• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • Simsonen
    Villimey skrev 2010-10-22 19:03:08 följande:
    All smärtlindring och medicinering är givetvis självvald, vill man inte äta morfin efter en op är det ingen som tvingar en.
    Utom då eventuellt föräldrar som anser att deras barn SKA klara sig utan.
    Det är ingen som tvingar en att ha smärtlindring när man föder barn heller men det väljer de flesta ändå och det är vad jag vet skottpengar på den som vågar yttra sig negativt om bedövning när man föder barn.
    Men det verkar vara mer tillåtet med smärta för barn än för vuxna. 
  • Simsonen
    MammaHela skrev 2010-10-22 18:44:30 följande:
    Men om barnet inte har några större problem med det, utan tycker det är jobbigt i max 5 min. Är inte det bättre än att behöva våndas över det i flera timmar? eller tom flera dagar.

Självklart är det bra att det finns för de barn som behöver det, men alla barn gör inte det.
    Vad är det hon våndas över i flera timmar och dagar?
  • Villimey
    Simsonen skrev 2010-10-22 19:12:52 följande:
    Utom då eventuellt föräldrar som anser att deras barn SKA klara sig utan.Det är ingen som tvingar en att ha smärtlindring när man föder barn heller men det väljer de flesta ändå och det är vad jag vet skottpengar på den som vågar yttra sig negativt om bedövning när man föder barn.Men det verkar vara mer tillåtet med smärta för barn än för vuxna. 

Jo men föräldrar bestämmer ju över sina barns vård förutom i enstaka, specialfall då föräldrari nte anses ses till sina barns bästa8nu pratar jag inte emla givetvis).
  • Simsonen
    Villimey skrev 2010-10-22 19:16:00 följande:
    Jo men föräldrar bestämmer ju över sina barns vård förutom i enstaka, specialfall då föräldrari nte anses ses till sina barns bästa8nu pratar jag inte emla givetvis).
    Jo och ibland kan jag tycka det är synd då det verkar finnas viss prestige i att barnen minsann ska klara smärtan.
    Just den kommentaren "lugna föräldrar ger lugna barn" tycker jag sa så mycket, anser inte föräldern att det är någon fara så SKA barnet klara det också. 
  • kaveldun
    lis07 skrev 2010-10-21 13:22:07 följande:
    Jag tycker nog att det är dyrt för två plåster. Är sjuksköterska själv och kan ju se att det har effekt men jag tänker att tillverkningskostnaden är säkert inte ens hälften.

Nu är det bara ett enkelt rutinprov vi ska ta och bara en gång. Men jag tänker på familjer när man tar mkt prover och kanske vrider och vänder på kronorna. ,..Har nog blivit lite blödig av graviditeten

Har ni nåt tips på hur man förbereder skruttan+ Vad har ni sagt till era barn.

Kan tänka mig att man kan få det gratis..men jag tänkte att vi skulle vara förberedda så vi inte behöver vara där så länge...
    Till vår son har vi bara sagt att han ska till doktorn och få en spruta/de ska sticka honom, att det gör lite ont men att det går över. Han har aldrig fått emla, jag har inte tänkt på att det finns. Det har gått hur bra som helst! Däremot tror jag inte att man ska säga att det inte känns, då luras man ju.

Han har visserligen inte tagit prover, bara väldigt många olika vaccin, men det har gått bra. Fast det kanske är värre med prover, då ska ju nålen sitta lite längre och är kanske lite tjockare.
    Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Simsonen
    kaveldun skrev 2010-10-22 19:19:31 följande:
    Till vår son har vi bara sagt att han ska till doktorn och få en spruta/de ska sticka honom, att det gör lite ont men att det går över. Han har aldrig fått emla, jag har inte tänkt på att det finns. Det har gått hur bra som helst! Däremot tror jag inte att man ska säga att det inte känns, då luras man ju.

Han har visserligen inte tagit prover, bara väldigt många olika vaccin, men det har gått bra. Fast det kanske är värre med prover, då ska ju nålen sitta lite längre och är kanske lite tjockare.
    Och så är det ett tunt rör som går från armen till ett provrör som blodet går igenom, något min son tycker är otäckt.
  • kaveldun
    kaveldun skrev 2010-10-22 19:19:31 följande:

Läste nånstans här att det skulle bero på föräldrarna hur barnen tar det, det tror jag inte på. Visserligen är jag lugn i sjukhussituationer och gör ingen stor grej av det och sonen tycker det är kul och är lugn, men jag är då lugn i andra situationer också och då kan han ändå vara hysterisk och rädd. Han har tex varit hysteriskt rädd för flugor och småkryp trots att varken jag eller hans pappa är det minsta rädda.
  • Simsonen
    kaveldun skrev 2010-10-22 19:23:24 följande:
    Läste nånstans här att det skulle bero på föräldrarna hur barnen tar det, det tror jag inte på. Visserligen är jag lugn i sjukhussituationer och gör ingen stor grej av det och sonen tycker det är kul och är lugn, men jag är då lugn i andra situationer också och då kan han ändå vara hysterisk och rädd. Han har tex varit hysteriskt rädd för flugor och småkryp trots att varken jag eller hans pappa är det minsta rädda.
    Precis, det är bara ytterligare ett sätt för föräldrar vars barn inte är rädda för just det (eller som blundar för barnens obehag för att de inte SKA känna obehag) att klappa sig själva på huvudet och känna sig duktiga.
    Min kille är rädd för flugor, har aldrig själv varit det minsta rädd för flugor eller ens tänkt på att man kan vara rädd för dem men jag tycker ändå det är viktigt att ta hans rädsla på allvar.
    Jag talar om precis vad en fluga egentligen är, ett ofarligt kryp, vi tittar i böcker på flugor o.s.v men egentligen tror jag det är något som kommer växa bort så småningom och tills dess  går jag gärna en extra gång och släpper ut nån fluga som letat sig in i hans rum.
  • kaveldun
    Simsonen skrev 2010-10-22 19:30:55 följande:
    Precis, det är bara ytterligare ett sätt för föräldrar vars barn inte är rädda för just det (eller som blundar för barnens obehag för att de inte SKA känna obehag) att klappa sig själva på huvudet och känna sig duktiga.
    Min kille är rädd för flugor, har aldrig själv varit det minsta rädd för flugor eller ens tänkt på att man kan vara rädd för dem men jag tycker ändå det är viktigt att ta hans rädsla på allvar.
    Jag talar om precis vad en fluga egentligen är, ett ofarligt kryp, vi tittar i böcker på flugor o.s.v men egentligen tror jag det är något som kommer växa bort så småningom och tills dess  går jag gärna en extra gång och släpper ut nån fluga som letat sig in i hans rum.
    Ja jag är jätteglad att vår son tycker om sjukhus och läkare trots en del sprutor, lavemang etc. Men jag tror inte att det är min förtjänst. Sen är ju jag istället jätterädd för ormar och det har jag inte lyckats föra över på honom
  • vittra
    Simsonen skrev 2010-10-22 19:19:26 följande:
    Jo och ibland kan jag tycka det är synd då det verkar finnas viss prestige i att barnen minsann ska klara smärtan.
    Just den kommentaren "lugna föräldrar ger lugna barn" tycker jag sa så mycket, anser inte föräldern att det är någon fara så SKA barnet klara det också. 
    Säg vem i denna tråd som anser att barn minsann ska klara smärtan?!

Dessutom är det ju bara tragiskt att du jämför ett litet stick i armen som känns i någon sekund med en förlossning!

Alla vet att man bör behålla lugnet själv som förälder för att inte skrämma upp barnet i sådana situationer. Det är bara patetiskt att du försöker dra det till något helt annat.
Svar på tråden Är emlakräm lyx?