• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • Naamah
    h80 skrev 2010-10-22 20:49:44 följande:
    har du testat att hålla fast en 6-månaders, som ska sitta med armen blixtstilla i kanske 15 min.......de är inte lugna då, även om föräldern är lugn o sjunger.
    Din teori funkar kanske vid ett kapillärt stick, det tar ju bara några sek. men inte annars
    15 minuter oavbrutet stickande, om någon inom vården utsatt ett barn för det bör den personen anmälas. Är barnet svårstucket avbryter man och låter någon annan försöka, låter barnet vila.
    Villimey skrev 2010-10-22 20:51:35 följande:
    Förvånad I Sverige har vi ganska rigorösa läkemedelslagar, ingenting får saluföras som medicin om det inte har en dokumenterad effekt och det finns en gedigen forskning bakom. Tror du att man lika gärna kan äta colanappar istället för alvedon vid feber?
    Läs vad jag skriver och läs vad du skrivit, du skrev att ditt barn inte känner något efter att denne har fått emla, jag skrev att krämen inte tar bort all smärta, vad är det du inte förstår? Varför läsa etiketten för ditt barn, låtsas bara att det är emla och du ska se att effekten kommer att vara densamma, för er två tycks den ha en mer psykosymatisk effekt än något annat.
  • Simsonen
    h80 skrev 2010-10-22 20:55:36 följande:
    Vad upprörd jag blir när inte alla vill göra allt som går för att det ska bli så lite jobbigt för barnen. (såklart finns det barn som tycker att emlan är jobbig, o då skippar man det)

Jag ska inte skriva mer, men vill avsluta med att jag o mina kollegor som jobbar inom barnsjukvården gör allt för att provtagningen ska bli så bra som möjligt för barnen. Dvs emlar, lugnar föräldrarna (lugna föräldrar ger lugnare barn) distraherar, sjunger, spexar.............ja allt som går. Men emla är en självklarhet.
    Det är det för oss med, det finns så jäkla mycket annat besvärligt och jobbigt i sonens liv så emlan ska han iallafall få ha ifred.
  • Naamah
    Stealth skrev 2010-10-22 20:52:17 följande:
    Hur "känner" barn att föräldern är orolig? Och sedan när är trygghet smärtstillande? Kan man få det i plåsterform ?
    "Emla plåster 25mg"
    "Trygghet plåster 25mg"
    Menar du på allvar att du inte vet att barn känner av deras föräldrars sinnestillstånd?
    Simsonen skrev 2010-10-22 20:54:14 följande:
    Och igen detta "barn känner inte smärta, barn är duma i huvudet och går på vad som helst, barn kan man lura gång på gång" jag kan inte förstå hur föräldrar som har barn, lever med barn ändå har så fruktansvärt lite respekt för deras känslor eller tilltro till deras intelligens. Ibland undrar jag om barnen är smartare än föräldrarna.
    Nu ska jag förklara för dig på en enkel basnivå varför ditt förslag hade inneburit katastrof för oss så hoppas vi att det går in någorlunda.

Om jag byter ut plåstret mot vit salva så ser han att det inte är rätt plåster, han kommer ändå att lita på mig om jag säger att det är samma och att det inte kommer att kännas och när han sedan sitter där och det faktiskt gör ont så kommer det förtroendet jag byggt upp hos honom genom att vara ärlig krossas helt. Det kanske heller inte skulle röra dig i ryggen om det var ditt barn men i mitt fall, som har en son som ofta ofta måste ta dessa blodprov och där blodproven är oerhört viktiga skulle det innebära extremt mycket jobb att få honom ens i närheten av en vårdcentral igen. Nu går det smidigt eftersom han vet att stick i armen kan lindras genom plåster och då förstår jag inte varför det ska ändras på av ren princip, för att jag ska kunna skryta att mitt barn minsann tar stick utan emla.

Det finns så många miljoner andra saker jag kan skryta om med min son om jag skulle vilja så det behövs liksom inte. 
    Var har jag skrivit att barn inte känner smärta?

Psykosymatiskt, slå upp det.
  • mandelblomma
    Naamah skrev 2010-10-22 20:55:58 följande:
    15 minuter oavbrutet stickande, om någon inom vården utsatt ett barn för det bör den personen anmälas. Är barnet svårstucket avbryter man och låter någon annan försöka, låter barnet vila.
    Förvånad I Sverige har vi ganska rigorösa läkemedelslagar, ingenting får saluföras som medicin om det inte har en dokumenterad effekt och det finns en gedigen forskning bakom. Tror du att man lika gärna kan äta colanappar istället för alvedon vid feber?
    Läs vad jag skriver och läs vad du skrivit, du skrev att ditt barn inte känner något efter att denne har fått emla, jag skrev att krämen inte tar bort all smärta, vad är det du inte förstår? Varför läsa etiketten för ditt barn, låtsas bara att det är emla och du ska se att effekten kommer att vara densamma, för er två tycks den ha en mer psykosymatisk effekt än något annat.
    mnja, en 6 månaders är inte alltid så lätt att sticka ändå så att anmäla för det är rätt orimligt ;)
  • h80
    jag menade inte 15 min oavbrutet stickande, men det tar några minuter att leta, sen kanske några minuter att sticka o sen är det kanske många rör som ska tas. Även om det bara är 5 min så är det läääänge
  • Naamah
    Simsonen skrev 2010-10-22 20:55:42 följande:
    Förmodligen tror hon det, liksom att det går att byta ut barnets lördagsgodis mot rå potatis, äh han känner ändå ingen skillnad, måla den blå bara så liknar det godis.
    Det inlägget gav ju verkligen mycket. Obestämd
  • Simsonen
    Fast är det du som bestämmer vad den tar bort eller inte? Ja just det ja, det var ju vad du upplevde som skulle gälla för alla, så var det ju. Det du anser vara bagatell ÄR bagatell, du anser att barn är dumma i huvudet så då är ALLA barn det o.s.v
    Vi pratar stick i armen och JO, där tar emlan bort ALL smärta vare sig du vill det eller inte. Har man plåstret på i en timme så känner man ingenting när de tar sticket. 
  • Simsonen
    Naamah skrev 2010-10-22 20:59:52 följande:
    Det inlägget gav ju verkligen mycket. Obestämd
    Ja en bra samanfattning av din inställning till barn i allmänhet.
  • h80
    Simsonen skrev 2010-10-22 20:56:57 följande:
    Det är det för oss med, det finns så jäkla mycket annat besvärligt och jobbigt i sonens liv så emlan ska han iallafall få ha ifred.
    Ja verkligen, blir det många stick? Tycker han att det är jobbigt? Kan han inte få en port-a-cat?
  • Naamah
    mandelblomma skrev 2010-10-22 20:59:21 följande:
    mnja, en 6 månaders är inte alltid så lätt att sticka ändå så att anmäla för det är rätt orimligt ;)
    Gulledej, nu var det inte det jag skrev. Jag skrev sticka oavbrutet i femton minuter utan avbrott.
    h80 skrev 2010-10-22 20:59:51 följande:
    jag menade inte 15 min oavbrutet stickande, men det tar några minuter att leta, sen kanske några minuter att sticka o sen är det kanske många rör som ska tas. Även om det bara är 5 min så är det läääänge
    Det var så det verkade på ditt inlägg, 15 minuters stickande och det är stor skillnad på 5 minuter och 15 minuter i just detta fall.
Svar på tråden Är emlakräm lyx?