vittra skrev 2010-10-22 17:49:40 följande:
Ja jag frågade om det användes på bebisar, det var inte ett påstående. Om du vet att det gör det kunde du ha svarat, men det gjorde du inte. Istället hoppar du över några steg och tolkar att jag inte tror att de känner smärta!
Och ja, med den erfarenhet jag har så är det skrattretande att någon kan tycka synd om folk som inte har råd med emla-plåster. Här är det inget livsviktigt och de flesta använder det inte ens, uppenbarligen mår barn alldeles utmärkt ändå och utvecklar vare sig skräck för sprutor eller för sjukhus. Där tror jag förälderns agerande spelar den absolut största rollen. Rädda och oroliga föräldrar ger rädda och oroliga barn.
Läs på om VAS-skalor och smärta. Detta ä r bara så ålderdomligt barn känner ingen smärta och föräldrar orsakar sina barnssmärtupplevelser.Känns som dem sa till mammor på 60-talet "typ" morsor orsakar sina barns autism, barn får ligga på vuxenavdelningar, barn behöver inte sina föräldrar under sjukdomstiden, pediatrik är inget speciellt, bebisar kan operareras utan narkos och så vidare...Det är verkligen hemskt att du tror att barn inte upplever smärta om dem inte har neurotiska föräldrar.
En eloge och bamsekram till alla kloka barnläkare och syrror som arbetar med våra sjuka barn. Tur att mitt barn har haft turen och träffa på er som alltid tänker även på dem små, riktigt små barnens upplevelser och rädslor.