• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • vi och pyret
    lis07 skrev 2010-10-21 13:22:07 följande:
    Jag tycker nog att det är dyrt för två plåster. Är sjuksköterska själv och kan ju se att det har effekt men jag tänker att tillverkningskostnaden är säkert inte ens hälften.

Nu är det bara ett enkelt rutinprov vi ska ta och bara en gång. Men jag tänker på familjer när man tar mkt prover och kanske vrider och vänder på kronorna. ,..Har nog blivit lite blödig av graviditeten

Har ni nåt tips på hur man förbereder skruttan+ Vad har ni sagt till era barn.

Kan tänka mig att man kan få det gratis..men jag tänkte att vi skulle vara förberedda så vi inte behöver vara där så länge...
    En tvååring förstår inte så mycket om du försöker förklara. (iaf in min) Gör ingen stor grej av det bara, var lugn och glad när ni kommer dit och visa med både röst och kroppspråk att du tycker att det är helt ok.
  • FARMOR HÄR

När jag var iväg och tog prover med en av pojkarna senast.. är många år sedan, så fick jag hämta Emla på sjukan dagen innan.. Tog på rejält hemma i tid innan provtagningen. Sedan hade vi med oss tuben tillbaka

• logg81

För min del, som ensamstående på heltid och studerade så visst skulle det svida i plånboken att köpa plåstrena... Men inte värr än jag kan lyckas dra in på något annat.
    Förhoppningsvis är det en engångsutgift och då kan jag lätt hoppa över en chokladbit eller en bulle till kaffet på skolan.
    Tyvärr finns det de barn som sticks varenda dag... Jag hoppas att de får sina plåster gratis!

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • pigglet

Här i Skellefteå, och när vi låg i Uppsala, emlar de på sjukhuset/vårdcentralen. Om det är ett planerat besök så skickas plåstret hem med kallelsen. Hur smidigt som helst. Ananrs får man sitta av tiden, 1-2 timmar medans det verkar.

• Trulis78

Vi brukar få från mottagningen där vi går. Jag ber om att få i förväg till nästa gång vi ska dit så slipper jag åka och hämta när det är dags så att säga. Alla syrror jag mött har varit väldigt snälla, hjälpsamma och tillmötesgående på denna punkt.

Annars tror jag kanske att krämen är billigare/mer prisvärd än plåstrena om man ska ta stick många ggr.

• Lindis 73

Jag jobbar på en vårdcentral och här har vi inga emlaplåster att dela ut längre  - de föräldrar (eller patienter) som vill ha emla får köpa själva på apoteket.

Har en son som tog väldigt mycket prover när han var i femårs-åldern och han blev skrämd första gången vi tog prover, hade ingen emla och trodde det skulle funka. Sen gick han på lekterapin för att bli av med sin spruträdsla och vi fick recept på emlaplåster så vi kunde köpa en hel låda, tror det var 20 st i. Nu är sonen 12 år och de senaste 3-4 åren har han tagit prover utan emla. Han tar tom hellre prov i armvecket än stick i fingret;)

Hade aldrig tagit ett blodprov på ett litet barn utan emla - det är ju så onödigt att skrämma upp dem i onödan och åtminstone i vårt fall blev det ju jobbigt eftersom han fick ta väldigt mycket prover ett tag. Ångrar mig ordentligt att jag inte valde att komma tillbaka dagen efter med emla den där första gången när vi skrämde honom så

• Trulis78

Hualigen, inte kul att höra att vården sparar in till och med på barnen. Tycker absolut att barnen ska ha emla om de ska ta prover, det är jobbigt nog ändå för dem. De är ju så små och tycker till och med att själva fasthållandet är hemskt. Då vill man ju minimera "ontet" åtminstone så man slipper hålla fast mer än nödvändigt. Är så glad att de som har/har haft hand om dotter kunnat och velat ge emla och göra det hela så smidigt som möjligt. När de tagit många rör med blod har de till och med tappat ur en infart fast de egentligen inte får av besparingsskäl, detta för att göra de så lätt som möjligt för dottern. Och dom lindar fina rosa bandage runt när dottern ber om det osv osv. Är så tacksam för alla dessa "småsaker" är guld värda för oss och gör läkarbesöken så mycket enklare!

• Villimey
    Lindis 73 skrev 2010-10-21 22:08:06 följande:
    Jag jobbar på en vårdcentral och här har vi inga emlaplåster att dela ut längre  - de föräldrar (eller patienter) som vill ha emla får köpa själva på apoteket.

Har en son som tog väldigt mycket prover när han var i femårs-åldern och han blev skrämd första gången vi tog prover, hade ingen emla och trodde det skulle funka. Sen gick han på lekterapin för att bli av med sin spruträdsla och vi fick recept på emlaplåster så vi kunde köpa en hel låda, tror det var 20 st i. Nu är sonen 12 år och de senaste 3-4 åren har han tagit prover utan emla. Han tar tom hellre prov i armvecket än stick i fingret;)

Hade aldrig tagit ett blodprov på ett litet barn utan emla - det är ju så onödigt att skrämma upp dem i onödan och åtminstone i vårt fall blev det ju jobbigt eftersom han fick ta väldigt mycket prover ett tag. Ångrar mig ordentligt att jag inte valde att komma tillbaka dagen efter med emla den där första gången när vi skrämde honom så
    Hur gör ni när Kalle 3 år ska ta blodprover och inte är emlad för mamma har glömt\inte råd att köpa. Vägrar ge Kalle vård eller sticker ändå?
  • Fimpen72

De lämnar ogärna ut emla på barnklinikerna numera.
    Men ev kan man få gå upp på barnavdelningen så sätter de emlakräm plus plastfolie.
    Vi brukade göra det för att slippa plåstren...(pga smärtan av plåstren)

Det ÄR dyrt med 74kr, dessutom så gör de ap-ont att ta bort så jag har bett om recept på emla-tub så jag kan sätta med plastfolie och bandage ist för att slita sönder armarna när de ska ta bort plåstren.

Man kan be att få tub på recept, fast det är ju olika hur mkt mediciner man gör av med. Kommer man inte upp i högkostnadsskydd så spelar ju sånt ingen roll.
    Men vår dotter använder mediciner för ca 85 000kr/år så vi kommer upp i högkostnad redan första uttaget.

• HäxanSurtant3

TS-knalla in på en annan vårdcentral i forts....snålt inte erbjuda emla till små barn!

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
Svar på tråden Är emlakräm lyx?