• lis07

Är emlakräm lyx?

Min tvååriga lilla tjej ska ta prover idag så jag var på apoteket och handlade emla till henne. Två "färdiga" plåster för 74 kr. Tycker att det är jättedyrt..vad tycker ni?

Är glad och tacksam att jag har råd att handla det till min dotter men kan inte låta bli att tänka på dem som faktiskt inte har råd. Jag är gravid också så jag kanske är xtra känslig...
    men jag lider verkligen med föräldrar som inte kan ge det till sina barn. Visst det är bara ett litet stick men man vill ju minska barnens lidande så långt det går...

• Svar på tråden Är emlakräm lyx?
  • lightfish
    Little me skrev 2010-10-21 13:15:57 följande:
    men så dyrt är väl inte det? Om det underlättar så pass mycket tycker då jag att det är småpengar.

Köper själv såna när jag ska lämna prover
    För många är 74 kronor för två plåster MYCKET pengar, det kan vara middag för två dagar.
  • Pickeli
    lightfish skrev 2010-10-21 13:20:05 följande:
    För många är 74 kronor för två plåster MYCKET pengar, det kan vara middag för två dagar.
    Tror hon menade att det är prisvärt. Det är klart att 70 kr är mer för vissa än för andra. Själv skulle jag betala 200 spänn för emlan om jag var tvungen.
    Google it!
  • lis07

Jag tycker nog att det är dyrt för två plåster. Är sjuksköterska själv och kan ju se att det har effekt men jag tänker att tillverkningskostnaden är säkert inte ens hälften.

Nu är det bara ett enkelt rutinprov vi ska ta och bara en gång. Men jag tänker på familjer när man tar mkt prover och kanske vrider och vänder på kronorna. ,..Har nog blivit lite blödig av graviditeten

Har ni nåt tips på hur man förbereder skruttan+ Vad har ni sagt till era barn.

Kan tänka mig att man kan få det gratis..men jag tänkte att vi skulle vara förberedda så vi inte behöver vara där så länge...

• lightfish
    Pickeli skrev 2010-10-21 13:21:15 följande:
    Tror hon menade att det är prisvärt. Det är klart att 70 kr är mer för vissa än för andra. Själv skulle jag betala 200 spänn för emlan om jag var tvungen.
  • Little me
    Pickeli skrev 2010-10-21 13:21:15 följande:
    Jag skulle betala hur mycket som helst.... nästan :)

Det är ju inget man normalt behöver köpa varje vecka, därför anser jag inte att 74kr är så mycket pengar.

Hade det varit vanliga plåster för sår hade det varit en annan sak.
  • Little me
    lightfish skrev 2010-10-21 13:20:05 följande:
    Det är det absolut, alltså middag för två dagar.
    Men om man har sååå dålig ekonomi så att 74kr skulle ställa till det, kanske man borde se över andra utgifter eller helt enkelt låta barnet ta stick utan plåster. Det är många som gör det också
  • Trollet Ludenben

Här finns de att hämta gratis hos sköterskan på läkarmottagningen man ska till. Jag brukar inte ha det på mina barn så länge de klarar detta. Jag anser att man bara gör en grej av det och man talar på det sättet om att det är farligt med provtagning/stick.
    Har man ett hysteriskt barn däremot, ja då skulle jag utan tvekan ge barnet det.

Älskade ungar
  • Villimey
    Singoalla skrev 2010-10-21 20:43:19 följande:
    alltså, vad är emla för något? Aldrig hört!
    Bedövningskräm som verkar på huden inför att man ska ta blodprov.
  • Villimey
    lightfish skrev 2010-10-21 13:14:29 följande:
    Fast är det små barn går det inte att ta några prover ALLS på dem om man inte emlat dem i förväg eftersom de oftast måste gräva lite i armen/foten för att hitta rätt.....
    Det kan omöjligt stämma jag har varit tvungen att gå och ta blodprover med mitt barn sen han var 6 månader, de är väldigt noga på barnklinikens provtagning att de alltid emlar bebisar. Men en del syrrror och läkare ska ju blanda in sina egna privata uppfattningar i jobbet så du kanske har träffat en emlamotståndare?
Svar på tråden Är emlakräm lyx?