• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • SunnyBunny

Tycker själv det här tjatet att såklart även killar kan ha den och den och den färgen också har blivit så uttjatad! Jag lyssnar nästan på den varje dag. Mammor som försvarar sina barn för de kommer med rosa overall eller klänning till dagis! -Min son får allt ha på sig vad han vill! Ja men va bra då!

Men jag tycker självklart att lila är en flickfärg. Och jag tycker att bara flickor ska ha klänning och rosa overall. Men det är mitt synsätt och hur jag har blivit uppfostrad. Och många med mig. I min värld finns det flick och pojk färger.

Så visst ha lila overaller på era små killar, men varför bli förvånad när nån tror det är en flicka? Och speciellt en 4 åring? Hon fattar inte det här med "könsneutralafärger" eller vad ni kallar det.. De flesta 4 åriga flickor som jag träffat är just väldigt flickiga i den åldern.

• Tingeling83

overall som overall , han fryser inte !!
    Tycker man ska klä sina barn som man vill ! De gör jag !

♥ ? * ¨ `
  • Anna81

Nja alltså jag tycker att lila är en tjej färg, skulle aldrig sätta på min son en lila overall, dom som vill göra det ska naturligtvid göra det, men då kan man inte hänga läpp för komentarer, speciellt från små barn.

• Längtar

Lila är en jätte fin färg som passar både pojkar och flickor.Min pojke har flera tröjor som är lila.

Noah 071219
  • SaramedM
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 06:40:48 följande:
    Tycker själv det här tjatet att såklart även killar kan ha den och den och den färgen också har blivit så uttjatad! Jag lyssnar nästan på den varje dag. Mammor som försvarar sina barn för de kommer med rosa overall eller klänning till dagis! -Min son får allt ha på sig vad han vill! Ja men va bra då!

Men jag tycker självklart att lila är en flickfärg. Och jag tycker att bara flickor ska ha klänning och rosa overall. Men det är mitt synsätt och hur jag har blivit uppfostrad. Och många med mig. I min värld finns det flick och pojk färger.

Så visst ha lila overaller på era små killar, men varför bli förvånad när nån tror det är en flicka? Och speciellt en 4 åring? Hon fattar inte det här med "könsneutralafärger" eller vad ni kallar det.. De flesta 4 åriga flickor som jag träffat är just väldigt flickiga i den åldern.
    jag blev okcås uppfostrad med en massa dumheter att vissa saker hör till vissa kön,tack och lov har jag utvecklats!
  • Nannafia

Självklart kan en kille ha lila overall! Vi får väl inte allergi och slaganfall av vissa färger pga vårt kön? Mina killar har fått välja färger själva ganska ofta och i 3-5årsåldern har två av mina pojkar fullkomligt älskat rosa och lila, prickigt osv. Sedan är det ofta som om de blir "skolade" i att inte ha det av kompisar och så..Trist. Men min 10 åring köpte faktiskt rosa/svarta Etnies gympaskor i våras - han gillar ju det!
    Våga stå på er, det är enda sättet att förändra det konstiga genustänket kring färger!
    Kram

• 4 grabbar
    Anna81 skrev 2010-10-22 06:45:42 följande:
    Nja alltså jag tycker att lila är en tjej färg, skulle aldrig sätta på min son en lila overall, dom som vill göra det ska naturligtvid göra det, men då kan man inte hänga läpp för komentarer, speciellt från små barn.
    tycker ALDRIG man ska acceptera dumma kommentarer

barnens kommentarer är en spegling av de vuxnas åsikter, och det är de vuxna som får ta ansvar för hur ungarna bär sig åt
    Karma slår tillbaka - gott som ont
  • Bonanza

Såhär är det: det finns (uppenbarligen, läs bara  tråden) mängder av föräldrar som har märkliga åsikter. Dessa åsikter kommer de sedan föra över på sina barn, som i sin tur kommer framföra dessa korkade åsikter till våra barn. Det bästa man kan göra i det läget är att lära sitt barn att DE har rätt, de som kommenterar har helt enkelt inte riktigt alla hästar hemma när det gäller det här ämnet.

"Nej men vad tokig Lisa är! Sa hon att bara tjejer kan ha rosa? Stackars henne som inte har lärt sig att alla kan ha alla färger, det är nog för att hennes föräldrar inte vet så bra. Då vet ju inte hon heller. Men du kan ju lära henne, för du vet ju hur det är egentligen. Så slipper hon gå omkring och tro fel. Ha ha, vad knasigt!"

Du kan inte hindra människor från att ha konstiga åsikter. Du kan däremot lära dina barn att hantera dessa dumheter på ett bra sätt.

• Näver

Tycker absolut att man kan ha vad man vill. Min son valde röda termobrallor och röd jacka för 2 år sedan, han tyckte det var en jättefin färg. Hängde på tjej avdelningen, men det struntade vi i. Han blev så fin så.

Nu har han valt ut en ROSA pyjamas med självlysande ögon på. Också inköpt på tjejavdelningen. Den är cool säger han. Springer gärna runt med den på dagarna med ett par kalsonger utanpå. Det är hans superhjälte dräkt !!

• Lejån

Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i hur ett kön kan sitta i en färg?

Please försök beskriva hur en färg är "tjejig" resp "killig"!!

Eftersom jag är så dum att jag bara ser en färg som en färg så behöver jag en förklaring i detta.

längtar efter sommar & sol
Svar på tråden Pojke med lila overall