Trulis78 skrev 2010-10-22 13:38:22 följande:
Fast alltså, har man ett barn som redan vet att sjukhus kan göra ont så är det väldigt skönt att ha emla och slippa lite smärta när man kan. Jag är glad för er vars barn sluppit erfara att sjukvård ibland gör ont. Tyvärr är mitt barn redan väl medveten om att så är fallet och för henne är det lugnt och skönt att få emla och veta att just det sticket i alla fall inte kommer att göra ont. Vi sätter på emla hemma och drar inte alls ut på någon tid hos läkaren eller gör en större grej av det än vad det är. Jag som förälder tycker inte att det är hemskt eller något sånt. Jag är inte själv rädd för prover utan håller mig lugn och bestämd när prover ska tas. Jag vill bara bespara min dotter lite lidande när det är möjligt så att hon vid andra tillfällen orkar med när mer krävs av henne. Jag är mycket glad för att de flesta som jobbar inom sjukvården verkar ha en human syn på barn och möter dem på deras nivå. Barn är just barn och inte vuxna, de klarar inte alltid av att "bita ihop" under ett kort stick så som vi vuxna kan.
MIn dotter vet om att sjukhus gör ont.. förjävla ont ibland.
Men hon vet också att för att man ska bli bra och må bättre måste man ibland gå igenom vissa lite jobbigare saker.
Har aldrig problem med henne, inte med att ge mediciner (och då får hon jobbiga mediciner) eller ta prover eller nått.
Nu är min dotter bara 3,5 år, men det har gått att förklara och resonera med henne sedan hon var liten.