• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • JuliaåRonjasmammis
    Lejån skrev 2010-10-22 08:59:14 följande:
    Jag skulle gärna vilja ha en förklaring i hur ett kön kan sitta i en färg?

Please försök beskriva hur en färg är "tjejig" resp "killig"!!

Eftersom jag är så dum att jag bara ser en färg som en färg så behöver jag en förklaring i detta.
    Äsch förklaringar, trams! Det bara äääääär sååååå, förstår du väl!

Don't mess with my integrity!
  • idiblon yes
    SunnyBunny skrev 2010-10-22 06:40:48 följande:
    Tycker själv det här tjatet att såklart även killar kan ha den och den och den färgen också har blivit så uttjatad! Jag lyssnar nästan på den varje dag. Mammor som försvarar sina barn för de kommer med rosa overall eller klänning till dagis! -Min son får allt ha på sig vad han vill! Ja men va bra då!

Men jag tycker självklart att lila är en flickfärg. Och jag tycker att bara flickor ska ha klänning och rosa overall. Men det är mitt synsätt och hur jag har blivit uppfostrad. Och många med mig. I min värld finns det flick och pojk färger.

Så visst ha lila overaller på era små killar, men varför bli förvånad när nån tror det är en flicka? Och speciellt en 4 åring? Hon fattar inte det här med "könsneutralafärger" eller vad ni kallar det.. De flesta 4 åriga flickor som jag träffat är just väldigt flickiga i den åldern.
    Men skärp dig för ända in i helvete.
    FL är guld.
  • Mariohn

Det finns en anledning till att sådana kommentarer sällan kommer från barn vars föräldrar är högutbildade. Enligt min erfarenhet. Barnen brukar finnas att titta på blend spritflaskor på facebook.. I sina blå och rosa pyjamasar med texten "little princess" and so on.  Tragiska varelser uppfostrar den hjälplösa underklassen som aldrig får chansen att förstå bättre om inte folk med aktiv huvudknopp ingriper. 

• 4 grabbar

Ja JAG är iallafall stolt över att min son vågar ha klänning och diadem till dagis. Och är han bög så vad gör det för skillnad? Han är ju samma person iaf. Visst han kanske inte producerar barnbarn, men det är ju hans val

Stolt över att jag fostrar självständiga barn som vågar stå för vem de är

Karma slår tillbaka - gott som ont
  • Mariohn
    4 grabbar skrev 2010-10-22 09:10:55 följande:
    Ja JAG är iallafall stolt över att min son vågar ha klänning och diadem till dagis. Och är han bög så vad gör det för skillnad? Han är ju samma person iaf. Visst han kanske inte producerar barnbarn, men det är ju hans val

Stolt över att jag fostrar självständiga barn som vågar stå för vem de är
    Vad har sexualitet me ddiadem och klänning att göra? Jag förstår inte....
  • 4 grabbar
    Mariohn skrev 2010-10-22 09:10:36 följande:
    Det finns en anledning till att sådana kommentarer sällan kommer från barn vars föräldrar är högutbildade. Enligt min erfarenhet. Barnen brukar finnas att titta på blend spritflaskor på facebook.. I sina blå och rosa pyjamasar med texten "little princess" and so on.  Tragiska varelser uppfostrar den hjälplösa underklassen som aldrig får chansen att förstå bättre om inte folk med aktiv huvudknopp ingriper. 
    men vad fan?

jag lever på existensminimum, har gymnasieutbildning, uppväxt med en ensamstående mamma som gått ut 9an, fick barn när hon var 14,   men FOLKVETT det har jag för det, det sitter knappast i klassfrågan. Hur många av överklassen dömer inte ut de som inte är lika "fina" som de
  • tussill

Huvudsaken är att han har kläder på kroppen och inte fryser. Spelar inge roll om den så är röd, rosa eller blå. Är väl ofta så att barn tycker det är tjej färger och blått och grönt mer pojkfärg. Bra där att du sa så, så din kille kan va stolt över sin nya overall.

• Mariohn

Jag känner ingen homosexuell man som går runt i diadem och klänning.... Min bästa vän sedan 10 år tillbaka är bög och tjejer slänger sig över honom som om han hade en penis gjord av äkta diamant. Han är jävligt snygg helt enkelt.  Och han har inte klänning och diadem. 

• 4 grabbar
    Mariohn skrev 2010-10-22 09:14:09 följande:
    Vad har sexualitet me ddiadem och klänning att göra? Jag förstår inte....
    nej det kan man ju undra, om man inte kan tänka
  • 4 grabbar
    Mariohn skrev 2010-10-22 09:15:50 följande:
    Jag känner ingen homosexuell man som går runt i diadem och klänning.... Min bästa vän sedan 10 år tillbaka är bög och tjejer slänger sig över honom som om han hade en penis gjord av äkta diamant. Han är jävligt snygg helt enkelt.  Och han har inte klänning och diadem. 
    nej men av mina bögvänner märktes det väldigt tydligt redan i i låg ålder att de inte skämdes över att visa sina kvinnliga sidor
    det är väl iaf inte särskilt ovanligt, sen brukar väl inte så många fortsätta med diadem och klänning i vuxen ålder

'
Svar på tråden Pojke med lila overall