• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • Hirsu
    7 små apor skrev 2010-10-24 20:27:36 följande:
    Så forskare kommer att bevisa en dag men för min del är det skitsamma. Jag vet att vi påverkas, att vi är många och att det inte har psykosomatiska orsaker.
    Hur kan du veta det?
  • idiblon yes

Oj vad jag sover konstigt och drömmer märkligt... Vad är det som händer? Är det fullmåne nu igen? *tittar ut*

Alltid. Alltid, alltid, alltid. Slår aldrig fel.

Min son har det precis likadant.

FL är guld.
  • snillis

Det är ju ingen som ifrågasätter att vissa säger sig sova sämre när det är fullmåne.  Frågan är dock vad det beror på. Och tesen att det skulle bero på månens dragningskraft har motbevisats så det kan det inte vara utan det måste i så fall bero på något annat.

Ibland spelar ju hjärnan spratt med oss.

För att ge ett belysande exempel.
    När man skall låsa sin cykel känns det som att reflexen i hjulen typ alltid hamnar precis där låset skall vara.
    När man gör studier visar det sig (givetvis) att så inte är fallet utan det är statistiskt bevisat att lika många gånger som reflexen faktiskt hamnar vid låset så är reflexen långt därifrån. Men det minns vi inte utan vi minns bara de gångerna då vi står och svär över att låset alltid hamnar i vägen.

Lite samma tänker jag att det kan vara här - att man minns de gånger man sover dåligt och det är fullmåne. Alltså drar man den slutsatsen att man bara sover dåligt när det är fullmåne - aldrig annars.

För min egen del sov jag som skit i helgen och hade migrän också.
    Men det är mitt normaltillstånd.

Men hade någon frågat mig om jag sover dåligt när det är fullmåne är svaret ja. Sedan kan jag ju strunta i (medvetet eller omedvetet) att lägga märke till att jag sover dåligt även annars.

• idiblon yes
    snillis skrev 2010-10-25 09:12:53 följande:
    Det är ju ingen som ifrågasätter att vissa säger sig sova sämre när det är fullmåne.  Frågan är dock vad det beror på. Och tesen att det skulle bero på månens dragningskraft har motbevisats så det kan det inte vara utan det måste i så fall bero på något annat.

Ibland spelar ju hjärnan spratt med oss.

För att ge ett belysande exempel.
    När man skall låsa sin cykel känns det som att reflexen i hjulen typ alltid hamnar precis där låset skall vara.
    När man gör studier visar det sig (givetvis) att så inte är fallet utan det är statistiskt bevisat att lika många gånger som reflexen faktiskt hamnar vid låset så är reflexen långt därifrån. Men det minns vi inte utan vi minns bara de gångerna då vi står och svär över att låset alltid hamnar i vägen.

Lite samma tänker jag att det kan vara här - att man minns de gånger man sover dåligt och det är fullmåne. Alltså drar man den slutsatsen att man bara sover dåligt när det är fullmåne - aldrig annars.

För min egen del sov jag som skit i helgen och hade migrän också.
    Men det är mitt normaltillstånd.

Men hade någon frågat mig om jag sover dåligt när det är fullmåne är svaret ja. Sedan kan jag ju strunta i (medvetet eller omedvetet) att lägga märke till att jag sover dåligt även annars.
    Ja det är väl lite som att det man letar efter alltid ligger på det stället man letar sist... Såklart.

Men jag har verkligen sett ett samband, och jag är ändå rätt så duktig på att hellre dementera än bekräfta. Sedan vad orsakerna är, ja det har jag ingen aning om. En orsak kan ju vara något så enkelt som att hela sovrummet är upplyst för vissa. Jag bryr mig inte om vad det beror på egentligen.

En annan observation är att jag faktiskt ser samband mellan fullmåne och Facebookstatusar... "Jag kan inte sova", "oj vad jag sovit dåligt inatt", "usch vilka mardrömmar, svårt att komma till ro" etc, etc, etc från massor av folk oberoende av varandra. Visst kan det vara samma sak där, att man ser det man vill se för att bekräfta en tes, men jag vetifan alltså... Nåt är det med den dära fullmånen. När jag förstod för några år sedan att det faktiskt gick i cykler med fullmånen så kunde jag även se mönstret långt bak i tiden.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    R Franklin skrev 2010-10-25 09:45:57 följande:
    Den tekniska termen är 'Confirmation Bias'

www.skepdic.com/confirmbias.html
    Ja, jag vet till och med det. Det jag menar är att inget kan uteslutas "bara för att".
    FL är guld.
  • MiaKelekia

Ja, märker av väderomslag också liksom de flesta med kronisk värk. All värk som är kronisk är inte psykosomatisk, även om det ofta är fallet.

Min mamma har också alltid vaka om fullmånenätter. Min bror, som tyvärr är borta idag, hade likadant.
    Vi kunde vara helt ovetande om att fullmånen var uppe men förstå det genom att jag hörde mamma pyssla på nedervåningen då jag bodde hemma och tittade vi ut genom fönstret och bort mot brorsan så nog var även han uppe och vandrade.

Någonting är det som gör att vi vakar, det finns fler djur som påverkas av fullmåne, oavsett om det är vattnet i kroppen eller någonting annat. Tror inte att vi alla är påverkade psykosomatiskt. Hellre då att vår cykel påverkas på något sätt.
    Vetenskap är inte ofelbar heller... jorden var en gång platt och allting cirklade en gång runt jorden. Vem vet vad vetenskapen kommer fram till om hundra år?

• 7 små apor

Vid en googling ser man att det har forskats en hel del om det och att det är påvisat att vi och andra djur blir påverkade av månen, att det föds flera vid fullmåne osv.  (Och nu menar jag seriösa, akademiska studier och inte mumbojumbo på random hemsida om häxor och troll.)

Gissar på att det inte är fysiker som forskat, för om man går in med inställningen att påverkan inte finns blir den studien rätt skev.

Nåväl, förutom att det befäster det jag redan vet kan det vara en intressant läsning, dock inte idag.

• R Franklin
    7 små apor skrev 2010-10-25 12:35:24 följande:
    Vid en googling ser man att det har forskats en hel del om det och att det är påvisat att vi och andra djur blir påverkade av månen, att det föds flera vid fullmåne osv.  (Och nu menar jag seriösa, akademiska studier och inte mumbojumbo på random hemsida om häxor och troll.)
    Det är här du skall presentera källan till ditt påstående. Hittills har ingen av er som hävdar att det föds fler barn vid fullmåne ens lyckats presentera en dålig studie på det hela, lite märkligt kan man tycka.
  • 7 små apor
    R Franklin skrev 2010-10-25 12:47:28 följande:
    Det är här du skall presentera källan till ditt påstående. Hittills har ingen av er som hävdar att det föds fler barn vid fullmåne ens lyckats presentera en dålig studie på det hela, lite märkligt kan man tycka.
    Jag vet inte om du missade att det rörde sig om en googling samt att jag kommer att läsa om än inte idag?

Nåväl första träffen handlade om en studie publicerat i British Medicine Journal. Eftersom jag inte läst än vore det tämligen taffligt att ens försöka ange källor utan du får göra som jag, googla eller så får du ge dig till tåls till jag har läst.
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?