snillis skrev 2010-10-25 09:12:53 följande:
Det är ju ingen som ifrågasätter att vissa säger sig sova sämre när det är fullmåne. Frågan är dock vad det beror på. Och tesen att det skulle bero på månens dragningskraft har motbevisats så det kan det inte vara utan det måste i så fall bero på något annat.
Ibland spelar ju hjärnan spratt med oss.
För att ge ett belysande exempel.
När man skall låsa sin cykel känns det som att reflexen i hjulen typ alltid hamnar precis där låset skall vara.
När man gör studier visar det sig (givetvis) att så inte är fallet utan det är statistiskt bevisat att lika många gånger som reflexen faktiskt hamnar vid låset så är reflexen långt därifrån. Men det minns vi inte utan vi minns bara de gångerna då vi står och svär över att låset alltid hamnar i vägen.
Lite samma tänker jag att det kan vara här - att man minns de gånger man sover dåligt och det är fullmåne. Alltså drar man den slutsatsen att man bara sover dåligt när det är fullmåne - aldrig annars.
För min egen del sov jag som skit i helgen och hade migrän också.
Men det är mitt normaltillstånd.
Men hade någon frågat mig om jag sover dåligt när det är fullmåne är svaret ja. Sedan kan jag ju strunta i (medvetet eller omedvetet) att lägga märke till att jag sover dåligt även annars.
Ja det är väl lite som att det man letar efter alltid ligger på det stället man letar sist... Såklart.
Men jag har verkligen sett ett samband, och jag är ändå rätt så duktig på att hellre dementera än bekräfta. Sedan vad orsakerna är, ja det har jag ingen aning om. En orsak kan ju vara något så enkelt som att hela sovrummet är upplyst för vissa. Jag bryr mig inte om vad det beror på egentligen.
En annan observation är att jag faktiskt ser samband mellan fullmåne och Facebookstatusar... "Jag kan inte sova", "oj vad jag sovit dåligt inatt", "usch vilka mardrömmar, svårt att komma till ro" etc, etc, etc från massor av folk oberoende av varandra. Visst kan det vara samma sak där, att man ser det man vill se för att bekräfta en tes, men jag vetifan alltså... Nåt är det med den dära fullmånen. När jag förstod för några år sedan att det faktiskt gick i cykler med fullmånen så kunde jag även se mönstret långt bak i tiden.