• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • norgesessan

Självklart...Men finns det skönare sätt (speciellt för vissa barn som verkligen behöver det) så väljer man ju det. Jag tog också utan bedövning....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Trulis78

Fast alltså, har man ett barn som redan vet att sjukhus kan göra ont så är det väldigt skönt att ha emla och slippa lite smärta när man kan. Jag är glad för er vars barn sluppit erfara att sjukvård ibland gör ont. Tyvärr är mitt barn redan väl medveten om att så är fallet och för henne är det lugnt och skönt att få emla och veta att just det sticket i alla fall inte kommer att göra ont. Vi sätter på emla hemma och drar inte alls ut på någon tid hos läkaren eller gör en större grej av det än vad det är. Jag som förälder tycker inte att det är hemskt eller något sånt. Jag är inte själv rädd för prover utan håller mig lugn och bestämd när prover ska tas. Jag vill bara bespara min dotter lite lidande när det är möjligt så att hon vid andra tillfällen orkar med när mer krävs av henne. Jag är mycket glad för att de flesta som jobbar inom sjukvården verkar ha en human syn på barn och möter dem på deras nivå. Barn är just barn och inte vuxna, de klarar inte alltid av att "bita ihop" under ett kort stick så som vi vuxna kan.

• MammaHela
    Trulis78 skrev 2010-10-22 13:38:22 följande:

Fast alltså, har man ett barn som redan vet att sjukhus kan göra ont så är det väldigt skönt att ha emla och slippa lite smärta när man kan. Jag är glad för er vars barn sluppit erfara att sjukvård ibland gör ont. Tyvärr är mitt barn redan väl medveten om att så är fallet och för henne är det lugnt och skönt att få emla och veta att just det sticket i alla fall inte kommer att göra ont. Vi sätter på emla hemma och drar inte alls ut på någon tid hos läkaren eller gör en större grej av det än vad det är. Jag som förälder tycker inte att det är hemskt eller något sånt. Jag är inte själv rädd för prover utan håller mig lugn och bestämd när prover ska tas. Jag vill bara bespara min dotter lite lidande när det är möjligt så att hon vid andra tillfällen orkar med när mer krävs av henne. Jag är mycket glad för att de flesta som jobbar inom sjukvården verkar ha en human syn på barn och möter dem på deras nivå. Barn är just barn och inte vuxna, de klarar inte alltid av att "bita ihop" under ett kort stick så som vi vuxna kan.

MIn dotter vet om att sjukhus gör ont.. förjävla ont ibland.
    Men hon vet också att för att man ska bli bra och må bättre måste man ibland gå igenom vissa lite jobbigare saker.

Har aldrig problem med henne, inte med att ge mediciner (och då får hon jobbiga mediciner) eller ta prover eller nått.

Nu är min dotter bara 3,5 år, men det har gått att förklara och resonera med henne sedan hon var liten.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • norgesessan

Mamma Hela: Emla är inget tvång, och barn är olika.....Bara för att ditt inte behövde gäller inte det alla.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • MammaHela
    norgesessan skrev 2010-10-22 13:52:22 följande:
    Mamma Hela: Emla är inget tvång, och barn är olika.....Bara för att ditt inte behövde gäller inte det alla.
    nej nej självklart inte...
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Doodies

Min son har fått emla dom gånger då vi vet att det är lite större procedurer. Första gången var när han skulle operera bort mandlar och polyp vid 2,5 år. Han var väldigt stickrädd och det slutade med att vi fick söva med mask istället.
    Andra gången var vid barnmedicin då han skulle ta typ 5-6 rör.¨
    Nu sista gången var vid svininfluensa sprutan. Han var 7 år då. Han tyckte det var jätteskönt med plåstret och det gör att han inte oroar sig i flera veckor innan han vet att det ska tas prover eller ges spruta.

Så för min del är det tummen upp för Emla

• Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 12:17:25 följande:
    Nej inte ofta, hon är 3 år och har bara gjort det 3 ggr om jag minns rätt, 2 ggr ganska tätt efter varandra varav första var med emlaplåster. Allt gick mycket smidigare och enklare andra gången då vi körde utan plåstret. Då hade hon redan utvecklat fobi för plåster... nu gillar hon dock plåster igen, ungefär 8 månader senare

På bebisar används ju inte emla, eller? Varför ska man då ha det på äldre barn?
    På Astrid Lindgren som man nog får säga är ett av Sveriges främsta barnsjukhus är dem väldigt noga med emla på barn. Du som är så påläst i övrigt borde väl veta att även nyfödda känner smärta. På våra barn som tidigt måste gå på utredningar för sjukdomar och funktionsnedsättningar är det väldigt viktigt att dem får goda relationer till barnsjukhuset och personalen där då det kan bli fråga om att man hela barndomen måste leva med sprutor och sjukhusbesök.

Jag gör tummen ner för dina inlägg i den här tråden.
  • Doldis987

Vad menar du? Vilken slags förälder är man om man emlar då?

MammaHela skrev 2010-10-22 12:48:29 följande:
    Jag har en dotter som har fått tagit MYCKET prover, både på VC och på akuten och barn, men aldrig att hon har blivit emlad.

Det har funkat väldigt bra, bara jag är lugn och bestämd så funkar det jättebra. En gång var jag lite upprörd och nervös och då gick det inte alls bra.

Så jag tror mer på hur man är som förälder än emla.
  • vittra
    Villimey skrev 2010-10-22 17:00:36 följande:
    På Astrid Lindgren som man nog får säga är ett av Sveriges främsta barnsjukhus är dem väldigt noga med emla på barn. Du som är så påläst i övrigt borde väl veta att även nyfödda känner smärta. På våra barn som tidigt måste gå på utredningar för sjukdomar och funktionsnedsättningar är det väldigt viktigt att dem får goda relationer till barnsjukhuset och personalen där då det kan bli fråga om att man hela barndomen måste leva med sprutor och sjukhusbesök.

Jag gör tummen ner för dina inlägg i den här tråden.
    Eh va? Jag har väl aldrig någonsin påstått att min 3-åring inte känner smärta!
    Däremot är det ett faktum att emlan bara gjorde saken värre för henne!

Åtminstone här så är det inte alls någon slags standard att ha emla på barnen, och min mamma som jobbar som undersköterska sa att vi aldrig hade det när jag och mina syskon var små heller. Många vet inte ens vad emla är. Betyder det att alla dessa människor tror att barn inte känner smärta? Nej.
  • vittra

Eller en nyfödd för den delen.
    Men jag har aldrig hört talas om nyfödda som får emla innan de tex tar pku. Men det kanske bara är här då...

Svar på tråden Är emlakräm lyx?