• Azusephre

Flashback - nejtack!

Brukar vara inne på Flashback ibland och enbart läsa trådarna, har aldrig skrivit.
    Började läsa en tråd som en tjej hade skrivit - hon vägde 170 kg och hade världens bästa självförtroende. Det var inte trevliga saker som skrivdes i den tråden, har aldrig läst något så jäkla taskigt. Där kan vi snacka om internetmobbning. Dom önskade livet ur henne rent utsagt, det skrevs: "jävla fetto, banta", "ingen tycker du är snygg" "alla överviktiga luktar äckligt och har dålig andedräkt" "jag önskar att du inte bantar så du dör i förtid" etc. etc. Varför? Jag har ingen jävla aning. Jag tycker att det är bra att man kan ha så högt självförtroende trots att man väger så mycket.
    Jag försvarar inte övervikten, jag försvarade henne. Jag personligen tycker inte man skriver så (kan tillägga att det BARA var taskiga kommentarer, ingen skrev bra saker till henne). Man kan uttrycka sin avsky mot överviktiga personer på ett helt annat sätt.

Och det värsta är att dom som håller i sidan FÖRSVARAR mobbningen!! Den som fick en varning var jag för att jag försvarade TS! Ska det verkligen gå till så?
    Nej ... Flashback är ingenting för mig. Jag som tyckte att familjeliv kan vara lite rått ibland, men det är ingenting jämnfört med den skitsidan.

Tack för ordet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 23:08
    www.flashback.org/t1327303

• Svar på tråden Flashback - nejtack!
  • Novemberstjärnan
    Azusephre skrev 2010-10-18 12:37:55 följande:
    Det skulle synas om det var 5-åringar som skrev.
    lite skillnad på 5 och vuxen. men 16kanske? 18? 20? 
  • Mariohn

Jag tycker iof inte att det är särskilt trevligt att önska livet ur någon men att inte uppmana till och stötta sjuklig fetma ser jag som sunt. Att väga 170 kg är inte bara osunt det är livsfarligt och att vara stolt över att man tar livet av sig är ganska idiotiskt. 

• elektra1

Att skiva att man är vidrig bara för att man väger 170 kg. Det är sjukt.
    Det är samma som att skriva att folk som sitter i rullstol är vidriga..
    Fetma är en sjukdom som är otroligt "svårbotad för den som är drabbad.

• Argo
    FB har aldrig varit avsett som ett forum för terapisamtal. Det finns det bättre ställen för.

FB finns för att folk ska få skriva (inom lagens ramar) sådant som de inte kan skriva någon annanstans.

Därtill har FB, trots att det är ett allmänt forum, fått en hög nivå på många specifika underfora då kunnigt folk har samlats där.

Både på FB och FL finns rubriker som "studier", "arbete", "ekonomi", "tv/film" och "literatur/böcker". Surfa in på dessa på respektive ställe och säg sedan vilken sida som överglänser den andra. 

Bara för att det finns forum-rubriker som "mondo, gore, bisarr" och "alternativa sexualiteter" så behöver man inte gå in där och läsa.
  • Mariohn
    elektra1 skrev 2010-10-18 12:43:53 följande:
    Att skiva att man är vidrig bara för att man väger 170 kg. Det är sjukt.
    Det är samma som att skriva att folk som sitter i rullstol är vidriga..
    Fetma är en sjukdom som är otroligt "svårbotad för den som är drabbad.
    Jag tycker inte att man är vidrig för att man väger 170 kg. Men jag tycker att det är vansinnigt korkat att skryta om det istället för att göra någonting åt det. Det är trots allt en dödlig sjukdom man skryter om. 
  • PeeGee

Otrevligt som det är på Flashback så är det inte någon större skillnad på Familjeliv. Fördömande är fördömande oavsett om det kommer i form av rena invektiv eller kletigt "jag tänker bara på din hälsa"-skitsnack. Dessutom har jag sett flertalet människor på Familjeliv kalla feta människor äckliga så här hoppar inga höga hästar (för att blanda sina talesätt) Skillnaden på Flashback är att folk där vet att de är skitotrevliga och struntar i det. Här försöker folk inbilla sig att de inte är skitstövlar när de vräker ur sig sånt. Vilket faktiskt gör dem till marginellt sämre människor än FB-mobben.  Men det är samma skit här som där.

Familjeliv är ett riktigt jävla dräggigt ställe. Tro inget annat.

• dottermorochmormor

Det som förvånar mig mest när jag läser sånt här är att det faktiskt, på fullaste allvar, finns människor som sitter och försvarar fullkommligt sjuka, aggressiva och elaka kommentarer.

Vart fan är världen på väg när vi tycker att det är helt okej att vara överjävliga mot andra människor?!??
    Det värsta av allt är ju också att de som sitter och försvarar skiten är människor som normalt skulle räknas som vuxna människor!!! Någonstans gick vettet ut och kom inte tillbaka........

Svart lego?
    Uppförsbacke till skolan?

Själv försöker jag lära mina barn innebörden av ödmjukhet, vänlighet och medmänsklighet och ge dom kunskapen att bli just det; ödmjuka, vänliga och medmänskliga.......

Jag kanske inte kommer att lyckas, men jag kan ärligt säga att om jag skulle få reda på att något av mina barn betedde sig ens en procent så illa som folk här, eller på Flashback gör - skulle jag klippa internetuppkopplingen tills dom lärt sig hur man beter sig.

Hur kan ni vara så kalla? Jag begriper det inte helt enkelt!

• elektra1
    Mariohn skrev 2010-10-18 12:45:42 följande:
    Jag tycker inte att man är vidrig för att man väger 170 kg. Men jag tycker att det är vansinnigt korkat att skryta om det istället för att göra någonting åt det. Det är trots allt en dödlig sjukdom man skryter om. 
    Ja det är korkat. Jag är stolt över min kropp fast jag väger 130 kg, men skryter ju inte om det. Och OM jag fick välja så skulle jag så klart vägra lite mindre.
  • CloudBerry 1
    Rabelais skrev 2010-10-18 11:26:33 följande:
    OK, noterat. Håll dig i ankdammen om du inte klarar havet, du lär inte bli saknad.
  • PeeGee
    elektra1 skrev 2010-10-18 12:58:00 följande:
    Ja det är korkat. Jag är stolt över min kropp fast jag väger 130 kg, men skryter ju inte om det. Och OM jag fick välja så skulle jag så klart vägra lite mindre.
    Och är bästa sättet att få dig att väga mindre att skuldbelägga dig för att du är stor? (Oavsett ordval?)
Svar på tråden Flashback - nejtack!