• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • Villimey
    Naamah skrev 2010-10-22 20:55:58 följande:
    15 minuter oavbrutet stickande, om någon inom vården utsatt ett barn för det bör den personen anmälas. Är barnet svårstucket avbryter man och låter någon annan försöka, låter barnet vila.
    Villimey skrev 2010-10-22 20:51:35 följande:
    Förvånad I Sverige har vi ganska rigorösa läkemedelslagar, ingenting får saluföras som medicin om det inte har en dokumenterad effekt och det finns en gedigen forskning bakom. Tror du att man lika gärna kan äta colanappar istället för alvedon vid feber?
    Läs vad jag skriver och läs vad du skrivit, du skrev att ditt barn inte känner något efter att denne har fått emla, jag skrev att krämen inte tar bort all smärta, vad är det du inte förstår? Varför läsa etiketten för ditt barn, låtsas bara att det är emla och du ska se att effekten kommer att vara densamma, för er två tycks den ha en mer psykosymatisk effekt än något annat.
    Alltså emla är en medicin, i emla finns det medel som verkar på huden lokalt så att nålstick inte känns. Jag fattar verkligen hur du tror att man lika gärna kan klicka dit lite idominsalva. Det är lika galet som att ge sina barn colanappar istället för alvedon för att man vill att febern ska gå ner eller käka morötter istället för penincilin.

Ja emla är oerhört effektivt om det används rätt, har nämligen själv emlats ett flertal gånger. Rätt använt så känner man ingentig sedan kan ju barnet skrika av att bli fasthållet, vara i sjukhusmiljö osv. Sedan kan alla ssk inte använda emla rätt eller ens förstå vitsen med det.

Att sticka är inte alltid lätt och ibland måste man, även om syrrorna byter av varann så är det lika jobbigt för barnen så ja, min son har fått sitta i 15 minuter medans dem har provat allt.
  • vittra

Uppenbarligen var det en känslig nöt för många det här med emla. Men vet ni vad, ni som behöver det eller anser behöva det till er själva och era barn, men ge det då? Jag skiter ärligt talat fullkomligt i vilket. Men varför kan ni inte acceptera att många barn mår bättre av att slippa emla? Det är faktiskt inte en allenarådande lösning, och precis som många har det som standard att erbjuda så är det förmodligen precis lika många som har som standard att sticka utan emla. Ett stick är för många inte en dödens smärta. Ni som nu har dödens ont av stick, kanske dags att ni inser att alla inte känner så stark smärta också??

Och jag står då rakt inte för påståendet att barn inte känner smärta, precis raka motsatsen! Och jag har heller aldrig påstått att smärta är statiskt och exakt likadant för alla, det är verkligen VM i fri tolkning här i tråden om man kunnat få mina inlägg till det!

Alla vet faktiskt inte vad emla är, och alla använder det inte. Alla behöver det inte. För alla tycker inte att det är en outhärdlig smärta att få ett stick. Faktiskt.

Dessutom är det fakta att lugna föräldrar ger lugnare barn. Jag har aldrig någonsin påstått att en lugn förälder tar bort smärta, eller tar bort rädslor. Där har vi återigen VM i tolkning. Ni som inte kan läsa, ni kanske inte ska skriva på ett forum?

Men återigen, ge ni emla ni som behöver. Men låt oss som inte behöver det få vara utan (ja min dotter kan prata och talar tydligt om när något gör ont och inte, hon är inte stum eller ens iq-befriad som någon som fint skrev, och uttrycker både smärta och rädsla alldeles utmärkt) utan att ni ska behöva skriva stackars barn!

Och ja, jag tycker fortfarande hela diskussionen är sjukt uppförstorad. På somliga låter det som att era barn kommer dö om de inte får emla. Det gör de inte. Jag lovar.

• Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 17:41:34 följande:
    Jag tycker inte det gör ont alls att ta blodprover, och det tycker tydligen inte mina barn heller
    Nej det verkar ju inte som att ni två har problem med att ta blodprover som din 3-åring enligt uppgift bara har behövt göra 3 gånger. Tur för er. Ja jag läser vad du skriver men eftersom vi har diemetralt olika uppfattningar, förkunskaper och uppfattningar så kan du väl inte förstå det.
  • vittra
    h80 skrev 2010-10-22 21:11:50 följande:
    hade de emlat henne på alla fyra ställena? alla prover går inte att ta genom stick i fingret o problemet med att kärlen drar ihop sig vid emla löser man lätt genom att vänta 15 min
    Nej, bara på första stället (2 av sticken).

Uppenbarligen visste inte personalen det, och det visste inte vi heller.
  • Nean79
    vittra skrev 2010-10-22 21:23:24 följande:
    Uppenbarligen var det en känslig nöt för många det här med emla. Men vet ni vad, ni som behöver det eller anser behöva det till er själva och era barn, men ge det då? Jag skiter ärligt talat fullkomligt i vilket. Men varför kan ni inte acceptera att många barn mår bättre av att slippa emla? Det är faktiskt inte en allenarådande lösning, och precis som många har det som standard att erbjuda så är det förmodligen precis lika många som har som standard att sticka utan emla. Ett stick är för många inte en dödens smärta. Ni som nu har dödens ont av stick, kanske dags att ni inser att alla inte känner så stark smärta också??

Och jag står då rakt inte för påståendet att barn inte känner smärta, precis raka motsatsen! Och jag har heller aldrig påstått att smärta är statiskt och exakt likadant för alla, det är verkligen VM i fri tolkning här i tråden om man kunnat få mina inlägg till det!

Alla vet faktiskt inte vad emla är, och alla använder det inte. Alla behöver det inte. För alla tycker inte att det är en outhärdlig smärta att få ett stick. Faktiskt.

Dessutom är det fakta att lugna föräldrar ger lugnare barn. Jag har aldrig någonsin påstått att en lugn förälder tar bort smärta, eller tar bort rädslor. Där har vi återigen VM i tolkning. Ni som inte kan läsa, ni kanske inte ska skriva på ett forum?

Men återigen, ge ni emla ni som behöver. Men låt oss som inte behöver det få vara utan (ja min dotter kan prata och talar tydligt om när något gör ont och inte, hon är inte stum eller ens iq-befriad som någon som fint skrev, och uttrycker både smärta och rädsla alldeles utmärkt) utan att ni ska behöva skriva stackars barn!

Och ja, jag tycker fortfarande hela diskussionen är sjukt uppförstorad. På somliga låter det som att era barn kommer dö om de inte får emla. Det gör de inte. Jag lovar.
  • h80
    vittra skrev 2010-10-22 21:24:57 följande:
    Nej, bara på första stället (2 av sticken).

Uppenbarligen visste inte personalen det, och det visste inte vi heller.
    men då var det ju 2 stick som misslyckades o som inte berodde på att hon var emlad, eller hur. Så det var inte bara pga av emlan som det inte gick
  • mandelblomma

jag sticker barn dagligen och små barn tycker jag absolut ska erbjudas emla om tid finns....lite äldre barn däremot tycker jag däremot man kan förhandla med.
    Är man livrädd så visst sätt på emla, men många lite äldre barn klarar absolut att ta ett stick utan det :)
    Sen har vi kategorin barn som har olika åkommor som kräver massa stick och provtagningar och där finns det stora vinster att underlätta för dem. Även barn med port a cate erbjuds emla innan man sticker i den.

• Villimey

När det skrivs att föräldrar till sjuka är orsaken till våra bars smärta då tydligen bara barn till hysteriska föräldrar kan känna smärta. Att dem blir upprörda och känner sig kränkta det ser inte jag som konstigt.

Däremot tycker jag att det är riktigt märkligt att andra mammor kommer in hit och säger att vi och våra barn är tramsiga, att emla är för dyrt för sjukvården, att emla bara verkar via inbillning sedan blir dessa mammor förbannande när dem får mothugg och då blir dem jättesura...

• Simsonen
    vittra skrev 2010-10-22 21:23:24 följande:
    Uppenbarligen var det en känslig nöt för många det här med emla. Men vet ni vad, ni som behöver det eller anser behöva det till er själva och era barn, men ge det då? Jag skiter ärligt talat fullkomligt i vilket. Men varför kan ni inte acceptera att många barn mår bättre av att slippa emla? Det är faktiskt inte en allenarådande lösning, och precis som många har det som standard att erbjuda så är det förmodligen precis lika många som har som standard att sticka utan emla. Ett stick är för många inte en dödens smärta. Ni som nu har dödens ont av stick, kanske dags att ni inser att alla inte känner så stark smärta också?? Och jag står då rakt inte för påståendet att barn inte känner smärta, precis raka motsatsen! Och jag har heller aldrig påstått att smärta är statiskt och exakt likadant för alla, det är verkligen VM i fri tolkning här i tråden om man kunnat få mina inlägg till det! Alla vet faktiskt inte vad emla är, och alla använder det inte. Alla behöver det inte. För alla tycker inte att det är en outhärdlig smärta att få ett stick. Faktiskt. Dessutom är det fakta att lugna föräldrar ger lugnare barn. Jag har aldrig någonsin påstått att en lugn förälder tar bort smärta, eller tar bort rädslor. Där har vi återigen VM i tolkning. Ni som inte kan läsa, ni kanske inte ska skriva på ett forum? Men återigen, ge ni emla ni som behöver. Men låt oss som inte behöver det få vara utan (ja min dotter kan prata och talar tydligt om när något gör ont och inte, hon är inte stum eller ens iq-befriad som någon som fint skrev, och uttrycker både smärta och rädsla alldeles utmärkt) utan att ni ska behöva skriva stackars barn! Och ja, jag tycker fortfarande hela diskussionen är sjukt uppförstorad. På somliga låter det som att era barn kommer dö om de inte får emla. Det gör de inte. Jag lovar.

Och på somliga låter det som att barnen inte behöver emla, inte är rädda och inte känner sticket om bara föräldern säger åt dem att inte göra det, och så fungerar det inte heller, jag lovar.
  • Ruggugglan

Har skumläst i tråden, och jag måste hålla med om att Emla är onödigt dyrt.

När det gäller smärta så är det olika från barn till barn, precis som det är hos oss vuxna.
    Jag har fått oerhört många blodprover från att jag var 4 år gammal. Jag har flera ggr varit med om att de varit tvungna att sticka mig flera ggr på handens alla fingrar för att de inte fått ut något blod samtidigt som de pressat efter minsta lilla droppe blod. De har fått gräva i armarna efter ådror som bara spruckit pga ödem. Emlan gjorde det mkt lättare för mig. Om mina barn behöver Emla så kommer de att få Emla.

• Skogsflikkan

Jag har inte läst hela tråden, men jag är själv enormt stickrädd. Precis hur mycket tänker jag inte ta upp här då det inte hör hit. Men jag emlar var gång jag ska stickas. 
    Här där jag bor så får man emlaplåster om man behöver för att kunna stickas. Talar man om det i god tid innan så kan man få gå och hämta dessa plåster och sen gå hem och sätta på det så lång tid innan som man vill.
    Att emla på handryggen hjälper tyvärr inte, man känner fortfarande sticket där, men det lindrar väldigt mycket.  

• Sarah84

Varför köpa själv när man får av sjukvården om man ber om de?
    Så har de alltid vart här iaf.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Tjohalia

Istället för emla så kan man använda xylocain. Vi använder båda på skolan (tandhygienistutb.) innan vi lägger anestesi (bedövningssprutan) och lärarna har sagt att det bara är en smaksak och att dom är lika bra. Xylocain kan man köpa receptfritt i en liten tub, minns inte exakt vad den kostar, men den räcker då iaf till betydligt mer än 2 plåster om man gör dem själv (bara att smeta krämen på ett vanligt plåster). Dessutom kan man på sommaren använda den på insektsbett som ömmar och kliar.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tröttimössan
    norgesessan skrev 2010-10-22 13:14:04 följande:
    Så länge han tog blodprov i armen fick han emlakräm, sen började dom tappa dom två rören som behövdes från fingret.

.
    Går det att tappa så mycket från fingret?
  • Doldis987
    Tröttimössan skrev 2010-10-23 10:58:01 följande:
    Går det att tappa så mycket från fingret?
    Ja. 5 rör tappade dom när E var 8 månader. Det är ju inte som stora rören.
  • norgesessan

Nej, det är inte som rören man använder när man tar från armen, dom är jättesmå, och blodet "mjölkas" från fingret. ung. 15 droppar per rör kanske? Men det verkar vara irriterande att det kläms så mycket på fingret...

När han var 6 månader (började redan när han var 1 vecka) tog dom stora rör. Minst 2 stk. Men det var ju från samma stick...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Lindis 73
    Villimey skrev 2010-10-21 22:32:50 följande:
    Hur gör ni när Kalle 3 år ska ta blodprover och inte är emlad för mamma har glömt\inte råd att köpa. Vägrar ge Kalle vård eller sticker ändå?
    Om mamma tror att Kalle klarar det så sticker vi nog ändå, annars får Kalle komma tillbaka en annan dag. Vi har helt enkelt inte några emlaplåster hemma längre. Vet faktiskt inte varför men det är väl förmodligen för att spara pengar eller för att de inte blev använda innan de gick ut i datum...Nu sticker vi inte jättemånga barn hos oss, kanske ett varannan dag  (av ungefär 100 provtagningar/dag) och det är ju inte alla barn som är stickrädda... Nu menar jag inte stick i fingret för det sker ju betydligt oftare.
  • Lindis 73

Men jisses vilken diskussion det blev;) De som gillar emla kan väl använda det och andra behöver inte om de inte vill;)
    Jag blev själv skrämd som liten, de skulle göra en blodgruppering o var 4 st att hålla fast mig och en som stack... jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt i flera år efter det....Sen när jag var i 20-års åldern och hade vant mig så var jag trots att jag inte var ett dugg rädd nära att svimma en gång när jag tog prover och jag måste erkänna att jag fortfarande tycker det är lite obehagligt...

• lis07
    Lindis 73 skrev 2010-10-25 23:09:08 följande:

Men jisses vilken diskussion det blev;) De som gillar emla kan väl använda det och andra behöver inte om de inte vill;)
    Jag blev själv skrämd som liten, de skulle göra en blodgruppering o var 4 st att hålla fast mig och en som stack... jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt i flera år efter det....Sen när jag var i 20-års åldern och hade vant mig så var jag trots att jag inte var ett dugg rädd nära att svimma en gång när jag tog prover och jag måste erkänna att jag fortfarande tycker det är lite obehagligt...

Är verkligen fascinerad av vilken diskussion det blev...blev inte riktigt som jag hade tänkt det heller...
    Menade egentligen bara att det sannolikt är mkt dyrare än tillverkningskostnaden.

Skruttan fick iaf sina emla plåster och fällde inte en tår när de stack. Jag är så imponerad av henne! 
  • h80
    lis07 skrev 2010-10-26 12:46:33 följande:
    Är verkligen fascinerad av vilken diskussion det blev...blev inte riktigt som jag hade tänkt det heller...
    Menade egentligen bara att det sannolikt är mkt dyrare än tillverkningskostnaden.

Skruttan fick iaf sina emla plåster och fällde inte en tår när de stack. Jag är så imponerad av henne! 
    vad skönt att det gick bra för din lilla, det är ju huvudsaken
Svar på tråden Är emlakräm lyx?