast. Men det är inte heller att hylla någon. Allt är inte svart eller vitt. Bästa sättet att bli kvitt ett sådant problem är att erkänna att man har det och försöka hitta en individuell lösning som passar. 
    Så en fet människas hela människovärde vilar på kroppsvikten? Personen kan inte ha några andra goda egenskaper, får inte lov att ha stark självkänsla, har inget människovärde FÖRRÄN personen i fråga gått ner i vikt?

Får vikten alltid status som den viktigaste egenskapen hos en människa oavsett vad annat som pågår i deras liv?

Är det oförenligt att vara medveten om sin övervikt och ett eventuellt behov av att minska den - med att ändå uppleva sig ha rätt att existera, agera, vara ett subjekt och leva sitt liv medans det händer? Om det aldrig händer - är hela personens liv förfelat då, oavsett vad de annars åstadkommit? Är kroppsvikten _verkligen _ det absolut viktigaste med det mänskliga tillståndet?

Min väninna som vägde 130 kg - hon har räddat livet på en ung person, hon har skakat fram resurser till en familj med två funktionshindrade barn vilket lett till otroliga framsteg för barnen. Men hon hade inget existensberättigande innan en GBP tog henne ner till 80 kg? Allt hon åstadkommit innan är värdelöst i jämförelse och innan det hände så hade hon ingen rätt att vara nöjd med sig själv?

Skit med Churchill och hela den där "Rädda Europa från Hitler"-grejen? Glöm det för Winston var ett fetto, jajamen?
  • PeeGee

Enligt Marionyhm ska vi alltså aldrig uppskatta något som feta personer gör så länge de har fräckheten att vara feta? De kan ju få för sig att inte banta om de tror att de har ett människovärde? Och så kan vi ju inte ha det!

• Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:09:54 följande:
    Så en fet människas hela människovärde vilar på kroppsvikten? Personen kan inte ha några andra goda egenskaper, får inte lov att ha stark självkänsla, har inget människovärde FÖRRÄN personen i fråga gått ner i vikt?
    Hur fan kan du utläsa det genom att jag skriver att kraftig fetma är sjukligt? Visa mig vart jag har skrivit någonting om människovärde??? 
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:11:02 följande:

Enligt Marionyhm ska vi alltså aldrig uppskatta något som feta personer gör så länge de har fräckheten att vara feta? De kan ju få för sig att inte banta om de tror att de har ett människovärde? Och så kan vi ju inte ha det!

Sicket jävla trams. Visa mig vart jag skriver det?  jag skriver tvärtom att det INTE är rätt att önska livet ur eller kränka någon. Man behöver inte vara ett elakt as men man behöver inte heller hylla något som är skadligt. finns det inga mellanting i din värld? Kan man inte se det bra i en person bara för att denne är sjuk? Usch vilken vidrig människosyn. 
  • Argo
    En tråd om FB går efter ca 20 inlägg över till att vara en tråd om fetma.

Känns inte det ganska ... FL?

Vart forum har sin profil.
  • PeeGee
    Mariohn skrev 2010-10-18 13:13:28 följande:
    Sicket jävla trams. Visa mig vart jag skriver det?  jag skriver tvärtom att det INTE är rätt att önska livet ur eller kränka någon. Man behöver inte vara ett elakt as men man behöver inte heller hylla något som är skadligt. finns det inga mellanting i din värld? Kan man inte se det bra i en person bara för att denne är sjuk? Usch vilken vidrig människosyn. 
    Jag gör ingen skillnad på Flashbackarna och såna som du. Ni gör exakt samma sak, men du känner dig präktig som "använder ett annat ordval". Det är ju du som har den människosynen - du har redan visat prov på den i den här tråden.

"Knappast. Men det är inte heller att hylla någon. Allt är inte svart eller vitt. Bästa sättet att bli kvitt ett sådant problem är att erkänna att man har det och försöka hitta en individuell lösning som passar. "

Man får alltså inte hylla någon som är fet, oavsett för vad. Det säger du själv i den första meningen. Dessutom förutsätter du att fetton är efterblivna eftersom de uppenbarligen inte har en aning om att de är feta förrän du "i  all välmening" påpekar det för dem (efter att nogsamt undvikit att "hylla" dem för något de gjort bra ifall de får för sig att de inte behöver banta, som ju trots allt verkar vara det viktigaste för dig, om de inte hatar sig själva.)

Men det är ju supert: samtliga världens överviktiga väntar bara på att få höra från dig. Du kommer att bli Marionyhm, de fetas befriare! Tänk om det fanns fler som du som kan låta feta människor veta att de måste banta! (Lustigt nog verkar det finnas tretton på dussinet på FL)
  • Mariohn
    PeeGee skrev 2010-10-18 13:21:37 följande:
    Jag gör ingen skillnad på Flashbackarna och såna som du. Ni gör exakt samma sak, men du känner dig präktig som "använder ett annat ordval". Det är ju du som har den människosynen - du har redan visat prov på den i den här tråden.

"Knappast. Men det är inte heller att hylla någon. Allt är inte svart eller vitt. Bästa sättet att bli kvitt ett sådant problem är att erkänna att man har det och försöka hitta en individuell lösning som passar. "

Man får alltså inte hylla någon som är fet, oavsett för vad. Det säger du själv i den första meningen. Dessutom förutsätter du att fetton är efterblivna eftersom de uppenbarligen inte har en aning om att de är feta förrän du "i  all välmening" påpekar det för dem (efter att nogsamt undvikit att "hylla" dem för något de gjort bra ifall de får för sig att de inte behöver banta, som ju trots allt verkar vara det viktigaste för dig, om de inte hatar sig själva.)

Men det är ju supert: samtliga världens överviktiga väntar bara på att få höra från dig. Du kommer att bli Marionyhm, de fetas befriare! Tänk om det fanns fler som du som kan låta feta människor veta att de måste banta! (Lustigt nog verkar det finnas tretton på dussinet på FL)
    Hahaha som du vrider på allt. Självklart får man hylla någon som är fet. Det är fetman i sig man inte bör hylla eftersom den är livsfarlig. Givetvis förtjänar personen i sig precis lika mycket hyllningar för allt bra den gör som en människa som inte lider av fetma. Och jag talar inte om för folk vad jag tycker om deras vikt om de inte själva ber om det, Om en människa som väger 170 kg vill dela kostråd med mig kommer jag med glädje att utnyttja tillfället att peppa och bli peppad att leva sundare. Men jag har heller aldrig träffat en människa som väger 170 kg och som inte vet att det är skadligt för kroppen. 
  • CloudBerry 1

Håller med Mariohnym!

n00b övertolkar och missförstår varje bokstav.

Svar på tråden Flashback - nejtack!