• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • vittra
    Villimey skrev 2010-10-22 20:23:13 följande:
    Men varför nedvärderar du då bars smärtupplevelser? Jag säger det återigen smärta upplevs olika och det är bara dnen som har ont som kan avgöra styrkan i sin upplevelse.

Ja din dotter gillade inte emla so what? Det är hon det. Dessutom har du själv skrivit att både du och dottern har lätta kärl som går lätt att få blod ur. Men en del har riktigt svåra kärl så så med din liknelse: Ska din granne få bestämma om du hade ont eller  inte när du födde barn och om du verkligen behövde smärtstillande?
    ? Nej jag har inte skrivit att vi har lätta kärl för det har vi inte. Tvärtom har det oftast varit ganska problematiskt, och den gången då dottern fick emla blev hon stucken på 4 olika ställen. Slutligen kom en annan sköterska som stack i fingret istället och då gick det mycket bättre. Gången därefter (utan emla) gick det dock på första försöket, men som någon redan skrivit så gör ju tydligen emla att blodkärlen drar ihop sig = svårare att hitta och svårare att få ut blod. Smart drag då att ge dem som redan har svårt... nej.

Jag börjar tro att du öht inte läser det jag skriver utan hittar på egna inlägg att svara på? För jag fattar ärligt inte varifrån du får allt.
  • mandelblomma
    Naamah skrev 2010-10-22 21:05:46 följande:
    För att jag anser emlan vara onödig.
    men vänta nu, på vilka medicinska fakta grundar du det på?
    Emlan _tar_ bort smärtan av sticket...det liksom är så :)
  • Naamah
    h80 skrev 2010-10-22 21:06:42 följande:
    synd om dina barn, tur att de flesta föräldrar o de som jobbar inom barnsjukvården inte tycker som dig
    Du vet inget om mig eller mina barn.
    mandelblomma skrev 2010-10-22 21:08:23 följande:
    Emlan tar inte bort all smärta, det liksom är så.
  • vittra
    Av sticket ja, men inte smärtan av nålen innuti armen.
  • Naamah
    Simsonen skrev 2010-10-22 21:10:02 följande:
    Precis, vi skulle nog behöva en sån supermänniska båda två så kan ju hon stå där och sjunga när de sticker och sticker och man knappt  kan hindra ofrivilliga tårar av smärta när nålen går in i huden. 
    Stackars er vuxna människor som inte kan med att ta blodprov, terapi kanske kan vara en idé?
  • Fru U

Emla är jättebra, rätt använt.

Krämen ska sitta tillräckligt länge men inte så länge att blodkärlden börjar 'fördärvas'. Sen ska man vänta tillräckligt länge för att hudens spänstighet ska komma tillbaka.

Men visst för en del svårstuckna är inte emla det bästa. Precis som med alla mediciner och alla individer så passar inte allt alla.

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • h80
    vittra skrev 2010-10-22 21:07:48 följande:
    ? Nej jag har inte skrivit att vi har lätta kärl för det har vi inte. Tvärtom har det oftast varit ganska problematiskt, och den gången då dottern fick emla blev hon stucken på 4 olika ställen. Slutligen kom en annan sköterska som stack i fingret istället och då gick det mycket bättre. Gången därefter (utan emla) gick det dock på första försöket, men som någon redan skrivit så gör ju tydligen emla att blodkärlen drar ihop sig = svårare att hitta och svårare att få ut blod. Smart drag då att ge dem som redan har svårt... nej.

Jag börjar tro att du öht inte läser det jag skriver utan hittar på egna inlägg att svara på? För jag fattar ärligt inte varifrån du får allt.
    hade de emlat henne på alla fyra ställena? alla prover går inte att ta genom stick i fingret o problemet med att kärlen drar ihop sig vid emla löser man lätt genom att vänta 15 min
  • mandelblomma
    Naamah skrev 2010-10-22 21:10:25 följande:
    Du vet inget om mig eller mina barn.
    Emlan tar inte bort all smärta, det liksom är så.
    nej men det tar bort sticksmärtan....och en viss del av det som spänner när man injicerar.
    Bas medicin kunskaper :)
  • mandelblomma
    vittra skrev 2010-10-22 21:11:03 följande:
    Av sticket ja, men inte smärtan av nålen innuti armen.
    jodå, det kan den visst göra om man bedövat en timme minst innan :)
    Inte allt om det "grötas" runt, men lindrar även det...och definitivt sticket.
  • Fru U
    Naamah skrev 2010-10-22 21:11:18 följande:
    Stackars er vuxna människor som inte kan med att ta blodprov, terapi kanske kan vara en idé?
    Terapi får säkert mina blodkärl att vara mer samarbetsvilliga, terapi tar säkert också bort ärrvävnaden som blivit pga att jag stuckts så många ggr.

Jodå, toppenide (ja, jag är ironisk)
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
Svar på tråden Är emlakräm lyx?