• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • aldrigmer

Det handlar inte om enskilda vårdcentraler, det handlar om landsting. Allt betalas av skatten.........inget är gratis...

• Villimey
    Bemmy skrev 2010-10-21 23:52:26 följande:
    det är stor skillnad på tvååring och tvååring, en del kan säkert ta till sig en hel del förberedande information, men det viktigaste är att föräldern är lugn.
    1177.se/barnavd/billy/index.html
    Jodå men emla är effektivt mot smärtan att sätta in infarter och ta prover, ett anant tips jag kan ge när min 1,5 blev spruträdd var att ge en spruta(helst en riktig) som han sedan fick prova på mamma och pappa samt alla gosedjur hemma. Lite enkel lekterapi.
  • mupparsmupp

jag har smärtskräck. så jag har alltid emla när jag sticks. men ibland så går det ju inte. som påBB när jag skulle få nattdosen för få sova lite innan förlossningen. då fick jag emla på rumpan för morfinet. sen när tanten ska ge sprutan såkommer hon på att jag ska få brikanyl(elle vad det hette) i benet. så ligger och stor gråter och krampar runt sambon som fick sitta på sängkanten och hålla om mig :P som tur var så fick jag morfinet innan så hade blivit lite bedövad i huvude i alla fall ^^

fick gå lekterapin när ju var runt 12år. hjälpte inte ett skit. jag var för smart för den, så jag fattade ju att JAG lider ju inte av att tanten,apelsinen eller nallarna blev stucken. så det var bara slöseri med tid :S

tror det mycket beror på mamma, för hon triggar alltid igång mig. "det här kommer att gå bra. var beredd nu, AAH! hela världen kommer att gå under" ungefär så är min käre mor...
    nu när sambon följer med på sånt där så går det jätte bra så länge jag har emla :)

Bebis 9 maj 2010
  • Badfantasten

Går du ner på Vc brukar de ge ut gratis plåster till barnet att sättas på 30 min innan sticket!

• Niiskuneiti
    Badfantasten skrev 2010-10-22 08:47:33 följande:
    Går du ner på Vc brukar de ge ut gratis plåster till barnet att sättas på 30 min innan sticket!
    Sån är min erfarenhet också! Inte just till barn, men jag har fått det själv som vuxen. Det tycker jag däremot är onödig lyx, men för barn tycker jag inte att det är det!
  • lis07

Måste bara få berätta.

Hämta lillskruttan på dagis och skulle sätta på plåstren. Hittar inte ett enda kärl, så vi rusar till provtagningscentralen (är gravid med MKT sammandragningar så det var lite jobbigt) Väl där 1,5 timme innan de stänger så träffar jag en riktigt otrevlig männsika som säger att " idag blir det minnsan inget stick" Då ska plåstren va på en timme och sedan ska man vänta i 15-20 minuter innan proverna kan tas. Det var ingen som hade sagt det till mig och det stod inte heller i bruksanvisningen.

Jag blev så besviken att jag nästan började gråta. Jag förstår att de måste hålla på sina öppettider men hon var verkligen inte trevlig och visade 0 förståelse. Hade vi varit lite effektiva så hade vi säkert hunnit.....

Så nu blir det till att gå dit igen nästa vecka.... Hon sa även att nästa gång tycker jag att ni ska vara färdigemlade och klara kl 15 (de stänger 16) Behöver de en timme på sig?? tycker det låter helt vansinnigt...

Det är verkligen inte lätt att veta något som man inte får någon information om...suck

• norgesessan

Min ena son tog blodprov jätteofta när han var pyttis, han fick emlakräm (plåstren är ju jättestora) med plastfilm av barnavdelningen. Det stod klart och tydligt att man skulle ta på den en timme innan.
    Förskolan satte på krämen om han var där innan provtagningen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • lis07

Ja det stod att den skulle va på en timme men inte att man skulle vänta 20 min efter att man tagit av den innan proverna fick tas.

• vittra

Haha men jösses, är denna tråd sann?! Tror inte det är särskilt många som finner det som livsnödvändigt att ha emlakräm på ungarna

Dessutom får man ju det på sjukhuset? Fick vi åtminstone. Skulle visserligen aldrig någonsin falla mig in att köpa s¨n skit, ärligt talat, hur ont gör det på en skala? Det gör ju för tusan ondare bara att ta bort plåstret!

För oss tog ett mycket enkelt besök totalt 3 timmar bara för att de envisades med att hon först skulle ha den där smörjan på sig, inte nog med det så hjälper det ju ändå inte mot det jobbiga, så som dom sen grejsade runt där med nålen i en evighet bara för att plåstret orsakade att inget blod kom, och dotterns panik går inte ens att beskriva. Emla = mindre ont?! Öh nej inte ens på långa vägar! Hade vi bara struntat i det där jäkla slemplåstret så hade vi varit färdiga på 5 minuter och dotterns lidande hade blivit minimalt!

Svar på tråden Är emlakräm lyx?