• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • norgesessan

Vi har aldrig fått vänta, dom drog bort plåstret, tvättade och tog provet....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • 071001

Vad 17 är Emlakräm? Har aldrig hört talas om det och aldrig har vi behövt fundera på att ge Siri nåt speciellt efter att hon fått spruta annat än ett vanligt plåster. Fattar noll

• norgesessan

Innan....När ett barn på en vecka behövs stickas regelbundet är det bra att emlakräm finns...

• vittra
    Lindis 73 skrev 2010-10-21 22:08:06 följande:
    Hade aldrig tagit ett blodprov på ett litet barn utan emla - det är ju så onödigt att skrämma upp dem i onödan och åtminstone i vårt fall blev det ju jobbigt eftersom han fick ta väldigt mycket prover ett tag. Ångrar mig ordentligt att jag inte valde att komma tillbaka dagen efter med emla den där första gången när vi skrämde honom så
    Här har det fungerat totalt omvänt, inte för att dottern tar många prover, men tror vi har gjort det 3 ggr. Utan plåstret går det hur bra som helst, men det blir ju sån grej av allt när man ska ha plåster på och det blir väldans utdraget. Dottern var faktiskt rädd för plåster flera månader efter vår emla-historia.
  • Fimpen72
    vittra skrev 2010-10-22 11:32:31 följande:
    Haha men jösses, är denna tråd sann?! Tror inte det är särskilt många som finner det som livsnödvändigt att ha emlakräm på ungarna

Dessutom får man ju det på sjukhuset? Fick vi åtminstone. Skulle visserligen aldrig någonsin falla mig in att köpa s¨n skit, ärligt talat, hur ont gör det på en skala? Det gör ju för tusan ondare bara att ta bort plåstret!

För oss tog ett mycket enkelt besök totalt 3 timmar bara för att de envisades med att hon först skulle ha den där smörjan på sig, inte nog med det så hjälper det ju ändå inte mot det jobbiga, så som dom sen grejsade runt där med nålen i en evighet bara för att plåstret orsakade att inget blod kom, och dotterns panik går inte ens att beskriva. Emla = mindre ont?! Öh nej inte ens på långa vägar! Hade vi bara struntat i det där jäkla slemplåstret så hade vi varit färdiga på 5 minuter och dotterns lidande hade blivit minimalt!
    Just därför ska man inte ta emla plåster utan sätta krämen direkt på armen, sedan plastfolie och bandage.
    Sånt bör ju barnklinikerna känna till.

Du tar alltså ditt barn för blodprover ofta antar jag? Det är stor skillnad att ta ett blodprov en enda ggn och att åka dit regelbundet.

Du har ju eg ingen aning hur din dotter hade reagerat utan plåstret. Eller har ni kanske varit iväg fler ggr och struntat i krämen.
  • vittra
    Fimpen72 skrev 2010-10-22 11:53:51 följande:
    Just därför ska man inte ta emla plåster utan sätta krämen direkt på armen, sedan plastfolie och bandage.
    Sånt bör ju barnklinikerna känna till.

Du tar alltså ditt barn för blodprover ofta antar jag? Det är stor skillnad att ta ett blodprov en enda ggn och att åka dit regelbundet.

Du har ju eg ingen aning hur din dotter hade reagerat utan plåstret. Eller har ni kanske varit iväg fler ggr och struntat i krämen.
    Nej inte ofta, hon är 3 år och har bara gjort det 3 ggr om jag minns rätt, 2 ggr ganska tätt efter varandra varav första var med emlaplåster. Allt gick mycket smidigare och enklare andra gången då vi körde utan plåstret. Då hade hon redan utvecklat fobi för plåster... nu gillar hon dock plåster igen, ungefär 8 månader senare

På bebisar används ju inte emla, eller? Varför ska man då ha det på äldre barn?
  • vittra

Ärligt talat är det inte konstigt hur många som är rädda för blodprov/sprutor/sjukhus när det är ett sånt himla daltande bara för ett litet stick. Plåster hit och leksaker dit... och det enda som händer är att det drar ut på tiden och barnen blir trötta och irriterade för att de aldrig får gå därifrån...

• MammaHela

Jag har en dotter som har fått tagit MYCKET prover, både på VC och på akuten och barn, men aldrig att hon har blivit emlad.

Det har funkat väldigt bra, bara jag är lugn och bestämd så funkar det jättebra. En gång var jag lite upprörd och nervös och då gick det inte alls bra.

Så jag tror mer på hur man är som förälder än emla.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • norgesessan

Det gör då lika ont om man får ont....Inte alla får ont...

Min son fick ofta stickas på nytt ställe endå, så ofta fick han utan kräm....Inte alla ggr vi hade gett honom häller...

Så länge han tog blodprov i armen fick han emlakräm, sen började dom tappa dom två rören som behövdes från fingret. Fast nu senaste året har han börjat bli rädd för blodprov, var absolut inga problem innan.
    Han hatade att armen blev fasthållen. (Förståeligt).

Min äldsta son var dock rolig Det var en gång Han tog ett blodprov (inget emla), Han satt i makens knä och sköterskan som skulle ta blodprovet lutade sig över så han inte skulle se....Han skrek ut "AKTA", för han skulle minsann se Han tyckte det var coolt.

• IsDimma

Alltså barn klarade väl sig utan emlaplåster och kräm innan det fanns.
    Jag klarade mig utmärkt när jag var liten. Så visst är det lyx.

Svar på tråden Är emlakräm lyx?