• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • Majsan70

Emlakräm är underbart! Det gör svinont att ta blodprover tycker jag själv så vill mina barn ha det så får de det, men här får de det av den som tar provet. (Har aldrig behövt köpa själv)

• Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 17:33:58 följande:
    Eh va? Jag har väl aldrig någonsin påstått att min 3-åring inte känner smärta!
    Däremot är det ett faktum att emlan bara gjorde saken värre för henne!

Åtminstone här så är det inte alls någon slags standard att ha emla på barnen, och min mamma som jobbar som undersköterska sa att vi aldrig hade det när jag och mina syskon var små heller. Många vet inte ens vad emla är. Betyder det att alla dessa människor tror att barn inte känner smärta? Nej.
    Jag tycker att du verkar oinformerad om att tex emla visst används på barn under 1 år att det är inget larvigt problem för hysteriska föräldrar som dina inlägg antyder "Haha är denna tråd sann...Livsnödvändigt med emla".

Är emlan rätt utförd och en duktig uska\ssk sticker så är emla en effektiv smärtlindring. En uska\ssk\läkare ska givetvis känna till hur barn upplever smärta och hur små barn upplever sjukhusvård och vad emla är.
  • vittra

Jag tycker inte det gör ont alls att ta blodprover, och det tycker tydligen inte mina barn heller

• Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 17:36:37 följande:
    Eller en nyfödd för den delen.
    Men jag har aldrig hört talas om nyfödda som får emla innan de tex tar pku. Men det kanske bara är här då...
    Nej inte på PKU men du kanske känner till att även små bbisar kan bli sjuka och bli utredd för vissa sjukdomar? Om inte är det bara att gratulera att du slipper ha den kunskapen.

Úsch jag blir riktigt upprörd över hur man kan tycka att smärtlindring är bortkastat på sjuka barn men det är säkert bara ren okunskap.
  • vittra
    Villimey skrev 2010-10-22 17:41:04 följande:
    Jag tycker att du verkar oinformerad om att tex emla visst används på barn under 1 år att det är inget larvigt problem för hysteriska föräldrar som dina inlägg antyder "Haha är denna tråd sann...Livsnödvändigt med emla".

Är emlan rätt utförd och en duktig uska\ssk sticker så är emla en effektiv smärtlindring. En uska\ssk\läkare ska givetvis känna till hur barn upplever smärta och hur små barn upplever sjukhusvård och vad emla är.
    Ja jag frågade om det användes på bebisar, det var inte ett påstående. Om du vet att det gör det kunde du ha svarat, men det gjorde du inte. Istället hoppar du över några steg och tolkar att jag inte tror att de känner smärta!

Och ja, med den erfarenhet jag har så är det skrattretande att någon kan tycka synd om folk som inte har råd med emla-plåster. Här är det inget livsviktigt och de flesta använder det inte ens, uppenbarligen mår barn alldeles utmärkt ändå och utvecklar vare sig skräck för sprutor eller för sjukhus. Där tror jag förälderns agerande spelar den absolut största rollen. Rädda och oroliga föräldrar ger rädda och oroliga barn.
  • Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 17:41:34 följande:
    Jag tycker inte det gör ont alls att ta blodprover, och det tycker tydligen inte mina barn heller
    Det beror mycket på hur bra kärlen är en del av oss har väldigt svåra kärl att sticka i. Då kan behöva stickas flera gånger på olika ställen, stasas hårt, det grävs runt i kärlet. Ett Sjukt barn måste också stickas betydligt oftare än helt friska barn.
  • vittra
    Villimey skrev 2010-10-22 17:46:08 följande:
    Nej inte på PKU men du kanske känner till att även små bbisar kan bli sjuka och bli utredd för vissa sjukdomar? Om inte är det bara att gratulera att du slipper ha den kunskapen.

Úsch jag blir riktigt upprörd över hur man kan tycka att smärtlindring är bortkastat på sjuka barn men det är säkert bara ren okunskap.
    Jesus, gå och lägg dig och återkom när du kan läsa ordentligt.
  • Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 17:49:40 följande:
    Ja jag frågade om det användes på bebisar, det var inte ett påstående. Om du vet att det gör det kunde du ha svarat, men det gjorde du inte. Istället hoppar du över några steg och tolkar att jag inte tror att de känner smärta!

Och ja, med den erfarenhet jag har så är det skrattretande att någon kan tycka synd om folk som inte har råd med emla-plåster. Här är det inget livsviktigt och de flesta använder det inte ens, uppenbarligen mår barn alldeles utmärkt ändå och utvecklar vare sig skräck för sprutor eller för sjukhus. Där tror jag förälderns agerande spelar den absolut största rollen. Rädda och oroliga föräldrar ger rädda och oroliga barn.
    Läs på om VAS-skalor och smärta. Detta ä r bara så ålderdomligt barn känner ingen smärta och föräldrar orsakar sina barnssmärtupplevelser.Känns som dem sa till mammor på 60-talet "typ" morsor orsakar sina barns autism, barn får ligga på vuxenavdelningar, barn behöver inte sina föräldrar under sjukdomstiden, pediatrik är inget speciellt, bebisar kan operareras utan narkos och så vidare...Det är verkligen hemskt att du tror att barn inte upplever smärta om dem inte har neurotiska föräldrar.

En eloge och bamsekram till alla kloka barnläkare och syrror som arbetar med våra sjuka barn. Tur att mitt barn har haft turen och träffa på er som alltid tänker även på dem små, riktigt små barnens upplevelser och rädslor.
  • Villimey
    vittra skrev 2010-10-22 17:51:01 följande:
    Jesus, gå och lägg dig och återkom när du kan läsa ordentligt.
    Blir det bättre om man är spydig? Gå och låna en bok om små barn och sjukvård. Samt att smärta alltid är en indivuduell upplevelse som mäts via VAS-skalor i modern barnsjukvård.
  • Simsonen
    MammaHela skrev 2010-10-22 13:48:13 följande:
    MIn dotter vet om att sjukhus gör ont.. förjävla ont ibland.
    Men hon vet också att för att man ska bli bra och må bättre måste man ibland gå igenom vissa lite jobbigare saker.

Har aldrig problem med henne, inte med att ge mediciner (och då får hon jobbiga mediciner) eller ta prover eller nått.

Nu är min dotter bara 3,5 år, men det har gått att förklara och resonera med henne sedan hon var liten.
    Fast varför tvinga dem att gå igenom jobbigare saker när det inte behövs? Av princip för att de minsann ska lära sig? För att man är snål och inte vill lägga pengar på plåster?
    Har aldrig ens övervägt att inte ha emla på min son som tar blodprov i armen ofta, ser ingen mening med att utsätta honom för obehag när det faktiskt finns ett val. 
Svar på tråden Är emlakräm lyx?