• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • Simsonen
    h80 skrev 2010-10-22 20:59:51 följande:
    jag menade inte 15 min oavbrutet stickande, men det tar några minuter att leta, sen kanske några minuter att sticka o sen är det kanske många rör som ska tas. Även om det bara är 5 min så är det läääänge
    Precis, senast vi tog så tog det nog iallafall en fem min för de skulle ta en del blod och hade det varit en 6 månaders utan emla så hade det INTE hjälpt med att sjunga.
  • h80
    Naamah skrev 2010-10-22 21:01:42 följande:
    Gulledej, nu var det inte det jag skrev. Jag skrev sticka oavbrutet i femton minuter utan avbrott.
    jag menade inte 15 min oavbrutet stickande, men det tar några minuter att leta, sen kanske några minuter att sticka o sen är det kanske många rör som ska tas. Även om det bara är 5 min så är det läääänge
    Det var så det verkade på ditt inlägg, 15 minuters stickande och det är stor skillnad på 5 minuter och 15 minuter i just detta fall.
    Men varför inte göra allt man kan? Emla OCH vara lugn o sjunga?
  • mandelblomma
    Gulledej, nu var det inte det jag skrev. Jag skrev sticka oavbrutet i femton minuter utan avbrott.
    Det var så det verkade på ditt inlägg, 15 minuters stickande och det är stor skillnad på 5 minuter och 15 minuter i just detta fall.
    beror på...kanske det är bråttom om man inte har tid - vet inte hur det här fallet var. Dra ut på det kan också i färlängningen vara jobbigare...och fortfarande inte något man anmäler!
  • Simsonen
    Det är en jäkla skillnad på ett par sekunder och fem min också.
  • Simsonen
    h80 skrev 2010-10-22 21:02:50 följande:
    Princip vad det verkar, det SKA hjälpa med bara sjunga, barnet SKA inte ha någon lindring eftersom mamma anser att det bara är en bagatell.
  • Naamah
    Simsonen skrev 2010-10-22 21:00:14 följande:
    Fast är det du som bestämmer vad den tar bort eller inte? Ja just det ja, det var ju vad du upplevde som skulle gälla för alla, så var det ju. Det du anser vara bagatell ÄR bagatell, du anser att barn är dumma i huvudet så då är ALLA barn det o.s.v
    Vi pratar stick i armen och JO, där tar emlan bort ALL smärta vare sig du vill det eller inte. Har man plåstret på i en timme så känner man ingenting när de tar sticket. 
    Psykosymatiskt.

Och än en gång, var har jag skrivit att barn är dumma i huvudet?
    Simsonen skrev 2010-10-22 21:00:58 följande:
    Ja en bra samanfattning av din inställning till barn i allmänhet.
    Jo, för det vet ju du efter att ha läst ett fåtal av mina inlägg.Flört
  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2010-10-22 21:03:19 följande:
    beror på...kanske det är bråttom om man inte har tid - vet inte hur det här fallet var. Dra ut på det kan också i färlängningen vara jobbigare...och fortfarande inte något man anmäler!
    och en 6 månaders ska inte ha emlan sitta på så länge som ett äldre barn....
  • Naamah
    h80 skrev 2010-10-22 21:02:50 följande:
    För att jag anser emlan vara onödig.
  • h80
    Naamah skrev 2010-10-22 21:05:46 följande:
    För att jag anser emlan vara onödig.
    synd om dina barn, tur att de flesta föräldrar o de som jobbar inom barnsjukvården inte tycker som dig
  • Simsonen
    Naamah skrev 2010-10-22 21:04:22 följande:
    Psykosymatiskt.

Och än en gång, var har jag skrivit att barn är dumma i huvudet?
    Simsonen skrev 2010-10-22 21:00:58 följande:
    Ja en bra samanfattning av din inställning till barn i allmänhet.
    Jo, för det vet ju du efter att ha läst ett fåtal av mina inlägg.Flört
    Det framgår med smärtsam tydlighet tyvärr. Om man tror att ett plåster med bedövnings salva går att byta ut mot vanlig vit salva och barnet inte känner någon skillnad, ja då är det att grovt dumförklara dem.

Jag är mer än gärna psykosomatisk i dina ögon om det innebär att ta min sons rädsla på allvar och försöka lindra hans obehag så gott det går. Jag är ju inte lika duktig och perfekt som du så jag har inte insett meningen med att låta barn genomlida fem min av smärta och obehag bara för sakens skull.
Svar på tråden Är emlakräm lyx?