• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • Simsonen
    Villimey skrev 2010-10-22 18:01:37 följande:
    Blir det bättre om man är spydig? Gå och låna en bok om små barn och sjukvård. Samt att smärta alltid är en indivuduell upplevelse som mäts via VAS-skalor i modern barnsjukvård.
    Kan bara instämma. Kräks galla på hurtiga föräldrar som så käckt ska påpeka att "Det gör varken ont på mig eller mina barn för jag är så stabil och duktig" jaha, vad roligt för dig då. Välkommen tillbaka när du har ett barn som är obotligt sjukt och har tre läkarbesök i veckan samt lätt fastnar i nojjor och rutiner och tvångstankar. Undrar om inte det käcka leendet fryser fast då, man kan ju alltid hoppas.
  • MammaHela
    Simsonen skrev 2010-10-22 18:02:56 följande:
    Fast varför tvinga dem att gå igenom jobbigare saker när det inte behövs? Av princip för att de minsann ska lära sig? För att man är snål och inte vill lägga pengar på plåster?
    Har aldrig ens övervägt att inte ha emla på min son som tar blodprov i armen ofta, ser ingen mening med att utsätta honom för obehag när det faktiskt finns ett val. 
    Nej så menade jag inte.

Utan snarare att vi har alrig blivit erbjudna, utan vi har fått klara oss utan, och det är inga problem. Det var det jag menade.

Alltså det är inga problem att ta, så varför göra det till en större grej när detta inte behövs. Liv får mer panik över plåster och bandage än hon får över att ta ett blodprov. Så jag förstår inte vitsen med det.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Tow2Mater

Man kan få emlakräm i små tuber utskrivet på recept, så det blir mycket billigare om man har barn som behover det mycket.

• vittra
    Villimey skrev 2010-10-22 17:59:29 följande:
    Läs på om VAS-skalor och smärta. Detta ä r bara så ålderdomligt barn känner ingen smärta och föräldrar orsakar sina barnssmärtupplevelser.Känns som dem sa till mammor på 60-talet "typ" morsor orsakar sina barns autism, barn får ligga på vuxenavdelningar, barn behöver inte sina föräldrar under sjukdomstiden, pediatrik är inget speciellt, bebisar kan operareras utan narkos och så vidare...Det är verkligen hemskt att du tror att barn inte upplever smärta om dem inte har neurotiska föräldrar.

En eloge och bamsekram till alla kloka barnläkare och syrror som arbetar med våra sjuka barn. Tur att mitt barn har haft turen och träffa på er som alltid tänker även på dem små, riktigt små barnens upplevelser och rädslor.
    Alltså vad pratar du om?!
    Inte något jag skrivit iaf...
  • Simsonen
    MammaHela skrev 2010-10-22 18:08:11 följande:
    Nej så menade jag inte.

Utan snarare att vi har alrig blivit erbjudna, utan vi har fått klara oss utan, och det är inga problem. Det var det jag menade.

Alltså det är inga problem att ta, så varför göra det till en större grej när detta inte behövs. Liv får mer panik över plåster och bandage än hon får över att ta ett blodprov. Så jag förstår inte vitsen med det.
    Vi har heller aldrig blivit erbjudna, jag trodde alla visste att det såldes på apoteket?
    Jag tackar gud för emla varje gång min femåring ska ta ett blodprov, nu senast i onsdags när han låg på golvet och grät och frågade mig varför han måste ta blodprov IGEN när det bara var fem dagar sedan sist. 
  • MammaHela
    Simsonen skrev 2010-10-22 18:39:30 följande:
    Vi har heller aldrig blivit erbjudna, jag trodde alla visste att det såldes på apoteket?
    Jag tackar gud för emla varje gång min femåring ska ta ett blodprov, nu senast i onsdags när han låg på golvet och grät och frågade mig varför han måste ta blodprov IGEN när det bara var fem dagar sedan sist. 
    Men om barnet inte har några större problem med det, utan tycker det är jobbigt i max 5 min. Är inte det bättre än att behöva våndas över det i flera timmar? eller tom flera dagar.

Självklart är det bra att det finns för de barn som behöver det, men alla barn gör inte det.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • vittra
    MammaHela skrev 2010-10-22 18:44:30 följande:
    Men om barnet inte har några större problem med det, utan tycker det är jobbigt i max 5 min. Är inte det bättre än att behöva våndas över det i flera timmar? eller tom flera dagar.

Självklart är det bra att det finns för de barn som behöver det, men alla barn gör inte det.
  • Villimey
    MammaHela skrev 2010-10-22 18:44:30 följande:

All smärtlindring och medicinering är givetvis självvald, vill man inte äta morfin efter en op är det ingen som tvingar en.
  • Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 18:09:57 följande:
    Alltså vad pratar du om?!
    Inte något jag skrivit iaf...
    Precis det jag skriver det är både upprörande och kränkande att skriva att föräldrar orsakar sina barn smärta, att föräldrar till sjuka barn är löjliga, att små¨barn inte har behov av emla, att emla kostar för mycket för samhället. Det är fel också enlligt min erfarenhet tycker läkare och annan vårdpersonal att smärtlindring är viktig för barn. 
  • Simsonen
    vittra skrev 2010-10-22 18:47:41 följande:
    Hmmm var det inte någon som så käckt påpekade att lugna föräldrar ger lugna barn?
    Svårt att se hur det går ihop med att du ger tummen upp för ett barn som är nervöst i flera dagar innan om det får plåster och nervös under blodprovet om det inte får plåster.
Svar på tråden Är emlakräm lyx?