• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Mariohn
    4 grabbar skrev 2010-10-22 09:15:00 följande:
    men vad fan?

jag lever på existensminimum, har gymnasieutbildning, uppväxt med en ensamstående mamma som gått ut 9an, fick barn när hon var 14,   men FOLKVETT det har jag för det, det sitter knappast i klassfrågan. Hur många av överklassen dömer inte ut de som inte är lika "fina" som de
    Det finns givetvis undantag åt båda hållen. Därför skrev jag att det är MIN erfarenhet Alla har vi väl varit lågutbildade någon gång. Jag visste tex vart jag stod i frågor som denna när jag var 7 år. Då är man knappast högutbildad Men enligt MIN erfarenhet är denna typen av okunskap och ointresse vanligare bland familjerna som har en blandraskamphund, sätter foppatofflor på sina bbarfotabarn i snön och kommer bakfulla till förskolan för att lämna. 
  • Mariohn
    4 grabbar skrev 2010-10-22 09:17:53 följande:
    nej men av mina bögvänner märktes det väldigt tydligt redan i i låg ålder att de inte skämdes över att visa sina kvinnliga sidor
    det är väl iaf inte särskilt ovanligt, sen brukar väl inte så många fortsätta med diadem och klänning i vuxen ålder

'
    Jag tror att det handlar om två helt olika saker
  • 4 grabbar
    Mariohn skrev 2010-10-22 09:18:03 följande:
    Det finns givetvis undantag åt båda hållen. Därför skrev jag att det är MIN erfarenhet Alla har vi väl varit lågutbildade någon gång. Jag visste tex vart jag stod i frågor som denna när jag var 7 år. Då är man knappast högutbildad Men enligt MIN erfarenhet är denna typen av okunskap och ointresse vanligare bland familjerna som har en blandraskamphund, sätter foppatofflor på sina bbarfotabarn i snön och kommer bakfulla till förskolan för att lämna. 
    ja det är såna som du som skapar åsikter om att vissa är bättre än andra
    Karma slår tillbaka - gott som ont
  • Mariohn
    4 grabbar skrev 2010-10-22 09:19:48 följande:
    ja det är såna som du som skapar åsikter om att vissa är bättre än andra
    Ja precis. Det är knappast en hemlighet. Jag tycker verkligen att jag är bättre än folk som skiter i att köpa kläder till sina barn och super nätterna igenom. Det skäms jag inte för att erkänna. Inte myndigheterna heller för den delen. 
  • 4 grabbar
    Mariohn skrev 2010-10-22 09:22:30 följande:
    Ja precis. Det är knappast en hemlighet. Jag tycker verkligen att jag är bättre än folk som skiter i att köpa kläder till sina barn och super nätterna igenom. Det skäms jag inte för att erkänna. Inte myndigheterna heller för den delen. 
    vad har det med saken att göra? och alkoholism är utbrett även i "fina" familjer, även om man är bättre på att dölja och sopa under mattan
    Karma slår tillbaka - gott som ont
  • SaraHeleneBirgitta

Lågutbildade hit högutbildade dit ?! Okej och vad menar du egentligen med det du skriver? Jag blev så fruktansvärt ledsen när jag läste detta. Kommer från en "lågutbildad" som du kallar det familj och den familj jag har vart med och skapat själv så har varken jag eller mannen någon direkt "högutbildning" Inga advokater direkt. Men att dra alla över en kant så som du gör sårar otroligt mycket!! Jag dricker i stort sätt aldrig och min man detsamma och inte har väl vi på vårat barn sandaler mitt i vintern utomhus! Tänk om jag skulle börja prata om högutbildade som lämnar sina barn hemma i flera veckor pga arbete utomlands eller hänger en påse med smörgåsar på dörrhandtaget för de ska jobba över och kan inte ta hand om sina barn. Nä fy f'*n sådann är då inte jag. Jag skäms för att se hur du skriver!

• Niiskuneiti

Inte ett dugg konstigt med en lila overall!

Däremot konstigt med vuxna som lär barn att det finns tjej/killfärger/grejer/etc. För inte har flickan kommit på det själv...

• Antonsmamma07

Min son har en röd fin overall, och lillasyster en ljusblå (ärvd efter storebror). Min sin har alla färger i sin garderob likaså min dotter. Varför inte liksom?

Lila som är en sån fin färg. Och om man ska värdera färgerna så tycker jag att lila är unisex färg.

• högbergarna

Hmm på 90-talet då min lillebror var liten så hade han massa massa lila kläder. Det ansågs då vara en "pojkfärg". Massa massa kläder på pojkarnas sida på barnavdelningarna var fulla med lila kläder.
    Förra året hade min son en overall som var lila och svart. Inte mitt val men ändå. Sonen har idag ett par stuprörsjeans som är lila och till detta en tröja som är grön och lilarandig från Katvig.`Ingen har trott att han varit tjej när han gått klädd så. Däremot när han hade röda shorts i somras... Då fick jag frågan om det va en pojke eller flicka!

• xxMollyxx

Jättefin overall! Tyckte den var tuff och funkar på både killar och tjejer. Så trist att det av vissa anses så begränsat vilka färger en kille kan ha. Vår son har bland annat en lila tröja, inget konstigt med det!

Svar på tråden Pojke med lila overall