• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • MammaG
    ploten skrev 2010-10-21 12:01:33 följande:
    Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bas...
    Självklart är det inget konstigt med en pojke i lila overall! Dock så fick vi höra samma sak för ett par år sedan när min pojke hade en röd duffel på sig. Han var något yngre än din lilla kille. Skitlöjligt tycker jag, och det är från föräldrarna som dessa idiotiska stereotyper kommer. Allt utom brunt, grått, blått och svart är tydligen "tjejfärger".  Det är dags att vi bryter den där stupiditeten och klär våra söner i vad vi/de vill. Det är minsann ingen som kommer med några kommentarer om en tjej är klädd i blått.
  • TheCoopers

Men du ... tjejerna var 4 år ? Kanske inte ska lägga så stor vikt i vad de säger

De tror på tomten och troll också ...

Klart det inte finns speciella flick/pojk färger , det kommer de också lära sig när de växer upp .

I'm the me I choose to be ...
  • SunnyBunny
    idiblon yes skrev 2010-10-22 09:06:32 följande:
    Men skärp dig för ända in i helvete.
    Oj.....blir du alltid så sur om nån har en annan åsikt än du? Jobbigt
  • MammaG
    tessan27 skrev 2010-10-21 20:24:25 följande:
    Jag har en liten fråga. Varför är det så hemskt att en flicka är flickig och att en pojke är pojkig?? 
    Varför är det så hemskt om de inte är det? Väldigt mycket av könsrollerna är socialt konstruerade och har bidragit med mycket negativt. Låt barn vara barn och se ut som det passar just det individuella barnet
  • Utopia

Jättefin overall tycker jag, min son på 6 år älskar rosa och i år skulle han promt ha en rosa overall så vi får se vad som händer när han kommer till skolan med den.

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • ius lexis

Svarar på ts:
    Jag är uppväxt med extremt unisex föräldrar, de snaggade mej och jag skulle ha samma kläder som brorsan.
    Jag blev självklart retad!!! Lärarna frågade varför jag inte ville vara flicka (vilket jag vill). Men jag sa säkert i min småbarns period att jag ville ha kort hår, men jag har tydliga minnen av att jag uppfattade det, som det"bättre" alt. det mamma o pappa ville.
    Min starka åsikt i detta är att man ska inte projicera sitt behov av att hävda jämställdhet på sina barn så att barnet får lida. Den ska inte behöva stå som ensamt verktyg i föräldrarnas könskamp.
    Däremot anser jag att barn ska få de leksaker de vill ha, ex pojkar ska oxå få dockor och flickor bilar.

Ett förslag är att se över vad man bekräftar (med ord och kroppspråk men framförallt uppmärksamhet). Barnen ska inte vara erat verktyg att visa hur jämställda ni kan vara. De är personer.

• idiblon yes
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 09:49:59 följande:
    Oj.....blir du alltid så sur om nån har en annan åsikt än du? Jobbigt
    Nej, men jag blir irriterad när evolutionen bevisligen stagnerat.
    FL är guld.
  • SaramedM
    ius lexis skrev 2010-10-22 09:53:14 följande:
    Svarar på ts:
    Jag är uppväxt med extremt unisex föräldrar, de snaggade mej och jag skulle ha samma kläder som brorsan.
    Jag blev självklart retad!!! Lärarna frågade varför jag inte ville vara flicka (vilket jag vill). Men jag sa säkert i min småbarns period att jag ville ha kort hår, men jag har tydliga minnen av att jag uppfattade det, som det"bättre" alt. det mamma o pappa ville.
    Min starka åsikt i detta är att man ska inte projicera sitt behov av att hävda jämställdhet på sina barn så att barnet får lida. Den ska inte behöva stå som ensamt verktyg i föräldrarnas könskamp.
    Däremot anser jag att barn ska få de leksaker de vill ha, ex pojkar ska oxå få dockor och flickor bilar.

Ett förslag är att se över vad man bekräftar (med ord och kroppspråk men framförallt uppmärksamhet). Barnen ska inte vara erat verktyg att visa hur jämställda ni kan vara. De är personer.
    vilken otroligt korkad lärare
  • TheCoopers
    MammaG skrev 2010-10-22 09:52:34 följande:
    Varför är det så hemskt om de inte är det? Väldigt mycket av könsrollerna är socialt konstruerade och har bidragit med mycket negativt. Låt barn vara barn och se ut som det passar just det individuella barnet
    Vad är flickigt och vad är pojkigt ?
    I'm the me I choose to be ...
  • augustisten
    ius lexis skrev 2010-10-22 09:53:14 följande:
    Och på samma sätt ska man ju inte förvänta sig och bekräfta steriotypen. Det tror jag är mycket vanligare och ett större problem.
Svar på tråden Pojke med lila overall