• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • Simsonen
    Naamah skrev 2010-10-22 20:44:03 följande:
    Du behöver inte förklara något för en 6-månaders, det räcker att du sitter där med barnet i famnen och utstrålar trygghet samtidigt som du nynnar på en sång eller talar lugnande till barnet.
    Näääh vad gulligt, sjung lite för barnet så känner det inte smärta eller obehag.
    Oj, jag tror vi just ramlade ungefär hundra år tillbaka i tiden.
  • Naamah
    Simsonen skrev 2010-10-22 20:42:48 följande:
    "Om föräldern är lugn är barnet lugnt" Där kom det igen, snälla snääälla supermamman som tydligen kan utföra mirakel, du kan väl då komma hit och utföra dina mirakel med min son.

Det där med att ådrorna krymper löser man genom att ta av plåstret en kvart innan sticket, då är det inte minsta problem, och det där med att bara ta med barnet till vårdcentralen och väl där tala om det är rent elakt om man kör den metoden på ett barn som inte fungerar så.
    Min kille behöver förberedelse innan, veta vad som ska hända, varför det ska hända och om det kommer att göra ont och för honom är emla en trygghet för när det sätts på vet han att nu kommer jag inte att känna något.
    Om föräldern är lugn är barnet lugnt är bara rent skitsnack från föräldrar som ännu inte fattat att alla barn är olika och har ett extremt stort behov av att klappa sig själva på huvudet. 
    Min son är likadan, vi förbereder honom också, visst är han lite orolig, men det går ju över när väl sticket är avklarat. Det verkar som att du och ditt barn har salvan som en mirakelkur, du vet väl att ALL smärta inte försvinner av den, så varför inte sätta på vanlig vit kräm, det skulle antagligen fungera lika bra.
  • Villimey
    Simsonen skrev 2010-10-22 20:45:24 följande:
    Näääh vad gulligt, sjung lite för barnet så känner det inte smärta eller obehag.
    Japp vi tycker så lika i denna tråd.

*Nej men kan man sjunga för sina rädda bebisar det hade jag aldriiig tänkt påFoten i munnen*
  • Naamah
    Simsonen skrev 2010-10-22 20:45:24 följande:
    Hur fick du mitt inlägg till det, att barnet inte känner något? Självklart mildras smärtan om föräldern tryggt omfamnar barnet och viskar lugnande saker till barnet, då slipper barnet uppleva oron av att känna att föräldern är nervös utöver den lilla smärta ett stick innebär.
  • h80
    Naamah skrev 2010-10-22 20:44:03 följande:
    Du behöver inte förklara något för en 6-månaders, det räcker att du sitter där med barnet i famnen och utstrålar trygghet samtidigt som du nynnar på en sång eller talar lugnande till barnet.
    har du testat att hålla fast en 6-månaders, som ska sitta med armen blixtstilla i kanske 15 min.......de är inte lugna då, även om föräldern är lugn o sjunger.
    Din teori funkar kanske vid ett kapillärt stick, det tar ju bara några sek. men inte annars
  • Villimey
    Naamah skrev 2010-10-22 20:46:58 följande:
    Min son är likadan, vi förbereder honom också, visst är han lite orolig, men det går ju över när väl sticket är avklarat. Det verkar som att du och ditt barn har salvan som en mirakelkur, du vet väl att ALL smärta inte försvinner av den, så varför inte sätta på vanlig vit kräm, det skulle antagligen fungera lika bra.
    Förvånad I Sverige har vi ganska rigorösa läkemedelslagar, ingenting får saluföras som medicin om det inte har en dokumenterad effekt och det finns en gedigen forskning bakom. Tror du att man lika gärna kan äta colanappar istället för alvedon vid feber?
  • Stealth
    Naamah skrev 2010-10-22 20:49:14 följande:
    Hur fick du mitt inlägg till det, att barnet inte känner något? Självklart mildras smärtan om föräldern tryggt omfamnar barnet och viskar lugnande saker till barnet, då slipper barnet uppleva oron av att känna att föräldern är nervös utöver den lilla smärta ett stick innebär.
    Hur "känner" barn att föräldern är orolig? Och sedan när är trygghet smärtstillande? Kan man få det i plåsterform ?
    "Emla plåster 25mg"
    "Trygghet plåster 25mg"
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Simsonen
    Naamah skrev 2010-10-22 20:46:58 följande:
    Och igen detta "barn känner inte smärta, barn är duma i huvudet och går på vad som helst, barn kan man lura gång på gång" jag kan inte förstå hur föräldrar som har barn, lever med barn ändå har så fruktansvärt lite respekt för deras känslor eller tilltro till deras intelligens. Ibland undrar jag om barnen är smartare än föräldrarna.
    Nu ska jag förklara för dig på en enkel basnivå varför ditt förslag hade inneburit katastrof för oss så hoppas vi att det går in någorlunda.

Om jag byter ut plåstret mot vit salva så ser han att det inte är rätt plåster, han kommer ändå att lita på mig om jag säger att det är samma och att det inte kommer att kännas och när han sedan sitter där och det faktiskt gör ont så kommer det förtroendet jag byggt upp hos honom genom att vara ärlig krossas helt. Det kanske heller inte skulle röra dig i ryggen om det var ditt barn men i mitt fall, som har en son som ofta ofta måste ta dessa blodprov och där blodproven är oerhört viktiga skulle det innebära extremt mycket jobb att få honom ens i närheten av en vårdcentral igen. Nu går det smidigt eftersom han vet att stick i armen kan lindras genom plåster och då förstår jag inte varför det ska ändras på av ren princip, för att jag ska kunna skryta att mitt barn minsann tar stick utan emla.

Det finns så många miljoner andra saker jag kan skryta om med min son om jag skulle vilja så det behövs liksom inte. 
  • h80

Vad upprörd jag blir när inte alla vill göra allt som går för att det ska bli så lite jobbigt för barnen. (såklart finns det barn som tycker att emlan är jobbig, o då skippar man det)

Jag ska inte skriva mer, men vill avsluta med att jag o mina kollegor som jobbar inom barnsjukvården gör allt för att provtagningen ska bli så bra som möjligt för barnen. Dvs emlar, lugnar föräldrarna (lugna föräldrar ger lugnare barn) distraherar, sjunger, spexar.............ja allt som går. Men emla är en självklarhet.

• Simsonen
    Villimey skrev 2010-10-22 20:51:35 följande:
    Förvånad I Sverige har vi ganska rigorösa läkemedelslagar, ingenting får saluföras som medicin om det inte har en dokumenterad effekt och det finns en gedigen forskning bakom. Tror du att man lika gärna kan äta colanappar istället för alvedon vid feber?
    Förmodligen tror hon det, liksom att det går att byta ut barnets lördagsgodis mot rå potatis, äh han känner ändå ingen skillnad, måla den blå bara så liknar det godis.
Svar på tråden Är emlakräm lyx?